- Waardering
- 229
- Lengte
- 1m85
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geil
Hoeveel ben je nou kwijt? Zit er zo weer aan als t goed is

1 kilo spier is 3500 kcal. Kan je onmogelijk allemaal verbrand hebben gister
---------- Post toegevoegd Thu 4 Oct 2012 om 10:52 ----------
Je moet ook geen ranja en choco drinken wordt je snel vol van door het suiker

f**got mijn ontbijt was bijna 1000 kcal
zit tot 5 uur op school![]()

1 kilo spier serieus maar 3500 kcal? Vet was 9000 toch?
En ik drink eigenlijk best wel veel ranja, is grotendeels fruitsap. Tijdens training drink ik ook gewoon ranja, helpt beter tegen de dorst dan gewoon water heb ik het idee. + dat je dan gelijk je suikers hebt en niet van die gore dextrose hoeft te pakken
---------- Post toegevoegd Thu 4 Oct 2012 om 10:58 ----------
Mijn ontbijt is normaal ook 1200 kcal ofzo.. Maar gister ging ik half over mijn nek toen ik shake achterover probeerde te slaan. Gelukkig stond ik in de keuken en zijn die muren daar makkelijk schoon te maken![]()
maar in het lichaam is het nog verbonden aan andere stoffen geloof ik waardoor een kilo niet echt een kilo is. Daarom hoef je ook niet zo hevig te bulken om spiermassa aan te zetten.EÉN KILO VET: 9.000 OF 7.777 KCAL?
11 november 2004
Bij afvallen draait het simpelweg om meer calorieën verbranden dan via de mond naar binnen komen. Nu levert vet de meeste energie en is in verzadigde vorm ook nog eens slecht voor je gezondheid. Maar er is iets vreemd met vet aan de hand wat veel sporters en soms zelfs voedingsdeskundigen niet weten. Bij een vergelijking tussen een kilo vet eten of een kilo lichaamsvet verbranden kom je niet op dezelfde hoeveelheid calorieën uit. Het raadsel verklaard!
De menselijke motor
De brandstof van het menselijk lichaam is voeding. Rijden de meeste auto’s meestal maar op één soort brandstof, de mens kent er vier. Vetten, koolhydraten, eiwitten en alcohol leveren allemaal energie. Alcohol is een wat vreemde eend in de bijt, omdat het een stof is die niet noodzakelijk is, geen nuttige voedingsstoffen bevat, maar wel flink wat energie kan leveren. Eén gram alcohol levert je 7 kcal op. Aangezien de alcoholconsumptie van sommige mensen fors kan zijn kan het leerzaam zijn dat in kaart te brengen. Wat dan blijkt is dat flink wat biertjes of wijntjes een groot deel van de dagelijks energiebehoefte kunnen dekken en dat moet ze toch hopelijk aan het denken zetten. Feitelijk zou ook creatine aan het lijstje moeten worden toegevoegd, want ook creatine levert een bepaalde hoeveelheid energie.
Eén kg vet levert 9.000 kcal
Ook eiwitten kunnen energie leveren, maar daarvoor is deze bouwstof eigenlijk niet bedoeld. Eiwitten leveren gemiddeld per gram zo´n 4 kcal. Bij de koolhydraten, die met de vetten de echte brandstoffen vormen, komt de energiewaarde ook op 4 kcal uit. Koploper en het meest energierijk zijn de vetten. Iedere doorgeslikte gram vet levert je lijf 9 kcal. Al rekenend is simpel vast te stellen dat een kilootje vet je energiebalans ruim 9.000 kcal in de plus zal zetten. Als je het Voedingscentrum mag geloven komt deze hoeveelheid kcal overeen met 4,5 maal de dagelijkse hoeveelheid van een gemiddelde vrouw (2.000 kcal/dag) en 3,6 maal die van de gemiddelde man (2.500 kcal/dag). Kortom, je kunt op dat kilootje wel een paar daagjes vooruit, energetisch gezien.
Eén kg lichaamsvet verliezen kost 7.777 kcal
Nou is die input van energie steeds meer een probleem in de meeste Westerse landen. Mensen eten teveel (in verhouding tot wat ze bewegen) en vaak te vet, vooral verkeerd (verzadigd) vet; zie ook [Vitale en Fatale vetten]. Overgewicht neemt steeds meer epidemische vormen aan en steeds meer mensen willen afvallen en zoeken daarvoor fitnesscentra op. Vaak wordt gezondheidsverbetering genoemd als motief, maar de zwembandjes kwijt raken is vaker de echte reden. De vraag dient zich aan hoeveel kcal je in het rood moet zien te komen om één kg lichaamsvet kwijt te raken? Je zou denken dat je daarvoor ook 9.000 kcal moet inleveren, maar dat is gelukkig niet waar. Om één kg vetvolle massa te verliezen dien je 7.777 kcal in de min te komen en dat scheelt je toch maar mooi 1.223 kcal. Nu zul je wellicht afvragen hoe dat mogelijk is? Dat komt omdat vetweefsel voor 87% uit lipiden, de bouwstenen van vet, bestaan. Andersom geldt het ook, als je in een week 7.777 kcal in de plus staat dan zit er een kilootje vet bij.
Soms is rood staan wel prettig
Door dagelijks zo’n tot 1.111 kcal in het rood te staan kom je uit op een wekelijkse energieschuld van 3.888 tot 7.777 kcal. Dit komt overeen met een halve tot een hele kg vetverlies. Geadviseerd wordt om niet meer dan een halve tot maximaal een kilo gewicht per week te verliezen, omdat dit anders ten koste gaat van nuttige spiermassa dat zorgt dat je ruststofwisseling op peil blijft. Dat is ook de reden dat krachttraining in een afvalprogramma eigenlijk niet mag ontbreken.
Wel effe relativeren
Het is natuurlijk aardig om bepaalde zaken heel precies te meten en hopen dat het iets voorspelt. In de praktijk pakt het vaak anders uit. Er zit natuurlijk variatie in de verschillende meetmethoden en ook…..in mensen. Daarom is het goed veel kennis van zaken te hebben, zo goed mogelijk te meten maar vooral te weten wat dat voor de praktijk betekent. Het is net als met de eurocenten: alles precies berekenen, maar aan de kassa afronden.
Vet is iets van 7000 kcal de kilo dacht ik. En ja een kilo eiwit is toch ook maar 4000 kcalmaar in het lichaam is het nog verbonden aan andere stoffen geloof ik waardoor een kilo niet echt een kilo is. Daarom hoef je ook niet zo hevig te bulken om spiermassa aan te zetten.
Haha zat ook op die ene pagina te kijken die je net gequoted hebt.
9000 om kilo nieuw vet aan te maken
7777 om kilo vet te verliezen maar je behoud dan wel de vetcellen waardoor je daarna bij 7777 kcal aan overschot weer kilo aangekomen bent.
Dus hele dikke mensen zouden eigenlijk niet meer echt ripped kunnen worden omdat ze al die lege vetcellen wel nog behouden?
Nee dat is een verhaal dat ik niet geloof. Was vroeger best wel dik en heb toen in een aantal maanden tijd mezelf vel over been getraind. Had een procent of 6 toen.
3500 kcal is nodig voor 1 kilo spier dus 7000 voor 2.

