MuscleMeat

Het terrorisme heeft gewonnen

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
Reizigers die naar de Verenigde Staten zullen vliegen, krijgen vanaf volgende week een 'terrorismescore'. Alle reizigers worden door een computersysteem in de gaten gehouden, waardoor de federale politie meteen kan zien of iemand een bedreiging voor de staatsveiligheid vormt of niet. Dat schrijft de Britse krant Guardian.

De voorgaande vier jaar is het systeem al getest in de Verenigde Staten. Zodoende hebben al miljoenen internationale en Amerikaanse reizigers een terrorismescore op hun naam staan. Het is voor burgers niet toegestaan om te kijken welke score toegewezen is.

Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid laat nu pas zien hoe het Automated Targetis System (ATS) werkt. Een groot aantal bronnen, zoals data uit Amerikaanse ministeries en van luchtvaartmaatschappijen, worden in dit systeem met elkaar gecombineerd. In deze gegevens staan hoe en waar een passagier zijn ticket heeft gekocht, in welke plek van het vliegtuig hij graag zit, welke reizen hij eerder ondernomen heeft, uit welk land hij komt, welke maaltijd hij het liefst eet en hoeveel reiskoffers hij meeneemt. Daaruit vloeit een dreigingsscore, die veertig jaar opgeslagen wordt in een centrale computer in Washington.

Het ministerie stelt dat het de score gebruikt wordt om mensen uit de vliegtuigen snel te kunnen herkennen en nader te ondervragen. Mensen met een hoge score worden onderworpen aan een extra veiligheidscontrole. Vroeger werd deze methode vooral gebruikt in vrachtvervoer, maar nu blijken de VS het nodig te achten om ook personenvervoer bij te houden.

Burgerrechtengroeperingen hebben heftige kritiek op het systeem en vinden dat het een ongeoorloofde inbreuk is op de privacy. De Privacy Act moet Amerikanen beschermen voor mogelijk foute dossiers van de overheid en er zijn groeperingen die zeggen dat de VS deze wet schenden. Elk jaar komen er meer dan 87 miljoen mensen per vliegtuig naar de VS, die allemaal op deze manier gecontroleerd zullen worden.

bigger brother precies

Mooi toch :)

Duurt niet lang meer of we krijgen allemaal een chip implantaat bij de geboorte. :(

Ben blij dat je burgelijke vrijheden wil inleveren voor een schijnveiligheid. Dit systeem is gevoelig voor misbruik want er is wel duidelijk op welke kenmerken ze gaan zoeken. Eet je halal dan heb je waarschijnlijk al 40 punten er bij of zo.

scoresysteem:
-boerka: 10
-tulband: 8
-baard: 9
-donkere huid: 7

zo zie je maar wat massahysterie met een maatschappij kan doen :rolleyes:

Een schot hagel, de echte terroristen zorgen wel dat ze een nette score halen.

Kom op mensen: Als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen!

Nu gebruiken ze het nog om terrorisme op te sporen. Straks gaan ze iedereen die kritiek heeft op het systeem of de autoriteiten "tracken". Da's wel zo makkelijk natuurlijk. Ongeloofelijk dit.

Kafka's "Het proces" is eigenlijk een profetisch boek. Straks heeft een onbekende overheidscomputer uit voor jou onbekende bronnen een voor jou onbekende score berekend die voor jou wel heel bekende gevolgen heeft. (je kunt opeens geen werk meer vinden etc.)

Dat ze dit in Amerika erdoor hebben gekregen verbaast me eigenlijk. Daar zijn de burgers een stuk mondiger als bij ons. Gezond wantrouwen jegens de overheid..... Binnen nu en vijf jaar hebben wij dus ook zo'n systeem (Donner ziet dat ongetwijfeld wel zitten), en bij ons lopen de burgers braaf achter de overheid aan.

Hebben wij eigenlijk wel een burgerrechten beweging? (Bits of freedom bestaat inmiddels al niet meer.)

Een schot hagel, de echte terroristen zorgen wel dat ze een nette score halen.

idd, kansloze actie. Hoe wil je nu een score gaan toekennen aan eerder ondernomen reizen/ aantal koffers :dunno:
Ik als nederlander zou een reis naar Noord korea kunnen maken, nou geheid dat ik geen onaardige score zal neerzetten lol.

hebben ze ook wekelijks een prijsuitreiking voor degene met de hoogste score en poedelprijzen enzo?

