- Waardering
- 396
Hoe zou een objectieve derde van buitenaf gezien de hele Sinterklaas-viering duiden?
doelde eigenlijk meer op t stukje gezond verstand gebruiken

maar op je vraag, op mijn basis school kwam er op bepaald moment een gezin uit oeganda met 3 kinderen.
die deden vrolijk mee met de viering en vonden het een gezellig geheel. geen gejank of whatever. ze zullen vast wel het een en ander vreemd gevonden hebben, maar dat zul je altijd houden.
Van buitenaf gezien zal elke willekeurige derde die GEEN blanke Nederlander is een stelletje blanken zien die zich verkleden als n*gers zien. De buitenstaanders zullen niet de drogredenering over roet
de meeste "buitenstaanders", zoals jij ze noemt, hebben er geen probleem mee.
dat handjevol vocale r**ards is niet representatief voor een gehele bevolkingsgroep. maar helaas is het ook altijd een minderheid die het vaak verpest voor een meerderheid.
zeker zwart geschminkt?
Van mij mag zwarte piet blijven, maar wat me storot is als mensen zeggen dat het noooooit op geen enkele redelijke manier op welke wijze dan ook als racistisch gezien kan worden.
als je wilt kun je overal wel bijna iets van racisme/discriminatie in vinden. maar dat geld vooral voor de racisten, blank of zwart, een normaal mens zoekt niet zover.
Zoals ik al vaker zei, je moet eerlijk zijn en gewoon zeggen:
Ja, onze traditie heeft zeer zeker racistische trekken, we bedoelen het niet zo, maar de oorsprong is dubieus en de uitvoering ook, maar we bedoelen het echt niet verkeerd.
get a clue. het is al een relatief oude traditie, normen en waarden waren toen anders mbt slaven etc etc. en dat zag je terug in alles. maar de gedachte erachter is er niet een waarbij de zweep over de ruggen van slaven wordt gehaald, maar een kinderfeest.
GEEF TOE dat het niet naar buiten toe als onschuldig overkomt.
welk trauma heb jij opgelopen? nooit wat in je schoentje gehad? te vroeg vernomen dat de sint niet bestaat? slaag gehad van piet?
Laatst bewerkt: