XXL Nutrition

Het keyboard/synthesizer/piano topic

hier nog wat leesvoer:

Analoog
Geluidsregistratie/weergave in de vorm van een elektrische signaal met oneindig veel waarden dat direct hoorbaar gemaakt kan worden. Dit in tegenstelling tot digitaal, waarbij het signaal met digitale cijfers wordt uitgedrukt en pas hoorbaar gemaakt kan worden na omzetting met een digitaal naar analoog converter.

Mijn eigen ervaring met digitaal opgenomen muziek is dat het helder en licht aanhoort, net als de klanken op een warme, droge dag hoog in de bergen, maar dat er iets niet door mijn keel komt, alsof het moeilijk is de zojuist gehoorde muziek te kunnen wegslikken. Iets erin klinkt verhard en mechanisch. Vooral met de lage tonen, de bassen wordt gesjoemeld; die gaan op een speciale manier kraken.

Wat is er nu zo anders aan digitale registratie ten opzichte van de voorgangers, die alle analoog opnamen, dat wil zeggen een afbeeld maakten van de geluidsgolven in de lucht? Dat zit hem vooral in de manier van klankregistratie.

Een analoog apparaat maakt een zo exact mogelijk afbeeld van de trillingen in de lucht en slaat die op op basis van electromagnetische golven; een band- of cassetterecorder drukt dit uit in magnetische deeltjes die naar die trillingen worden gerangschikt, de versterker van een grammofoon vertaalt de trillingen in de groeven analoog in electromagnetische trillingen en versterkt die.

Bij digitale registratie worden de muzikale trillingen in blokjes geknipt, en deze blokjes worden genummerd (een computer doet dat in enen en nullen, dus in maar twee basisgetallen; hij doet het wel of hij doet het niet, en dat in onderlinge verhoudingen wanneer het om trillingen gaat). Deze blokjes geven geen geheel golvend patroon te zien zoals bij analoge registraties, maar juist opgesneden eenheden. Dat zijn discontinue stootjes (zie tekening 1 e), en dat hoor je als luisteraar. Je moet zelf de moeite doen om die verknipte blokjes tot een vloeiend geheel in je ziel te maken. Je moet dus al de nodige klankherinneringen aan waarachtige geluiden hebben, om deze reparatie in je ziel te kunnen maken. Dat vergt naast innerlijk werk ook al een stuk voorwerk, dat je als zielebagage met je meeneemt.

Een ander probleem dat zich hierbij voordoet, is de wezensvreemdheid van klanken die veel electronische muziekinstrumenten nu op kunnen roepen; daar zijn weinig ankers voor in de ziel, en die klinken al gauw ‘spacy’, meestal zelfs onderaards, demonisch. Waar moet je als luisteraar hier het aanknopingspunt vinden? Mijn eigen ervaringen met deze electronische instrumenten is dat ik er boos van werd; ik wèrd gemusiceerd, en hoefde nauwelijks zelf iets te doen met al die voorgeprogrammeerde ritmen, toonsequenties en klankkleuren – naast dat ik de onechtheid ervan beleefde, want niet overeenkomend met wat ik innerlijk hoorde aan klanken.

Warmte blijkt de grote weldoener te zijn die muziek tot zijn recht kan doen komen, daarnaast de vorm; die dient zo echt mogelijk te zijn, ofwel de frequenties van de klanken dienen zo goed mogelijk de werkelijkheid van de lucht te benaderen.

Bron:[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
Ik dacht dat mijn topic was dood gebloed, maar nee.. gelukkig :thumb:

Voor 500 euro ben ik er super tevreden mee. Bij de aankoop was de verkoper de bijbehorende (goedkopere) pedaal kwijt, dus kreeg er één veel duurdere gratis bij, daar was ik wel even blij mee. :)

Verder is het geluid super (dit zal ook afhangen op wat voor geluidsbron je het ding hebt aangesloten) heb hem aangesloten op twee wat oudere (maar prima) B&W boxen, met een stereo van JVC.
De mogelijkheden zijn voor mij als beginner heel erg groot, heb hem al op mijn laptop aangesloten, wat verschillende sounds geprobeerd, stukjes opgenomen etc.. leuk leuk.
Nu vooral hou ik het bij piano geluiden, ben ook van plan om piano lessen te gaan nemen, de liedjes die ik nu vooral oefen zijn: my immortal, en clocks van coldplay.

