Sylvana Simons weigerde tegenover Giel Beelen te gaan zitten in DWDD (VARA/NPO)
En dat terwijl Giel Beelen bukt en bukt en bukt vanwege één grapje
Ziekte was niet de ware reden dat Sylvana Simons woensdagavond verstek liet gaan bij
De Wereld Draait Door. De voormalig presentatrice had geen zin om tegenover Giel Beelen te gaan zitten, zegt ze op Facebook.
Giel, die in het programma nogmaals zijn excuses maakte voor een misplaatste grap vorige week over Sylvana, zei aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk dat ze er niet was omdat ze ziek op bed lag, maar dat klopt volgens haar niet. “De reden was niet ‘wegens ziekte’ maar ‘wegens geen behoefte om met Giel te gaan zitten doen alsof dit over mij en/of hem gaat'”, aldus Sylvana.
Tijdens de laatste seconden van zijn vrijdagshow liet Giel apengeluiden horen en riep daarbij in een opwelling de opmerking: ‘Rustig Sylvana.’ Dit deed hij volgens eigen zeggen als referentie aan de discussie rondom de eerdere uitspraken van Johan Derksen over de presentatrice in
het programma Voetbal Inside.
Giel bood maandag zijn excuses aan en noemde de grap ‘fout en slecht’.
Sylvana op facebook:
De reden dat ik gisteravond niet tegenover Giel zat bij DWDD was niet "wegens ziekte" maar "wegens geen behoefte om met Giel te gaan zitten doen alsof dit over mij en/of hem gaat."
(En ja, ik ben ook nog steeds ziek)
Verder sluit ik me aan bij wat Sunny Bergman vanmorgen deelde:
"Clarice Gargard je was de rots in een onverkwikkelijke branding gisteren bij DWDD. Hoe je de analyse breder trok door te praten over de sancties op racistisch gedrag in de media!! En dat toen Mathijs je vroeg: wat voor straf moet Giel krijgen? Waaaat

Jou een beetje in een onsympathieke hoek van straf uitdeler drukken. Waarop jij terecht zei: degene die agendeert hoeft niet met oplossing te komen.
Giel die het totaal niet begrijpt, nog lekker doorgaat door Akwasi Ø. Ansah op twitter haatzaaien te verwijten nadat Akwasi zegt klaar te zijn met Giel. En bij DWDD zegt Giel de man doodleuk dat Sylvana Simons wat zachter over racisme moet praten.
Overigens vind ik (net als Clarice) vooral dat Giel een symptoom is, en dat we moeten kijken hoe mainstream media als geheel opereert.
Voor de rest hieronder een handige analyse van Giels optreden van Louis van den Hengel.
WAT GIEL BEELEN ZEI:
1. Mijn opmerking was stom.
2. Ik refereerde aan een racistische grap.
3. De oorzaak was hoe ik radio maak.
4. Ik discrimineer niemand maar beledig iedereen.
5. Wat ik over me heen krijg is superheftig.
6. Het is vreselijk om als racist weggezet te worden.
7. Andere mensen hebben échte vooroordelen; dat is veel erger.
8. Racisme ligt blijkbaar veel gevoeliger dan andere dingen.
9. Je moet niet zo heftig en fel doen over racisme.
10. Racisme moet je bespreekbaar maken, niet strafbaar.
WAT DAT EIGENLIJK BETEKENDE:
1. Mijn opmerking was racistisch.
2. Ik maakte een racistische grap.
3. De oorzaak was mijn gevoel van witte superioriteit.
4. Ik begrijp het verschil niet tussen belediging en discriminatie.
5. Mijn fragiele witte ego is gekrenkt.
6. Ik geloof nog in de mythe van witte onschuld.
7. Ik (h)erken mijn eigen vooroordelen niet; racisme is niet mijn probleem.
8. Ik heb geen enkel gevoel voor ongelijkheid.
9. Ik vind dat witte mensen de toon moeten zetten in het racismedebat.
10. Ik wil wel over racisme praten maar ik wil er niks aan doen."
Zeurpiet
[Afbeelding niet meer beschikbaar]