XXL Nutrition

Hoe laptop formateren zonder cd?

Nador

Ripped Bodybuilder
Waardering
175
Ik wil graag mijn laptop formateren, maar zie nu dat ik geen windows cd heb ontvangen toen ik mijn laptop had aangeschaft.

via usb stick

• Topic Starter Topic Starter
Probeer je grappig te doen?

op laptops met windows zonder bijgeleverde cd is meestal een deel van de hd gebruikt om installatie bestanden voor windows op te slaan

Hoe moet ik dan mijn laptop formateren? Wil hem gewoon hebben als nieuw.

Is al je data al safe of staat er iets belangrijks op de partitie waar windows opstaat? Anders moet je booten via een andere weg zoals linux met een live cd en dan proberen om data over te zetten. Vraag in dat geval om aanvullend advies want dat is een lastig karwei (vind ik zelf)

Verder gewoon de stappen die fable uitlegt in dat topic doen. Die loader die heb ik ook en dat maakt windows echt "legitiem". Als je die op je usb hebt zorgen dat hij primair boot vanaf die usb en dan kom je in een windows scherm waarin gevraagd wordt waar windows te installeren. Hier kan je op geavanceerd drukken als ik het goed zeg uit mijn hoofd en dan heb je een optie formateren. Kijk dan goed uit wat je weghaalt want weg is echt weg.

Ik wil graag mijn laptop formateren, maar zie nu dat ik geen windows cd heb ontvangen toen ik mijn laptop had aangeschaft.

ho wacht meestal is er een speciale partitie (in windows zelf onzichtbaar) waar de fabrieks installatie op is uitgevoerd.

Inprincipe hoef je alleen je first boot device daarop in te stellen tijdens opstarten en de rest volgd vanzelf. Je moet wel tijdens formateren de goede partitie formatteren he en niet waar die image op staat...

Jongens, ik heb de ballen verstand van laptops, graag wat simpeler uitleggen. Ik denk dat filipe gelijk heeft en dat de bestanden die windows nodig heeft om te instaleren ook de harde schijf staan. Gaan deze niet pleite als ik me laptop formateer? Terugzetten naar fabrieksinstellingen moet toch werken? Zo ja, hoe doe ik dat?

bro je start gewoon je pc op. tijdens opstarten druk je op delete of f2. Meestal staat het er ook. Paar keer drukken dan krijg je een blauw verrot dos scherm ala jaren 80 style.

Hierin zitten wat instellingen die je kan veranderen. Zoek hierin Boot devices. Kijk welke je kan selecteren. Je moet eentje hebben met HD nog wat. Kies er een. Start opnieuw op. Niets drukken en wachten. Als het de goede is dan volgd de rest vanzelf. Als het niet de goede is druk je weer op delete tijdens opstarten en kies je een ander HD.

Als je de goede hebt en je krijgt de installatie scherm wordt er opgeven moment aan je gevraagd welke partitie je je windows wilt installeren. Afhankelijk van de hoeveelheid partitities die je op je hd hebt aangemaakt zal je dus meerdere opties te zien krijgen. Als je alleen een partitie had dus alleen een C:/ schijf zie je een grote partitie die dus voor 90% grootte van je totale hd bestaat ongeveer en als het goed is moet er ook een kleine staan van maar paar gb tussen de opties waar de fabrieks image op staat. En met die kleine moet je dus niets doen. Afblijven. De grote formatteer je en slecteer je als partitie om de nieuwe windows op te gooien.

Duidelijke taal, thanx kerel!

Of je kijkt in de handleiding...

Terug
Naar boven