AndroidHealthClinic

hoe het best opbouwen naar een max rep?

Blackadder

aka Silentio
Waardering
2
Indien je je max rep wil berekenen hoe kan ik er dan er het best naartoewerken, goed opgewarmd (om eventuele blessures te vermijden) maar toch nog krachtig genoeg om de volle honderd percent te geven.
Hoe doen jullie het, discuss !!!

proberen het natuurlijk in 1x goed in te schatten, en als je het haalt 5 minuten rusten om fosphaatsysteem weer te herstellen en dan weer een keer proberen, zo doe ik het.

langzaam opbouwen, dus wel degelijk een warming up, maar geen meerdere reps pakken zodra je ook maar enigszins in de buurt komt. Stel, je max is 110 bij benchen, dan zou ik me zoiets voor kunnen stellen:

5*60
3*80
1*90
1*100
1*105
1*110

50kg opwarmen 2× 15 herhalingen

3 minuen wachten 80kg 10 herhalingen

110 4 keer
120 4 keer

dan een lange rust periode

en dan max meestal 130 135 uitschieters naar 140

mmh, zou die 15 reps opsplitsen of toch al verminderen
meestal iets van lege bar 2*8
iets bijsteken voor 5 (easy) reps
dan nog eens (afhankelijk van je max mss meerdere sets) 3 reps
en dan telkens 1 rep, voldoende rust tussenin...

langzaam opbouwen, dus wel degelijk een warming up, maar geen meerdere reps pakken zodra je ook maar enigszins in de buurt komt. Stel, je max is 110 bij benchen, dan zou ik me zoiets voor kunnen stellen:

5*60
3*80
1*90
1*100
1*105
1*110

ziet er niet slecht uit. ik zou wel 105 eruit laten. dat is toch voorvermoeien aangezien je al dicht bij je max zit.

5*60
3*80
1*90
1*100
1*105
1*110
Goeie opbouw :thumb:
Persoonlijk zou ik ook gewoon de 105 doen.

5*60
3*80
1*90
1*100
1*105
1*110

Yep zoiest doe ik ook meestal.

Indien je je max rep wil berekenen hoe kan ik er dan er het best naartoewerken, goed opgewarmd (om eventuele blessures te vermijden) maar toch nog krachtig genoeg om de volle honderd percent te geven.
Hoe doen jullie het, discuss !!!

Vorige week gemaxt op front squat naar 2RM
5,5 x 20
3 x 40
3 x 60
2 x 75
1 x 90
2 x 102,5 PR

Als ik bv bench doe met een max van 82.5:
10*40
8*50
5*60
1*70
1*80
1*poging tot nieuw pr, bv 85 ofzo

Wat ik hier tot nu toe zie is idd zoals het meest gebruikelijk is met PL.Met deadliften werkt dat bij mij ook prima.Met bench ook redelijk.

Maar met squat,als ik het zo doe breng ik er niks van terecht,terwijl je idd weinig energie verspild hebt zo.Maar als ik al trekken en stoten gedaan heb,daar een uur op getraind heb en dan nog eens ga squatten,dan squat ik meer dan als ik opwarm zoals jullie zeggen.Als het 1 x zo gegaan was zou het gewoon een goede en een slechte dag geweest kunnen zijn,maar het is al vaak zo gegaan.

Nou geloof ik natuurlijk ook niet dat een uur trekken en stoten de ideale opwarming is voor een squat PR.Maar wat het dan wel zou zijn ???

vorige max was zo:
10x40
6x50
6x60
5x70
3x80
1x90
1x95
1x100

had niet echt het gevoel dat ik veel vermoeid had voor de 100kg

Wat ik hier tot nu toe zie is idd zoals het meest gebruikelijk is met PL.Met deadliften werkt dat bij mij ook prima.Met bench ook redelijk.

Maar met squat,als ik het zo doe breng ik er niks van terecht,terwijl je idd weinig energie verspild hebt zo.Maar als ik al trekken en stoten gedaan heb,daar een uur op getraind heb en dan nog eens ga squatten,dan squat ik meer dan als ik opwarm zoals jullie zeggen.Als het 1 x zo gegaan was zou het gewoon een goede en een slechte dag geweest kunnen zijn,maar het is al vaak zo gegaan.

Nou geloof ik natuurlijk ook niet dat een uur trekken en stoten de ideale opwarming is voor een squat PR.Maar wat het dan wel zou zijn ???

Ik squat ook heel lekker na het cleanen/snatchen.. waarschijnlijk omdat je CZS zo ingesteld is op zo explosief mogelijk bewegen dat squatten gewoon wat sneller gaat ofzo?

Waarschijnlijk komdat je explosiever bent na het stoten/trekken.

Als je na je speed work ga voor een heavy single, is die ook altijd gemakkelijker. Of plyometrics mixen met zware doubles/singles werkt ook altijd goed.

Ik squat ook heel lekker na het cleanen/snatchen.. waarschijnlijk omdat je CZS zo ingesteld is op zo explosief mogelijk bewegen dat squatten gewoon wat sneller gaat ofzo?

Ik squat altijd na snatch of clean, ik zou echt niet weten hoe het zou zijn moest ik het als eerste oefening doen.
Misschien komt er dan wel 10 kg bij:rolleyes:

dat is bij iedereen verschillend.

ik heb veel sets met hoge gewichten nodig voordat ik echt mijn max eruit kan halen.

ik kan het bij mezelf voelen hoe gecontroleerd de exentrische beweging gaat of ik voldoende warm ben.

verder blijf ik gewoon dik van failure af, maar doe zeker een aantal sets met 90% van max. verder doe ik tijdens een warming up set nooit 1 rep, maar altijd minstens 2

waarom? het werkt voor mij veel beter

dat is bij iedereen verschillend.

ik heb veel sets met hoge gewichten nodig voordat ik echt mijn max eruit kan halen.

ik kan het bij mezelf voelen hoe gecontroleerd de exentrische beweging gaat of ik voldoende warm ben.

verder blijf ik gewoon dik van failure af, maar doe zeker een aantal sets met 90% van max. verder doe ik tijdens een warming up set nooit 1 rep, maar altijd minstens 2

waarom? het werkt voor mij veel beter

zo werkt het voor mij ook t best!
;)

Waarschijnlijk komdat je explosiever bent na het stoten/trekken.

Als je na je speed work ga voor een heavy single, is die ook altijd gemakkelijker. Of plyometrics mixen met zware doubles/singles werkt ook altijd goed.

Maar wat doe ik dan dus het beste als ik max wil gaan squatten?
Misschien kan ik dus beter opwarmen met jump squats en speed squats dan met normale squats? En hoe zou je dat dan opbouwen qua gewicht?
Ik denk dan dus aan een aantal setjes jump/speed squats en daarna toch nog wat gewoon squatten voor mijn maximale poging,maar ik heb geen idee van hoeveel en hoe zwaar.

Lijkt me wel grappig trouwens om zo op te warmen op een PL wedstrijd.Dan gaan ze wel kijken denk ik :D

Ik squat altijd na snatch of clean, ik zou echt niet weten hoe het zou zijn moest ik het als eerste oefening doen.
Misschien komt er dan wel 10 kg bij:rolleyes:

Of gaat er 10 kg af :p

Terug
Naar boven