Geslaagde koop voor de uurtjes plezier die ik er al heb inzitten :thumb:

Onderhandelen nog bedankt voor de info, zal het morgen even lezen, nu al laat. :)

hier nog wat leesvoer:

Analoog
Geluidsregistratie/weergave in de vorm van een elektrische signaal met oneindig veel waarden dat direct hoorbaar gemaakt kan worden. Dit in tegenstelling tot digitaal, waarbij het signaal met digitale cijfers wordt uitgedrukt en pas hoorbaar gemaakt kan worden na omzetting met een digitaal naar analoog converter.

Mijn eigen ervaring met digitaal opgenomen muziek is dat het helder en licht aanhoort, net als de klanken op een warme, droge dag hoog in de bergen, maar dat er iets niet door mijn keel komt, alsof het moeilijk is de zojuist gehoorde muziek te kunnen wegslikken. Iets erin klinkt verhard en mechanisch. Vooral met de lage tonen, de bassen wordt gesjoemeld; die gaan op een speciale manier kraken.

Wat is er nu zo anders aan digitale registratie ten opzichte van de voorgangers, die alle analoog opnamen, dat wil zeggen een afbeeld maakten van de geluidsgolven in de lucht? Dat zit hem vooral in de manier van klankregistratie.

Een analoog apparaat maakt een zo exact mogelijk afbeeld van de trillingen in de lucht en slaat die op op basis van electromagnetische golven; een band- of cassetterecorder drukt dit uit in magnetische deeltjes die naar die trillingen worden gerangschikt, de versterker van een grammofoon vertaalt de trillingen in de groeven analoog in electromagnetische trillingen en versterkt die.

Bij digitale registratie worden de muzikale trillingen in blokjes geknipt, en deze blokjes worden genummerd (een computer doet dat in enen en nullen, dus in maar twee basisgetallen; hij doet het wel of hij doet het niet, en dat in onderlinge verhoudingen wanneer het om trillingen gaat). Deze blokjes geven geen geheel golvend patroon te zien zoals bij analoge registraties, maar juist opgesneden eenheden. Dat zijn discontinue stootjes (zie tekening 1 e), en dat hoor je als luisteraar. Je moet zelf de moeite doen om die verknipte blokjes tot een vloeiend geheel in je ziel te maken. Je moet dus al de nodige klankherinneringen aan waarachtige geluiden hebben, om deze reparatie in je ziel te kunnen maken. Dat vergt naast innerlijk werk ook al een stuk voorwerk, dat je als zielebagage met je meeneemt.

Een ander probleem dat zich hierbij voordoet, is de wezensvreemdheid van klanken die veel electronische muziekinstrumenten nu op kunnen roepen; daar zijn weinig ankers voor in de ziel, en die klinken al gauw ‘spacy’, meestal zelfs onderaards, demonisch. Waar moet je als luisteraar hier het aanknopingspunt vinden? Mijn eigen ervaringen met deze electronische instrumenten is dat ik er boos van werd; ik wèrd gemusiceerd, en hoefde nauwelijks zelf iets te doen met al die voorgeprogrammeerde ritmen, toonsequenties en klankkleuren – naast dat ik de onechtheid ervan beleefde, want niet overeenkomend met wat ik innerlijk hoorde aan klanken.

Warmte blijkt de grote weldoener te zijn die muziek tot zijn recht kan doen komen, daarnaast de vorm; die dient zo echt mogelijk te zijn, ofwel de frequenties van de klanken dienen zo goed mogelijk de werkelijkheid van de lucht te benaderen.

Bron:[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

Dus eigenlijk is analoog beter? natuurlijker?

