MuscleMeat

Huisarts

Jamie.0187

Advanced Bodybuilder
Juiced
Powerlifter
Ecto
Waardering
1.066
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
10%
Goedemiddag leden,

Deze week weer eens mijn bloed laten prikken voor nier, lever, bloedplaatjes etc.

Huisarts is op de hoogte van AAS gebruik (ook doseringen) en hier fors op tegen, dit zal voor vele bekend voorkomen, echter was mijn hemoglobine dit keer 11.1 (referentie waarde 8.5-11) hier werd gelijk erg ernstig op gereageerd. Huisarts heeft overlegd met internist en tot de conclusie gekomen "Ik moet onmiddellijk stoppen met al het gebruik op gebied van AAS" bij het aangeven dat dit voor mij niet in de kaarten zit en dat ik op de hoogte ben van de risico's m.b.t. het gebruik. De reactie hierop vond ik heel gek, ik snap dat de huisarts duidelijk moet maken dat dit dan volledig mijn verantwoordelijkheid wordt etc. maar het leek ook heel erg alsof de huisarts probeerden te zeggen 'wij kunnen je verder niet meer helpen' wat mij een beetje laat twijfelen of ik niet van huisarts zou moeten switchen (die juist helpt alles zo veilig mogelijk te laten verlopen etc.)

Wat is jullie ervaring met de huisarts en zijn er eventueel leden die een huisarts hebben om aan te raden op dit gebied?

Extra context
Huidige doseringen: 420 test e + 210 eq p/w 7 injecties per week (vind injecteren niet erg maar heb een grote voorkeur naar kleinere volumes olie per keer)
->Richting powerliftwedstrijd laatste 8-12 weken 10-35mg tren e erbij, gebaseerd op leverwaardes/bloeddruk laatste 4 weken eventueel nog 10mg superdrol of 25mg anadrol erbij frequentie hiervan is afhankelijk van hoe ik de prep aanpak (elke sessie/zwaarste sessies/SBD dagen) en op comp day zullen deze zeker toegepast worden.
Resultaten van mijn bloedwaardes kan ik delen in het geval dat dit voor mensen relevant is, volgende week maandag kan ik ook de resultaten van nier- + leverfuncties ophalen
Bloeddruk consistent 120/80 (kleine afwijking natuurlijk aanwezig)
Geen klachten m.b.t. hoge rbc/ht/hb

Als ik nog iets mis let me know.

Ik neem aan dat je 11.1 mmol/L bedoelt? Dat is omgerekend 18.53 g/dL.
Dat is hoog, dan zal je hematocriet rond de 55-56% moeten zijn?

Bij mij was overlaatst mijn hematocriet 57.2% en hemoglobine 19.1 g/dL
Bloeddruk altijd perfect.

Ik heb een aderlating laten doen om dit terug te verlagen.

• Topic Starter Topic Starter
Yes, beide zijn inderdaad redelijk hoog en ook zeker hoger dan off cycle.

Zoals ik ook benoemde heb ik het gevoel dat ik niet verder kan met mijn huisarts met alles rondom AAS gebruik, als ik nu om een aderlating ga vragen kan ik met vrijwel alle zekerheid al zeggen dat hier niet aan meegewerkt wordt (Misschien toch maar de lokale crackjunk contacteren?:p)

Verder nog suggesties om de waardes te laten zakken? (Cardio, Water-Intake, 100mg Aspirine ED?)

En dan nog de vraag of je je waardes na je aderlating nog hebt getest, welk effect had dit voor jou en hoe lang zat er tussen die aderlating en bloedonderzoek?
Zag meerdere keren voorbij komen dat het snel weer terugschiet naar de oude waardes.

