- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
anders komt de grammar nazi weer langshttp://m.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/01/experiment-basisinkomen-terneuzen-wordt-uitgesteld
Nou gelukkig maar. Werken voor je geld lijkt me gezonder.
Waar ik overigens een beetje van geschrokken ben, is van uw raadszitting. U hebt zich laten ophitsen door enkele fragmentjes die door Joop.nl bij elkaar zijn geknipt. Zelfs minister Asscher die, zo wordt gezegd, tegen ‘nepnieuws’ is heeft zich door het ‘nepnieuws’ van Joop.nl laten leiden en is aan het twitteren geslagen met “Afgrijselijk. Afschuwelijk. En wat mij betreft nooit normaal”.
Wat ik niet echt normaal kan vinden, is dat een minister die met zijn collega’s in het kabinet zo weinig voor elkaar heeft kunnen krijgen in het beteugelen van wat ik noem het ‘islamistisch theoterrorisme‘ zo hoog van de toren blaast. Want dames en heren van de Amsterdamse gemeenteraad, één ding moet mij toch van het hart: u legt uw prioriteiten verkeerd. U heeft kennelijk niets te zeggen als antwoord op de vraag die op onze avond centraal stond, maar wel heel veel over (vermeend) racisme en onheuse bejegening van de moslimbevolking. Dat laatste heeft ook mijn aandacht, heus, maar de allergrootste bijdrage die u kunt leveren aan het racisme-probleem is een succesvolle bestrijding van het theoterrorisme. En voor succes heeft u een adequate diagnose van het probleem nodig en een inventarisatie van de strategieën om het probleem het hoofd te bieden.
Internationaal Hof Justitie Den Haag zegt sorry tegen politie Den Haag wegens laster juriste
Kwart Mocro's ouder dan 45 in de bijstand. Integratie![]()
Alsof er ergens een kist met gouden munten voor die posten staat die leeg is. Onze regering wil daar gewoon zo weinig mogelijk geld in pompen omdat het niet opbrengt.en dan zich maar affvragen waarom het geld op is voor onze oudere mensen en onze jeugd en werklozen lol
Het ging dus niet om de vrijheid van godsdienst, maar de burgemeester was niet bevoegd. Wel kunnen we hieruit concluderen dat de wetgeving bijzonder matig in elkaar steekt, maar dat was al bekend.Grondwet gaat boven Gemeentewet
Volgens de rechtbank mocht de conferentie plaatsvinden op basis van de Grondwet. Van Gijzel weigerde op grond van de Gemeentewet de imams. Daartoe is een burgemeester niet bevoegd, aldus de rechtbank.
"De burgemeester heeft daarmee op ontoelaatbare wijze inbreuk gemaakt op dat recht door te verhinderen dat de gastsprekers konden spreken op de conferentie. Dat betekent dat de burgemeester de komst van de gastsprekers niet mocht verbieden", zo staat in het vonnis.
Omdat alleen al om deze juridische reden Van Gijzel zijn boekje te buiten ging, doet de rechtbank geen uitspraak over de argumenten als zou er sprake zijn van zogenoemde haatimams.
Zeven 'haatimams' onterecht geweigerd, burgemeester Eindhoven was niet bevoegd
NOS
Er kwam een kort geding, waarin de gemeente in het gelijk werd gesteld. Dat was onterecht, oordeelt de rechter nu in een bodemprocedure. Volgens de rechter was de weigering een ontoelaatbare inbreuk op de grondrechten van de stichting, zoals vrijheid van godsdienst en vergadering.
Er mag volgens de wet in zulke situaties niet preventief worden opgetreden door predikers te verbieden te spreken, oordeelt de rechter.
Rechtbank haalt streep door verbod komst predikers Eindhoven
Omroep Brabant
Omdat alleen al om deze juridische reden Van Gijzel zijn boekje te buiten ging, doet de rechtbank geen uitspraak over de argumenten als zou er sprake zijn van zogenoemde haatimams.
Zeven 'haatimams' onterecht geweigerd, burgemeester Eindhoven was niet bevoegd
Arslan weet niet of de Stichting Waqf stappen tegen de gemeente Eindhoven gaat ondernemen. "De conferentie was door het wegvallen van enkele belangrijke sprekers niet wat het bestuur er van verwachtte. Ik sluit niet uit dat er een schadevergoeding zal worden gevraagd", aldus advocaat Aslan.
De gemeente Eindhoven kan in hoger beroep maar voordat die beslissing wordt genomen wil de gemeente de uitspraak eerst goed bestuderen. "Het is een complexe zaak, dat blijkt alleen al uit het feit dat we in voorlopige voorziening gelijk kregen, maar nu bij bodemuitspraak geen gelijk krijgen van de rechter", aldus de gemeente Eindhoven.
Aangezien ik toch niks beters te doen heb, ben ik toch even gaan zoeken:Zal trouwens wel aan mij liggen, maar volgens mij spreken deze berichten elkaar tegen. Geen idee wie er gelijk heeft, ga het vonnis niet doorlezen in ieder geval.
De Gemeentewet biedt dus geen grondslag voor het optreden van de burgemeester, waardoor de Grondwet artikel 6 en 9 geldig is en daaruit volgt het recht op vergadering en betoging.Onder verwijzing naar de relevante wetsgeschiedenis oordeelt de rechtbank dat de conferentie moet worden aangemerkt als een uitoefening van het recht op vergadering en betoging, als beschermd door artikel 9 van de Grondwet, en dat de burgemeester met zijn besluit een ontoelaatbare inbreuk heeft gemaakt op dat recht. De genoemde artikelen uit de Gemeentewet bieden geen grondslag voor preventief optreden door de burgemeester in geval van openbare manifestaties (zoals de Islamitische conferentie) op andere dan openbare plaatsen (zoals de moskee).
Gelijktijdig met de totstandkoming van de artikelen 6 en 9 van de Grondwet werkte de wetgever aan het “Wetsvoorstel Bepalingen betreffende de uitoefening van de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging en van het recht van vergadering en betoging” (kamerstukken 19427). Dat wetsvoorstel is in 1988 tot wet verheven en is bekend als de Wet openbare manifestaties
ECLI:NL:RBOBR:2017:415, Rechtbank Oost-Brabant, SHE 16/2650