AndroidHealthClinic

Het Officiele Koningslied

ik kan me hier wel in vinden.

Ben je er klaar voor?
kun je dat ooit echt zijn?

Daaaaaar sta je dan.

Nederlanders schamen zich voor nieuw 'Koningslied'

Het is zo ver: sinds vrijdagochtend heeft kroonprins Willem-Alexander zijn eigen Koningslied. Alle Nederlanders konden zinnen insturen voor het nummer, dat ingezongen werd door onder meer Marco Borsato, Paul de Leeuw en Do.
Heel Nederland is in de ban van de kroning van de nieuwe koning. Een Koningslied, met een ontroerende boodschap van het Nederlandse volk aan hún Willem-Alexander, kon dus niet achterblijven.

Sinds vrijdag 8u30 is het eindelijk zo ver en mogen alle Nederlandse radio- en tv-zenders het Koningslied met de titel 'De W van Willem' laten horen. 'Daar sta je dan. Je zag dit moment al zo vaak in je dromen. Ben je er klaar voor? Kun je dat ooit echt zijn?', klinkt het in het nummer. Alle Nederlanders worden opgeroepen drie vingers in de lucht te steken tijdens het zingen van het nummer, om zo de 'W van Willem' te vormen.

De tekst van het Koningslied werd geschreven door Jack Poels, John Ewbank, Alain Clark, Guus Meeuwis en Daphne Deckers, op basis van inzendingen van het Nederlandse volk. De zangers van De tekst van de rap-sectie in het nummer is gemaakt door Kraantje Pappie, Gers Pardoel, Ali B en Lange Frans.

'Nationaliteit laten veranderen'

De reacties op het Koningslied zijn niet meteen laaiend enthousiast. 'Ik ga snel mijn nationaliteit laten veranderen. Niet om aan te horen' of 'Al die heisa en dit weten ze te produceren? Mijn ontbijt ligt wederom op mijn bord', klinkt het bij enkele Nederlanders op YouTube. Ook op Twitter wordt nogal negatief gedaan over 'De W van Willem'. Zelf reageren kan via hashtag #koningslied.
emoticon-0136-giggle.gif

• Topic Starter Topic Starter
John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.'

Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'

Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'

Ewbank
John Ewbank trekt zich van de kritiek op het Koningslied weinig aan: 'Ik was er al op voorbereid: een deel van de mensen vindt het oké, een ander deel denkt: gadverdamme. Ik vind het eigenlijk wel grappig', zegt de liedjesschrijver, 'Ik vind het niet hinderlijk. Met een vergrootglas zie je alle puistjes.'

Daarnaast ziet Ewbank dat zijn Koningslied ook gewaardeerd wordt. Het nummer kwam enkele uren nadat het uitkwam al op één in de iTunes-hitlijst. 'Superleuk! Waanzinnig nieuws', aldus Ewbank.

Twitter
Maar twitteraars zien dat anders, zij bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.

Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het Koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het Koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het k*t.' aldus @pvoogt.

Youtube
Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste ongeveer 2500 reacties zijn er meer dan 2200 negatief.

In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'

Petitie
Wie het Koningslied ook vreselijk vindt en wil dat deze in zo snel mogelijk uit het publiek domein verdwijnt, kan zich aansluiten bij de petitie van Sylvia Witteman: Nee tegen het Koningslied. Tot nu toe gaven meer dan vijfduizend mensen aan dat ze nee zeggen tegen 'wakker stamppot eten met drie vingers in de lucht', en dat aantal loopt snel op.

Mooi nr, hij staat al op mijn mp3 speler.

Kost geld en ze krijgen al genoeg , afschaffen graag !!!
ff luisteren , wie weet is het nog goed ook............

Zelfde muzikale diarree die een Borsato, Trijntje Oosterhuis en andere verneukers van muziek al tig jaren over ons uitstorten.

Heel NL in de ban van de kroning van de koning, goede grap jongens. (7.3/10)

Zelfde muzikale diarree die een Borsato, Trijntje Oosterhuis en andere verneukers van muziek al tig jaren over ons uitstorten.
Oo dat wijf, lelijk en denkt echt dat ze de godin van het zingen is :o:rolleyes:
rot op rommano is nog beter..........

:roflol::roflol: Een n*ger.

• Topic Starter Topic Starter
Heeft ze niet meer met die lul van tv noord holland?

Ik vind het maar niks

Heb het nummer gelijk gedownload en op me telefoon gezet. Kan niet wachten om dit te luisteren tijdens mijn training.

Terug
Naar boven