Ik ben ook goedgekeurd voor bloeddonatie, dit staat los van de huisarts zover ik weet en mijn AAS gebruik zal daar dus niet bekend zijn, het is vooral een morele kwestie waar ik me liever niet in meng ondanks dat het in principe geen probleem is in het geval van steriele injecties. @Galen correct me if I'm wrong

Ik zou me vooral niet te veel zorgen maken zolang je bloeddruk goed is.
Mensen die in de bergen wonen hebben nog een veel hoger hematocriet.

Ik maak me er op dit moment ook totaal geen zorgen over, ik ben een voorstander van afgaan op hoe je je voelt en niet per se op hoe je er op papier voorstaat. Veel gasten hebben bijvoorbeeld met een heel hoog oestrogeen dat ze zich op hun best voelen etc. waarom dan een AI

Het is meer dat ik nog aardig wat blasts te gaan heb voor mijn cruise/trt tot de dood, hierin zal EQ waarschijnlijk een hoofdrol blijven spelen en naarmate de doseringen omhoog kruipen zal het risico hetzelfde doen. Ik heb er overigens ook geen probleem mee om een donatie/aderlating te doen als dit betekent dat ik een iets lager risico loop, longevity is key natuurlijk.

Mijn huisarts zei eigenlijk 'We zijn 100% tegen en we willen je wel helpen om te kijken of alles op orde is maar zodra er iets buiten de norm is bepalen wij de aanpak'

Aka direct stoppen dus.

Maar ik kreeg ook meteen de 'Weet ook dat je de rest van je leven onvruchtbaar wordt'.

Huisartsen zijn er voor de algemene gezondheid en zijn niet altijd de beste om je te helpen met kuren. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. Hun doel is jou gezond te huiden, daar gaat kuren niet aan bijdragen.

Als je bij je huisarts komt en zegt 'Ik wil graag crack roken, hoe kan ik dat het beste doen' zullen ze je ook direct afraden en er alles aan doen om je daarvan te weerhouden. Kuren zien ze vaak net zo.

Ik neem aan dat je 11.1 mmol/L bedoelt? Dat is omgerekend 18.53 g/dL.
Dat is hoog, dan zal je hematocriet rond de 55-56% moeten zijn?

Bij mij was overlaatst mijn hematocriet 57.2% en hemoglobine 19.1 g/dL
Bloeddruk altijd perfect.

Ik heb een aderlating laten doen om dit terug te verlagen.
Vermoedelijk iets lager. Wij hanteren de volgende formule gebaseerd op een dataset van ruim 350 datapunten van kuurders: 4,29 * hemoglobineconcentratie (in mmol/L) + 4,02. In dat geval komt het uit op 51,6%. Wat ook wel rijmt met de referentiewaarde van hemoglobine natuurlijk.

Yes, beide zijn inderdaad redelijk hoog en ook zeker hoger dan off cycle.

Zoals ik ook benoemde heb ik het gevoel dat ik niet verder kan met mijn huisarts met alles rondom AAS gebruik, als ik nu om een aderlating ga vragen kan ik met vrijwel alle zekerheid al zeggen dat hier niet aan meegewerkt wordt (Misschien toch maar de lokale crackjunk contacteren?:p)

Verder nog suggesties om de waardes te laten zakken? (Cardio, Water-Intake, 100mg Aspirine ED?)

En dan nog de vraag of je je waardes na je aderlating nog hebt getest, welk effect had dit voor jou en hoe lang zat er tussen die aderlating en bloedonderzoek?
Zag meerdere keren voorbij komen dat het snel weer terugschiet naar de oude waardes.

Ik ben ook goedgekeurd voor bloeddonatie, dit staat los van de huisarts zover ik weet en mijn AAS gebruik zal daar dus niet bekend zijn, het is vooral een morele kwestie waar ik me liever niet in meng ondanks dat het in principe geen probleem is in het geval van steriele injecties. @Galen correct me if I'm wrong
Een verhoogd hematocriet hangt samen met een verhoogd risico op trombose bij anabolengebruikers. De waarde waarboven dit risico lijkt te stijgen lijkt rond de 52% te zitten, en het is ook wel goed om te weten dat het absolute risico vrij laag blijft rond die waarde tenzij je andere risicoverhogende factoren hebt. Aspirine remt de bloedstolling (meer precies; het is een trombocytenaggregatieremmer), maar verlaagt het hematocriet niet. De keerzijde hiervan is een verhoogd risico op bloedingen. Het is de vraag of dat tegenelkaar opweegt. In jouw geval zou ik het laten.