Hmm.. 9000 kcal = 1 kilo vet en daar blijft 1233 van over wat ongeveer 14 procent is.. 14% is 1/7 van 100% ongeveer..
Dus om op 6 te eindigen had je maximaal een vet% van 42% mogen hebben
Althans, ik denk dat ik het zo goed uitreken. Maar goed, komt er dus eigenlijk op neer dat je wel ziekelijk dik had moeten zijn wil je niet meer ripped er uit kunnen zien.. Valt me nog mee, denk dat je dan eerder last hebt van huidoverschot.
Hoe kom je op die 42%?Oh oke ik had wel een stuk lager dan datHoe kom je op die 42%?

Jep, dan heb je allemaal lege cellen waar niets in zit.. Volgens mij is dat ook de reden dat ze liposuctie doen, dan zuig je al die lege vetcellen weg..Oke ik snap wat je bedoeld maar dat zal dan wel betekenen dat je op die 6% geen vet meer over zou hebben om te verbranden. Moet zeggen ik was wel vaak ziek op een laag VP.
Hmm, volgens mij beredeneer ik het niet goed eigenlijk en moet het 7x de vetmassa zijn die je op 6% hebt wat je maximale hoeveelheid vet mag zijn.. Niet 7x het vet%
Volgens mij is de juiste beredenering
60 kilo, 10% vet -> 6 kilo vet en 54 kilo vvm
6 x 7 = 42 kilo vet
54 + 42 = 96 kilo.
42/96x100= 44%
Bijna gelijk dus, maar goed.. Uiteindelijk zal je dus ziekelijk dik moeten zijn wil je niet meer shredded kunnen zijn. Maar dan heb je inderdaad niet tot nauwelijks verbrandbaar lichaamsvet maar alleen maar lege vetcellen. Waardoor iemand die altijd laag vet% is geweest uit die 6% toch een backup heeft van 3000-4000 kcal (op een gewicht van 60 kilo)
)Het klopt denk ik wel. Want iemand op een vp van 100% zou volgens die theorie kunnen eindigen op 14. 6 past 2 1/3 keer in 14. En 42 past ook 2 1/3 keer in 100. Maar als het niet mobiliseerbaar is als te verbranden vet vraag ik me af of het wel echt vet is dat achterblijft. Het zou wel kunnen inderdaad er is immers de theorie dat je gewonnen vetcellen nooit verdwijnen (mits liposuctie)