Een synthesizer is die dan eig digitaal of analoog, of kan je daarin kiezen?

Voor 500 euro ben ik er super tevreden mee.

Verder is het geluid super (dit zal ook afhangen op wat voor geluidsbron je het ding hebt aangesloten) heb hem aangesloten op twee wat oudere (maar prima) B&W boxen, met een stereo van JVC.
De mogelijkheden zijn voor mij als beginner heel erg groot, heb hem al op mijn laptop aangesloten, wat verschillende sounds geprobeerd, stukjes opgenomen etc.. leuk leuk.
Nu vooral hou ik het bij piano geluiden, ben ook van plan om piano lessen te gaan nemen, de liedjes die ik nu vooral oefen zijn: my immortal, en clocks van coldplay.

Geslaagde koop voor de uurtjes plezier die ik er al heb inzitten :thumb:

Onderhandelen nog bedankt voor de info, zal het morgen even lezen, nu al laat. :)

Mooi man, uiteindelijk gaat t r om dat je er uren lol mee hebt :D

Dus eigenlijk is analoog beter? natuurlijker?

Een synthesizer is die dan eig digitaal of analoog, of kan je daarin kiezen?

T is analoog of digitaal,

of analoog beter is als digitaal feitenlijk wel ja......maar das niet altijd per definitie zo.

Ik vindt bijv. de Moog waar iedereen lyrisch over is niet boeiend, das analoog.......ben een digitale synth tegen gekomen voor 70 tientjes die ik vet vindt klinken. Luister zelf maar

MOOG
http://www.youtube.com/watch?v=WY2AeD0Tn4Y

Korg Poly
http://www.youtube.com/watch?v=viFcFyPdo_o

hier nog wat aanvullende info over geluidsopwekking bij synthesizers

Synthesizer
Van SynthWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Een synthesizer is muziekinstrument waarmee op een elektronische manier geluid gegenereerd wordt. Voor het vormgeven van het geluid zijn verschillende vormen van synthese ontwikkeld. De meest bekende zijn subtractieve synthese en FM-synthese.

Geschiedenis

De eerste verkrijgbare synthesizers hadden een modulaire opbouw en bestonden uit losse modules. De Buchla 100 is hier een voorbeeld van.

De Moog Minimoog betekende een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van synthesizers. De Minimoog is namelijk niet modulair, maar heeft een vastgelegde structuur. Hierdoor is de Minimoog kleiner, compacter, en makkelijker te vervoeren dan een modulair systeem. Bovendien is het programmeren van geluiden een stuk overzichtelijker op de Minimoog. Mede hierdoor en door de aanzienlijk lagere prijs sprak de Minimoog een veel groter publiek aan.

Eind jaren '70/begin jaren '80 raakte de ontwikkeling van synthesizers in een stroomversnelling. De opkomst van IC's en digitale technieken zorgden voor een snelle uitbreiding van de mogelijkheden van synthesizers. Denk hierbij aan de mogelijkheid tot polyfonie, geheugenplaatsen en het digitaal aansturen van synthesizers met DCB of MIDI. Uit deze tijd stamt ook de eerste commercieel verkrijgbare digitale synthesizer, de Yamaha DX-7. In de loop van de jaren '80 werd het uiterlijk van de synthesizer steeds minimalistischer en knoppen en schuiven werden vervangen door een display en drukknoppen.

In de jaren '90 ontstond opnieuw de behoefte om zoveel mogelijk 'hands-on control' te hebben om zo makkelijk klanken te kunnen maken en bewerken. Het gevolg was dat de eerste virtueel analoge synthesizers, ook wel VA's genoemd, op de markt verschenen. De eerste VA was de Clavia Nord Lead.

Soorten synthese

Er zijn verschillende soorten geluidssynthese. Hieronder volgt een opsomming van de meest bekende.

* Subtractieve synthese
* Additieve synthese
* FM-synthese
* Wavetable-synthese

http://www.synthwiki.nl/index.php/Synthesizer

Terug
Naar boven