Ik ken de exacte beweegredenen van Sanquin natuurlijk niet, maar het heeft er natuurlijk mee te maken dat iemand die naalden gebruikt deze wellicht deelt en een hoger risico heeft op infecties door bloed-bloed-contact (bijv. hepatitis C). Omdat het testen van bloed niet 100% perfect is, voorkom je natuurlijk wat ellende door zo'n beleid te voeren dat alles met naaldengebruik geblokkeerd wordt bij de deur.

Ik zou me vooral niet te veel zorgen maken zolang je bloeddruk goed is.
Mensen die in de bergen wonen hebben nog een veel hoger hematocriet.
Klopt, maar naast dat het onderliggende mechanisme van de verhoging anders is (wat van belang is voor de risicoverhoging), zitten daar ook gemiddeld genomen wat genetische (en/of culturele) verschillen tussen die je niet eenvoudig afvangt met epidemiologisch onderzoek. Een stijging ervan door testosterongebruik lijkt wel samen te hangen met een verhoogd risico op trombose: https://ec.bioscientifica.com/view/journals/ec/13/10/EC-24-0283.xml
Daar valt natuurlijk ook wel het e.e.a. op af te dingen, maar dat is de huidige stand van zaken. Vraag is vooral (vind ik dan) of aderlatingen de oplossing vormen of wellicht het probleem verergeren. Dat is nog een vraagteken en hangt samen met wat het onderliggende mechanisme zou zijn van de door testosterongestimuleerde verhoging van het hematocriet.

Mijn huisarts zei eigenlijk 'We zijn 100% tegen en we willen je wel helpen om te kijken of alles op orde is maar zodra er iets buiten de norm is bepalen wij de aanpak'

Aka direct stoppen dus.

Maar ik kreeg ook meteen de 'Weet ook dat je de rest van je leven onvruchtbaar wordt'.

Huisartsen zijn er voor de algemene gezondheid en zijn niet altijd de beste om je te helpen met kuren. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. Hun doel is jou gezond te huiden, daar gaat kuren niet aan bijdragen.

Als je bij je huisarts komt en zegt 'Ik wil graag crack roken, hoe kan ik dat het beste doen' zullen ze je ook direct afraden en er alles aan doen om je daarvan te weerhouden. Kuren zien ze vaak net zo.
Ja zo lijkt het ook een beetje bij mij te gaan, alleen ik zou het een stuk fijner vinden als ik een huisarts heb die begrijpt dat ik toch niet ga stoppen en daardoor dus een aanpak neemt van "Wat kunnen we doen om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen"

Een nadeel is bij mij ook nog dat bij de dichtstbijzijnde huisarts buiten mijn huidige beide ouders van een goeie vriend van mij werken, zou best ongemakkelijk zijn als een van hen de nieuwe HA blijkt te zijn

Ik ben geen dokter, dus voel je vrij om dit alles met een korreltje zout te nemen. Het lijkt er op dat lage androgeen niveaus een verhoogd risico vormen op trombose en niet andersom. Een samenvatting uit onderstaande paper.

Hier zegt men dat Testosteron en DHT een remmend effect hebben op de stolling. Bovendien promoten zij de afbraak hier van. Laag Testosteron is gecorreleerd met een toegenomen bloedplaatjes activiteit.

