XXL Nutrition

Hoge zoutinname, hoe compenseren?

CookieDoeh

Novice
Waardering
0
Ik eet momenteel erg veel zout in mijn bulk.
Bijvoorbeeld kipfilet (beleg), brood, schouderham, op traindagen ook pizza om aan mijn vetten te komen.
Kortom veel "processed foods".

Hierdoor hou ik wat vocht vast, maar dit vind ik niet zo erg in de bulk/winter.
Heeft deze hoge zoutinname nog andere nadelen? En hoe compenseer ik dit, veel water drinken?

Voor zover ik weet kan een hoge zoutinname ook de bloeddruk verhogen.

Een hoge zout maaltijd verhoogt je bloeddruk tijdelijk maar niet permanent, het is niet de oorzaak van een hoge bloeddruk.

Zout is de duivel niet, natuurlijk moet je niet overdrijven maar vermijden is mogelijk nog erger. Iig zorgen voor genoeg kalium.

Bijvoorbeeld kipfilet (beleg), brood, schouderham, op traindagen ook pizza om aan mijn vetten te komen.

Heeft deze hoge zoutinname nog andere nadelen? En hoe compenseer ik dit, veel water drinken?

Je hebt me verloren toen ik dit las, op traindagen ook pizza om aan mijn vetten te komen:D

Lijkt mij ook niet zo goed voor je nieren (nierstenen)

Ik zou met bier compenseren :D

Lijkt mij ook niet zo goed voor je nieren (nierstenen)

Nierstenen is vaak de schuld van weinig drinken waardoor je geconcentreerd urinezuur produceert. De meeste nierstenen zijn calciumoxalaat, komt vaak door te weinig calcium inname wat resulteerde in resorptie van oxaalzuur. Ook is hoge inname van eiwit een oorzaak van nierstenen doordat de uitscheiding van citraat afneemt.

Nothing to do with salt

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:48 ----------

Omdat ik voor de rest weinig vetten eet, eet ik op rustdagen noten en traindagen pizza om genoeg vetten binnen te hebben :p

Dat dere ecto genetics.

Zout inname is niet heel boeiend. Het is winter, icm creatine houd je meer vocht vast en kun je lekker bulken. Maak je maar druk om zout als je op dieet bent, nog niet nodig gezien je stats. Lekker bulken tot 75;)

Ik ben zelf heel gevoelig voor zout, koolhydraten enz, lijkt of k vochtiger, encdus dikker lijk dan k ben... Is wel vervelend als je er puffy nipples aan overhoud door al dat vocht....
Gelukkig houd k alleen rond m'n UB vet en vocht vast...

Zout ook wel natrium genaamd is vrij tot zeer onschadelijk op jonge leeftijd en wanneer je geen hartaandoeningen hebt. De voornaamste functie van zout is vochtabsorptie (en meer wetenschappelijk transport in/uit een lichaamscel). Dit verklaard dan ook waarom men zout strooit als het gevrozen heeft of waarom je water minder hard kookt op de moment je zout toevoegd... Dat ter zijde... Zout in je lichaam houdt dus water vast, dus wanneer je plots grotere hoeveelheden zout gaat opnemen stijgt het vloeistofvolume in je lichaam (zout houdt water vast). Wanneer er een groter volume rond gepompt moet worden moet het hart harder werken -> bloeddruk stijgt. Voor een jong hart mag dit geen problemen zijn... Dus geheel risicoloos zolang je maar voldoende blijft drinken, je denkt nu drinken dat verhoogt het totaal volume nog meer maar wanneer je goed drinkt, gaat het lichaam zichzelf afwateren (nieren) en spoelt het zo het zout mee weg...

Onrechtstreeks is het op lange termijn schadelijk voor je nieren, niet zo zeer het natrium zelf maar de nieren voeren via urine afvalstoffen af uit het lichaam, wanneer er niet genoeg vloeistof in je lichaam aanwezig is blijven deze afvalstoffen in je nieren aanwezig--> nierfalen. Ik spreek hier over worst case, bij een jong persoon is er heel wat orgaanfalen nodig voor dit werkelijkheid wordt.

• Topic Starter Topic Starter
Ik moet wel redelijk veel naar het toilet, maar mijn urine is steeds doorzichtig dus volgens mij drink ik genoeg :)

Ik moet wel redelijk veel naar het toilet, maar mijn urine is steeds doorzichtig dus volgens mij drink ik genoeg :)

kleur van urine is idd een goede parameter met betrekking tot je nieren, geel/doorzichtig is wat je zou moeten hebben met uitzondering op je ochtendurine... de kleur heeft verder weinig te maken met het natriumgehalte in je lichaam.

Terug
Naar boven