Ik ga voortaan alleen nog maar mijn tickets kopen bij Halal-reisbureau's. Ik wil scoren!

Inderdaad... en dat ie ook meteen een inwendig bezoekje van meneer hand mag krijgen :P

te triest voor woorden, Amerikanen en hun "mosterd na de maaltijd", als ik een terrorist was dan zou ik idd wel zorgen voor een mooie perfecte score en iig niet het vliegtuig gebruiken.

Vind het prima, wat kan mij het schelen of ze wat zaken van me weten die ze toch alleen voor staatsveiligheid gebruiken. Als dit duizenden mensenlevens kan redden heb ik dat er 100% voor over. Jammer dat ze dit nu pas invoeren, had de aanslagen wellicht kunnen voorkomen, maar beter laat dan nooit. Heeft verder niets te maken met winnen van terrorisme, zij winnen pas als ze een aanslag kunnen voltooien en bijv. de economie in de war schoppen.

heb hier totaal geen moeite mee
maar of het veel zin heeft is een 2e
ik denk dat ze niet geheel prijs geven wat alemaal word gecontrollerd dan wat ze zeggen

Degenen die aanslagen plegen gaan voorbij aan het systeem. Die filter je niet zomaar uit met een score. Het is gewoon een goed excuus om de burger weer verder te beknotten in zijn vrijheid.

Er is meer controle dus dat is altijd goed voor de veiligheid. Als je niets misdaan hebt dan heb je ook niets te vrezen. Het klopt dat terroristen altijd systemen proberen omzeilen, maar je kan niet ontkennen dat dit iig beter is dan de situatie vóór 11 September, toen het blijkbaar nog veel eenvoudiger was om iets te organiseren. Ik zie niet in waarom men de burger wilt beknotten in vrijheid hoor, wat zou daar dan het doel/voordeel van zijn? Nogmaals, wat boeit het dat iedereen een score krijgt, ook al heb je een hoge score en je hebt geen plannen, dan houden ze je alleen wat beter in de gaten, je wordt niet meteen opgesloten ofzo.

Zeggen dat het terrorisme gewonnen heeft omdat je meer veiligheid invoert, is ongeveer hetzelfde als zeggen dat virusschrijvers gewonnen hebben omdat anti-virussprogramma's de consument extra geld kosten. Beter wat betalen in 'privacy', dan je pc toegankelijk maken voor hackers.

En de privacy wordt steeds meer ingeperkt.

Dat zou ik er dus echt nooit voor over hebben.

Vind jij je afkomst, je aantal koffers, de plaats waar je je ticket kocht dan privacy? Al die zaken kan iedereen zo zien op het vliegveld, dus ik zie niet in waarom dat privacy is. Een systeem dat dit op lange termijn vastlegt kan je zien als een video camera met tape op het vliegveld of publieke plaatsen, iets wat al jaren de normaalste zaak van de wereld is en al veel mensenlevens gered heeft, of verdachten herkenbaar heeft gemaakt.

Er is meer controle dus dat is altijd goed voor de veiligheid. Als je niets misdaan hebt dan heb je ook niets te vrezen. Het klopt dat terroristen altijd systemen proberen omzeilen, maar je kan niet ontkennen dat dit iig beter is dan de situatie vóór 11 September, toen het blijkbaar nog veel eenvoudiger was om iets te organiseren. Ik zie niet in waarom men de burger wilt beknotten in vrijheid hoor, wat zou daar dan het doel/voordeel van zijn? Nogmaals, wat boeit het dat iedereen een score krijgt, ook al heb je een hoge score en je hebt geen plannen, dan houden ze je alleen wat beter in de gaten, je wordt niet meteen opgesloten ofzo.

Zeggen dat het terrorisme gewonnen heeft omdat je meer veiligheid invoert, is ongeveer hetzelfde als zeggen dat virusschrijvers gewonnen hebben omdat anti-virussprogramma's de consument extra geld kosten. Beter wat betalen in 'privacy', dan je pc toegankelijk maken voor hackers.

Zeg dat maar tegen degenen die Guantanamo Bay zitten. Er is gewoon gerede kans dat je bij een hoge score er wordt uitgepikt en gelet op de wettelijke mogelijkheden in de USA (Patriot Act) kunnen ze je waarschijnlijk ook nog wel even vastzetten.

Zelf vrees ik daar niet voor, maar we zijn niet alleen op deze wereld natuurlijk.

Terug
Naar boven