In fact, both testosterone and its 5 alpha-reduced derivative dihydrotestosterone exert an inhibitory effect on primary hemostasis, by preventing adenosine diphosphate–mediated platelet aggregation (6-8). Moreover, testosterone has an inhibitory effect on coagulation and promotes fibrinolysis (9). Consistently, low testosterone levels have been correlated with increased platelet activity and a procoagulant profile (10-13). Current evidence, however, has failed to provide an association between endogenous testosterone levels in the lower quartile of normal range and new incident cases of VTE compared to individuals with testosterone levels in the middle or upper quartiles (14, 15).

Hieruit kunnen we afleiden dat er een verhoogd risico is tot 6 maand na de start van testosteron therapie. Daarna bouwt het af. Maw het lichaam heeft 6 maanden de tijd nodig om zich aan te passen.

Interestingly, studies by Martinez et al and Walker et al showed that this association reached a peak within 6 months since the start of treatment (18, 19). Nevertheless, 3 meta-analyses of randomized controlled trials did not find an increased risk of VTE associated with TRT compared to placebo (22-24).
Kavoussi et al (20) reported an increased risk of deep vein thrombosis only in those hypogonadal patients, diagnosed on the basis of Endocrine Society guidelines, receiving TRT and presenting other potential etiologies for deep venous thrombosis (ie, venous stasis, trauma, genetic disorders). After exclusion of these cases, the overall incidence of thrombosis was similar to the general population.
This observation may suggest a trend toward the improvement of the procoagulant imbalance following TRT, but a longer time may be needed to achieve normalization. The need for a longer time to attain parameter normalization has already been observed in other endocrine disorders characterized by an increased thrombotic risk

Het afremmend effect wordt verkregen door activatie van de androgeen receptor op het bloedplaatjes membraan.

Our results are consistent with previously published observations (6-9, 11, 13-15). Low testosterone levels have been correlated with increased platelet activity and a procoagulant profile (increased factor V, VII, X, and fibrinogen and reduced antithrombin) (11, 13). Conversely, both testosterone and dihydrotestosterone have an inhibitory effect on primary hemostasis as measured by in vitro tests, by preventing adenosine diphosphate–mediated platelet aggregation (6). This effect is obtained directly by the activation of a receptor on the platelet membrane, and indirectly through the antiaggregatory effect of nitric oxide produced by the stimulation of endothelial lining cells via the androgen receptor (7, 8). Moreover, testosterone increases the expression of tissue factor pathway inhibitor and tissue plasminogen activator and reduces the secretion of plasminogen activator inhibitor-1, thus inhibiting the coagulation cascade and promoting fibrinolysis (9).
Bron: https://academic.oup.com/jcem/article/109/12/3186/7667216?login=false

Ik ben geen dokter, dus voel je vrij om dit alles met een korreltje zout te nemen. Het lijkt er op dat lage androgeen niveaus een verhoogd risico vormen op trombose en niet andersom. Een samenvatting uit onderstaande paper.

Hier zegt men dat Testosteron en DHT een remmend effect hebben op de stolling. Bovendien promoten zij de afbraak hier van. Laag Testosteron is gecorreleerd met een toegenomen bloedplaatjes activiteit.

In fact, both testosterone and its 5 alpha-reduced derivative dihydrotestosterone exert an inhibitory effect on primary hemostasis, by preventing adenosine diphosphate–mediated platelet aggregation (6-8). Moreover, testosterone has an inhibitory effect on coagulation and promotes fibrinolysis (9). Consistently, low testosterone levels have been correlated with increased platelet activity and a procoagulant profile (10-13). Current evidence, however, has failed to provide an association between endogenous testosterone levels in the lower quartile of normal range and new incident cases of VTE compared to individuals with testosterone levels in the middle or upper quartiles (14, 15).

Hieruit kunnen we afleiden dat er een verhoogd risico is tot 6 maand na de start van testosteron therapie. Daarna bouwt het af. Maw het lichaam heeft 6 maanden de tijd nodig om zich aan te passen.

