XXL Nutrition

hoe moet je nou eigenlijk trainen?

kevinn

Cool Novice
Waardering
6
Lengte
1m87
Massa
79kg
nou de titel zegt het al.

ik hoor overal verchillende verhalen dus ik ben benieuwd wat nou echt goed en het beste is voor massa/kracht.

ik heb eerst gehoord dat je als je voor massa gaat dat dan per set 10 reps genoeg is. Als je voor kracht gaat is dat 5 reps per set genoeg en voor conditie 15 reps per set.

Ik ben nu met een schema van iemand die ook al heel lang fitnest en die zegt dat je bij elke set door moet gaan tot je max (mits je een goede warming up hebt gedaan)

bij andere mensen hoor ik weer dat je eerste paar setjes telkens gewicht moet verhogen en een x aantal reps moet doen per set, en het laatste setje door moet gaan tot failure..

maar wat is nou het beste? ben er best verward door

alvast bedankt

Als beginner is het fullbody schema erg goed. Ik ging ook hard op pyramidevorm.

vb :

10*20
10*60
7*80
5*100
7*80
8*60
10*20

Zo train je eigenlijk op kracht en massa, ik ging er in ieder geval lekker op :)

hier verschillen de meningen nogal over hier op DBB
sommigen trainen nooit tot failure
sommigen alleen de laatste set van een oefening
sommigen meerdere sets per oefening

• Topic Starter Topic Starter
hier verschillen de meningen nogal over hier op DBB
sommigen trainen nooit tot failure
sommigen alleen de laatste set van een oefening
sommigen meerdere sets per oefening

en skinnie, wat wat denk jij dan wat het beste is voor kracht en/of massa?

Dit wordt mooi :roflol:

nou de titel zegt het al.

ik hoor overal verchillende verhalen dus ik ben benieuwd wat nou echt goed en het beste is voor massa/kracht.

ik heb eerst gehoord dat je als je voor massa gaat dat dan per set 10 reps genoeg is. Als je voor kracht gaat is dat 5 reps per set genoeg en voor conditie 15 reps per set.

Ik ben nu met een schema van iemand die ook al heel lang fitnest en die zegt dat je bij elke set door moet gaan tot je max (mits je een goede warming up hebt gedaan)

bij andere mensen hoor ik weer dat je eerste paar setjes telkens gewicht moet verhogen en een x aantal reps moet doen per set, en het laatste setje door moet gaan tot failure..

maar wat is nou het beste? ben er best verward door

alvast bedankt

Ik denk dat je dat gewoon het best voor jezelf uitzoekt.
Niet elk lichaam is het zelfde.
de rest volgt zelf wel, om de 2 maanden je schema eens omgooien zodat de spieren het niet gewoon worden

ik doe voor de grote zo'n 8/9 sets tot failure en de kleine zo'n 6 sets tot failure

als ik bv voor borst 3 oefeningen doe, doe ik 3 sets per oefening tot failure, maar iedere set is anders
dus niet: 10 x 100kg, 8 x 100 kg en 6 x 100 kg dit zou weinig toevoegen dan kan je net zo goed 1 set tot failure doen.

we nemen even als voorbeeld die 10 x 100 kg (is max)
bv set 1: 15 x 90 kg
set 2: 5 x 110 kg
set 3: 20 x 80 kg

maar de week erop doe ik het weer heel anders
set 1: 10 x 100 kg
set 3: 2 x 120 kg

en de week erop weer anders, pauzesets (15-20 seconden)
15 x 90kg, 10 x 90 kg, 5 x 90kg

maar is voor iedereen verschillend hoeveel sets er nodig zijn, voor sommigen is 6 sets failure meer dan genoeg, andere weer 4.

als ik 12 sets zou doen (heb ik gedaan) loop ik 3 dagen later nog te shaken

• Topic Starter Topic Starter
ik doe voor de grote zo'n 8/9 sets tot failure en de kleine zo'n 6 sets tot failure

als ik bv voor borst 3 oefeningen doe, doe ik 3 sets per oefening tot failure, maar iedere set is anders
dus niet: 10 x 100kg, 8 x 100 kg en 6 x 100 kg dit zou weinig toevoegen dan kan je net zo goed 1 set tot failure doen.

we nemen even als voorbeeld die 10 x 100 kg (is max)
bv set 1: 15 x 90 kg
set 3: 20 x 80 kg

maar de week erop doe ik het weer heel anders
set 1: 10 x 100 kg
set 3: 2 x 120 kg

en de week erop weer anders, pauzesets (15-20 seconden)
15 x 90kg, 10 x 90 kg, 5 x 90kg

maar is voor iedereen verschillend hoeveel sets er nodig zijn, voor sommigen is 6 sets failure meer dan genoeg, andere weer 4.

als ik 12 sets zou doen (heb ik gedaan) loop ik 3 dagen later nog te shaken

dat klinkt opzich logisch alleen als je is kijkt wat je zegt wat noujuist niet moet toch hetzelfde als die 3e week met aantal setjes/reps die je doet?

ik heb bijvoorbeeld dat ik een warming up doe van 40 kilo. daarna begin ik mijn eerste setje van 60 kilo en doe ik 10 reps. daarna pleur ik aan allebei de kanten 5 kilo er op en dan zit ik toch al tegen de max aan, die voer ik ongeveer 5x uit. Dan ga ik altijd nog ff verder en gooi ik er aan allebei de kanten nog is 2.5kg er op en die krijg ik dan net 2 of 3x zelf omhoog voor de rest helpt de spotter mij. Hoe kan ik dan mogelijk 4 setjes doen?

in ieder geval ga ik dat ook is proberen kijken of dat helpt ;)

edit:
is afbouwen eigenlijk slim om te doen? dus dat ik dan weer klaar ben met de setjes en dan naar het warming up gewicht ga en die doe tot failure?

Laatst bewerkt:
die 3de week is pauzesets, ik blijf dan op de bank liggen wacht 15/20 seconden en begin weer te bankdrukken.
bij wat je niet moet doen zijn gewone reguliere sets.
afbouwen doe ik ook regelmatig.
set 1: 5 x 110
set 2: 5 x 100
set 3: 5 x 90

en daarna stopt skinnie een dumbbell in zn kont

Weet zeker dat die zyzz lover het nog lekker vind ook skinnie :P

The zyzz lover has NO:trollface:

Heb ook een vraag welke misschien hierbij kan: Hoe zit het eigenlijk met het volgende: Ik doe bv 3 oefeningen borst (4 sets elk 12/10/8/6). Na deze 12 sets voel ik dat mijn borst goed is aangepakt.

Daarna pak ik nog even de triceps, en nadien ga ik 15 min cardio doen. Maar tegen de tijd dat ik klaar ben met cardio voel ik dat ik best nog een paar setjes kan doen voor mijn borst die dan weer is "hersteld". Is dit dan nog nodig? Of doe ik dan meer fout dan goed?

Terug
Naar boven