XXL Nutrition

HIIT of Cardio ?

Luppie

Colossal Veteran
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
4.357
Lengte
1m73
Massa
80kg
maakt het ook uit of ik 20/30min HIIT na mijn krachttraining doe of kan ik beter gewoon 45min cardio doen na mijn krachttraining ?

Ik zou gewoon voor de normale cardio gaan. Ik heb ook ff HIIT geprobeerd, maar ik kan niet echt zeggen dat het hielp. Verder loop je veel meer risico op een blessure.

En... ik weet dit niet zeker, maar als je krachttraining doet, zit je volgens mij in het zelfde energiesysteem te werken als met HIIT. Kortom (relatief) korte maar hele intensieve oefening. Het zogenaamde afterburn-effect, waar HIIT op gebaseerd is, zou je dus met een portie krachttraining ook kunnen bewerkstelligen.

Dus..... gewoon werken geblazen (o,ja doe die cardio op je NIET-krachttrainingsdagen en niet op dagen dat je al uit het krachthonk komt. Je put je spieren alleen maar verder uit waardoor ze langer moeten herstellen).

Succes;)

In de ochtend is het fijnst, vind ik tenminste. En sowieso een goede start van de dag. 'S middags kun je dan ook nog gewoon naar de gym voor KT zonder daar 2x per dag heen te hoeven. Maarja dat ligt aan je eigen planning natuurlijk.

Na je training is HIIT sterk af te raden, je gaat hoogstwaarschijnlijk op die manier heel wat eiwitten verbranden.
Gewoon op een ander tijdstip of nog beter; andere dag HIIT doen.
De bedoeling van nà je training aan cardio te doen is omdat men er van uit gaat dat je na de krachttraining al zodanig veel KH hebt verbruikt dat je lichaam meteen energie uit vetcellen gaat putten. (zorg wel dat je op plus minus 60% van je maximum gaat cardio-en)
Bij HIIT maakt het niet uit dat je KH verbrandt, het is de 'afterburn' en het verhoogd metabolisme die daar van belang is.

• Topic Starter Topic Starter
keej jongens dan hou ik het gewoon bij ochtend cardio, afwisselend met HIIT, en savonds krachttraining.

Terug
Naar boven