Interestingly, studies by Martinez et al and Walker et al showed that this association reached a peak within 6 months since the start of treatment (18, 19). Nevertheless, 3 meta-analyses of randomized controlled trials did not find an increased risk of VTE associated with TRT compared to placebo (22-24).
Kavoussi et al (20) reported an increased risk of deep vein thrombosis only in those hypogonadal patients, diagnosed on the basis of Endocrine Society guidelines, receiving TRT and presenting other potential etiologies for deep venous thrombosis (ie, venous stasis, trauma, genetic disorders). After exclusion of these cases, the overall incidence of thrombosis was similar to the general population.
This observation may suggest a trend toward the improvement of the procoagulant imbalance following TRT, but a longer time may be needed to achieve normalization. The need for a longer time to attain parameter normalization has already been observed in other endocrine disorders characterized by an increased thrombotic risk

Het afremmend effect wordt verkregen door activatie van de androgeen receptor op het bloedplaatjes membraan.

Our results are consistent with previously published observations (6-9, 11, 13-15). Low testosterone levels have been correlated with increased platelet activity and a procoagulant profile (increased factor V, VII, X, and fibrinogen and reduced antithrombin) (11, 13). Conversely, both testosterone and dihydrotestosterone have an inhibitory effect on primary hemostasis as measured by in vitro tests, by preventing adenosine diphosphate–mediated platelet aggregation (6). This effect is obtained directly by the activation of a receptor on the platelet membrane, and indirectly through the antiaggregatory effect of nitric oxide produced by the stimulation of endothelial lining cells via the androgen receptor (7, 8). Moreover, testosterone increases the expression of tissue factor pathway inhibitor and tissue plasminogen activator and reduces the secretion of plasminogen activator inhibitor-1, thus inhibiting the coagulation cascade and promoting fibrinolysis (9).
Bron: https://academic.oup.com/jcem/article/109/12/3186/7667216?login=false

Als ik dat goed versta is het dan eigenlijk voor mensen als ik, die even blasten en dan volledig off gaan nog nadeliger? Aangezien de gewenning er nooit zal komen.

Als ik dat goed versta is het dan eigenlijk voor mensen als ik, die even blasten en dan volledig off gaan nog nadeliger? Aangezien de gewenning er nooit zal komen.
Ik denk dat zolang je niveau tijdens een off periode niet in de hypogonadal range komt het allemaal ok blijft. De rode draad door dit verhaal is dat het lichaam allerlei compensatie mechanismen heeft om hogere hematocriet waarden op te vangen. Dit is 1 van die mechanismen.

Eigenlijk is het absurd. Denk aan die sporters die hoogtestage gaan doen. Die gaan geen aderlating doen om hun hoger geworden hematocriet terug te gaan reduceren.

Ik denk dat zolang je niveau tijdens een off periode niet in de hypogonadal range komt het allemaal ok blijft.
Lijkt me sterk dat iemand die lang kuurt en dan opeens naar 0 synthetische testosteron ook maar in de buurt komt van 300ng/dl binnen korte periodes toch?
Wat is de reden dat je niet gewoon voor blast cruise (en dan echt een cruise 100-150mg/wk) kiest? Telkens na je cycle heel je hormoonhuishouding op zn kop en ook nog eens gains die je gewonnen hebt verliezen+een periode waar je vrijwel geen progressie kan maken.

Ik zie 2 redenen om ooit helemaal off te gaan en dat is 1. kinderwens en geen succes op cruise+hcg en eventueel andere middelen 2. nooit meer terug op gear gaan en niet afhankelijk van trt injecties willen zijn (indien nog mogelijk)

Dat is omgerekend 18.53 g/dL.
Waarom omrekenen naar g/dl?

Happy Got You GIF by Bounce

Wat is de reden dat je niet gewoon voor blast cruise (en dan echt een cruise 100-150mg/wk) kiest? Telkens na je cycle heel je hormoonhuishouding op zn kop en ook nog eens gains die je gewonnen hebt verliezen+een periode waar je vrijwel geen progressie kan maken.

