AndroidHealthClinic

Hoe snel verbrand het lichaam spieren?

Ano_ 280223

Dutch Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
51
Hey iedereen,

De meeste hier die spreken altijd over cutten en bulken.
Ik heb nu wat liggen lezen over body recompositioning. Als ik het goed begrijp is het principe daar dat je op je trainingsdagen boven onderhoud eet en op rustdagen onder onderhoud zodat je zowel spiermassa gaint als vetmassa verliest.

Stel dat ik 3dagen boven onderhoud eet en train. Dan een rustdag heb en daarna terug hetzelfde (3trainingsdagen, rustdag, 3trainingsdag, rustdag,...).

Als ik op mijn rustdag dan 200gram (of meer) eiwitten zou eten en voor de rest niets. Ga ik dan spieren verbranden of gaat mijn lichaam enkel mijn vetreserves aanspreken? Gaat het lichaam al katabool gaan op één dag terwijl ik er wel voorzorg dat ik 'genoeg' eiwitten binnenkrijg? Er vanuitgaande dat de 3dagen ervoor genoeg is gegeten en de 3dagen erna terug genoeg zal gegeten worden.

Hey iedereen,

De meeste hier die spreken altijd over cutten en bulken.
Ik heb nu wat liggen lezen over body recompositioning. Als ik het goed begrijp is het principe daar dat je op je trainingsdagen boven onderhoud eet en op rustdagen onder onderhoud zodat je zowel spiermassa gaint als vetmassa verliest.

Stel dat ik 3dagen boven onderhoud eet en train. Dan een rustdag heb en daarna terug hetzelfde (3trainingsdagen, rustdag, 3trainingsdag, rustdag,...).

Als ik op mijn rustdag dan 200gram (of meer) eiwitten zou eten en voor de rest niets. Ga ik dan spieren verbranden of gaat mijn lichaam enkel mijn vetreserves aanspreken? Gaat het lichaam al katabool gaan op één dag terwijl ik er wel voorzorg dat ik 'genoeg' eiwitten binnenkrijg? Er vanuitgaande dat de 3dagen ervoor genoeg is gegeten en de 3dagen erna terug genoeg zal gegeten worden.
Als je een rustdag hebt na 3 trainingsdagen heeft je lichaam nog steeds voedingsstoffen nodig om te herstellen van de voorgaande trainingen. Eiwitten alleen zijn niet afdoende om daarvan te herstellen. Bovendien vraag ik me af hoe je voedingsschema er dan uit zou zien voor die dag dat je alleen 200gr eiwitten eet?!

Een voedingsschema geldt voor de hele week in mijn beleving. Als het je doel is om je bf omlaag te brengen dan gaat je dat niet lukken door 1 dag in de week onder je onderhoud te eten.

• Topic Starter Topic Starter
Als je een rustdag hebt na 3 trainingsdagen heeft je lichaam nog steeds voedingsstoffen nodig om te herstellen van de voorgaande trainingen. Eiwitten alleen zijn niet afdoende om daarvan te herstellen. Bovendien vraag ik me af hoe je voedingsschema er dan uit zou zien voor die dag dat je alleen 200gr eiwitten eet?!

Een voedingsschema geldt voor de hele week in mijn beleving. Als het je doel is om je bf omlaag te brengen dan gaat je dat niet lukken door 1 dag in de week onder je onderhoud te eten.

Ja voor herstel zijn er idd genoeg voedingsstoffen nodig maar wil je dan zeggen dat de spiermassa zal afnemen op die dag?

[Link niet meer beschikbaar]

Is 200gr + eiwit het magische getal om spierbehoud te verzekeren voor iedereen?

Nee.

Combinatie van vele factoren waaronder je kcal inname waar je geen woord aan vuil maakt.

Je moet je kcal niet zien als een dag indeling , als je die dag niet aan je kcal komt raak je in de min, het gaat over een langere periode , houd een week vast , je kunt zelfs een dag 4x boven onderhoud zitten en de rest van de 3 dagen niks eten , hoe kan dat?

Is 200gr + eiwit het magische getal om spierbehoud te verzekeren voor iedereen?

Nee.

Combinatie van vele factoren waaronder je kcal inname waar je geen woord aan vuil maakt.

Je moet je kcal niet zien als een dag indeling , als je die dag niet aan je kcal komt raak je in de min, het gaat over een langere periode , houd een week vast , je kunt zelfs een dag 4x boven onderhoud zitten en de rest van de 3 dagen niks eten , hoe kan dat?

Dagindeling is wel praktisch.
Kan het anders ook doortrekken: een maand dubbel eten en dan twee maanden niks?

Dagindeling is wel praktisch.
Kan het anders ook doortrekken: een maand dubbel eten en dan twee maanden niks?

Praktisch inderdaad.
Zal je iets verliezen als je een dag compenseert of gewoon low bent en backload?
Je eet altijd vooruit , je lichaam heeft meer dan zeven uur nodig de bruikbare stoffen eruit te halen waarnaar jij waarschijnlijk al aan je volgende maaltijd hebt gezeten en zo altijd voor loopt , wanneer je een dag zogenaamd alleen een random 200gr eiwit getal neemt zal het bar weinig uitmaken of je die kcals gecompenseerd had de dag ervoor of nu , er zit genoeg in je systeem om normaal te kunnen functioneren ( uitzonderingen op dagelijks extreem laag carbs / kcals uiteraard)

Een acute afname van de calorie- of eiwitinname leidt niet tot spierverlies. Een dagelijkse eiwitinname van 150g (zonder andere macro's) kan op lange termijn ervoor zorgen dat er geen negatieve stikstofbalans ontstaat. Dit is dan wel bij personen met veel overgewicht/obesitas. Voor personen met een laag vetpercentage zal de eiwitbehoefte wel iets hoger zijn. De 200g is dan niet eens zo een slechte richtlijn als je daarbij niets eet. Hier kan je er meer over lezen.

• Topic Starter Topic Starter
Een acute afname van de calorie- of eiwitinname leidt niet tot spierverlies. Een dagelijkse eiwitinname van 150g (zonder andere macro's) kan op lange termijn ervoor zorgen dat er geen negatieve stikstofbalans ontstaat. Dit is dan wel bij personen met veel overgewicht/obesitas. Voor personen met een laag vetpercentage zal de eiwitbehoefte wel iets hoger zijn. De 200g is dan niet eens zo een slechte richtlijn als je daarbij niets eet. Hier kan je er meer over lezen.
Dit is een reactie waar ik op aan het wachten was :). Thxs man! Ga het eens doorlezen.

Volg je trouwens ook op youtube dus fijn om reactie van je te krijgen.

Dat ziet er goed uit. Ik zit te denken om het te doen. Ik heb het idee dat ik wel wat begeleiding kan gebruiken. Ik zit met een kleine lies blessure nu, dus denk dat ik beter ff kan wachten dan. Misschien als ik klaar ben met Rippetoe.

vetverbranden

Hallo, ik ben 17 jaar en ik weeg 63kilo en ben 1m65. Ik heb mijn vetpercentage niet gemeten ik weet helaas niet hoe het moet. Ik zou graag 10 tot 11% vet willen bereiken voor 18 december wat zou ik allemaal moeten doen ? ik ga nu al 4x in de week naar de gym zonder resultaat want ik werk zonder schema en voedingschema. ERVAREN HULP GEZOCHT!!

Terug
Naar boven