Ik zie 2 redenen om ooit helemaal off te gaan en dat is 1. kinderwens en geen succes op cruise+hcg en eventueel andere middelen 2. nooit meer terug op gear gaan en niet afhankelijk van trt injecties willen zijn (indien nog mogelijk)

Omdat mijn HPTA nog niet helemaal naar de klote is. Ik herstel nog steeds heel snel terug naar een testosteron van 700-800.
Ik denk dat zolang ik natuurlijke aanmaak heb en makkelijk blijf herstellen, dat het niet nodig is om op TRT te vallen.

Omdat mijn HPTA nog niet helemaal naar de klote is. Ik herstel nog steeds heel snel terug naar een testosteron van 700-800.
Ik denk dat zolang ik natuurlijke aanmaak heb en makkelijk blijf herstellen, dat het niet nodig is om op TRT te vallen.
Heel interessant man, heb je voor gear wel eens je test levels gemeten? Hoe zag dat eruit? 700-800 is sowieso vrij hoog laat staan als je van een cycle afkomt.

Verder ook geen idee hoe je mg tot ng/dl verhouding on cycle een beetje is maar het zou dus best kunnen dat in jouw situatie TRT cruise je zou hinderen?

Heel interessant man, heb je voor gear wel eens je test levels gemeten? Hoe zag dat eruit? 700-800 is sowieso vrij hoog laat staan als je van een cycle afkomt.

Verder ook geen idee hoe je mg tot ng/dl verhouding on cycle een beetje is maar het zou dus best kunnen dat in jouw situatie TRT cruise je zou hinderen?

Dat is inderdaad vrij hoog. On cycle ook gemeten, maar in België meten ze (bij mijn huisarts zijn labo in elk geval) maar tot 1500, dus het is sowieso hoger dan dat.
Ik ga pas naar TRT grijpen als mijn lichaam natuurlijk niet meer kan herstellen.

Dat is inderdaad vrij hoog. On cycle ook gemeten, maar in België meten ze (bij mijn huisarts zijn labo in elk geval) maar tot 1500, dus het is sowieso hoger dan dat.
Ik ga pas naar TRT grijpen als mijn lichaam natuurlijk niet meer kan herstellen.
Moet je dan voor altijd TRT gebruiken of kan het dan een tijdelijke boost geven om je natuurlijke productie op gang te brengen?

Moet je dan voor altijd TRT gebruiken of kan het dan een tijdelijke boost geven om je natuurlijke productie op gang te brengen?
Natuurlijke potentie op gang brengen zou je doen met HCG/Enclomiphene (zitten mogelijk nog wel nadelen aan volgens mij door negative feedback loops qua LH en FSH productie) niet met TRT, bij trt heeft je lichaam nogsteeds het signaal van exogene testosteron waardoor de natuurlijke productie ook niet zal opstarten vandaar ook Testosterone REPLACEMENT Therapy.

Met @CerebralGains zijn situatie zou het me niet verbazen als hij nooit afhankelijk hoeft te zijn van TRT en genoeg heeft aan eventueel dus HCG/Enclo wanner hij compleet off gaat (permanent) voor een extra boost

Natuurlijke potentie op gang brengen zou je doen met HCG/Enclomiphene (zitten mogelijk nog wel nadelen aan volgens mij door negative feedback loops qua LH en FSH productie) niet met TRT, bij trt heeft je lichaam nogsteeds het signaal van exogene testosteron waardoor de natuurlijke productie ook niet zal opstarten vandaar ook Testosterone REPLACEMENT Therapy.

Met @CerebralGains zijn situatie zou het me niet verbazen als hij nooit afhankelijk hoeft te zijn van TRT en genoeg heeft aan eventueel dus HCG/Enclo wanner hij compleet off gaat (permanent) voor een extra boost
Super interessant

Terug
Naar boven