Fitness Seller

hulp gevraagd, beginner

wen1986

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m78
Hey hey,

Ik kan mezelf toch echt wel beginner noemen denk ik zo!
Was voor een hormoonbehandeling in het ziekenhuis erg slank en helaas is daar niks meer van over.

Ik ben dus opzoek naar een goed voedings/trainingsschema om in elk geval mezelf weer strakker in mijn velletje te laten zitten

Wie kan me helpen? Ik heb de fullbody workout al uitgeprint. Naar mijn weten moet je toch juist veel cardio-en om vet te verliezen of zie ik dat helemaal verkeerd?

Hebben jullie een voorbeeld van een voedinsschema?

Ik zou beginnen met de voedings- en trainings sticky's te lezen.

• Topic Starter Topic Starter
Heb ik inderdaad al gedaan. Is erg veel informatie.
Het gaat bij mij echt om cutten en ik wil graag spier opbouwen.

als beginner lukt het vaak om tijdelijk vet te verliezen + spier aan te zetten, dit zal al gauw stagneren. Natuurlijk is het mogelijk om na je beginnergains spier aan te zetten en vet te verliezen over een bepaalde periode dmv bijv recomp. Ik zou het jezelf echter niet zo gecompliceerd maken, ga voor cutten als jij vind dat je te vet bent.. Ga voor cleanbulk als je spiermassa wilt aanzetten. Cardio is niet noodzakelijk, wel handig voor de laatste beetjes vet. In principe draait het bij afvallen om een caloriedeficit. Dit kan je creeren door cardio, door voeding of een combinatie, aan jou de keus. Je zegt dat je de stickies al gelezen hebt dus dan weet je ook dat er een sticky is over het opstellen van een voedingsschema, begin daar eens mee en post hem maar!

Hey hey,

Ik kan mezelf toch echt wel beginner noemen denk ik zo!
Was voor een hormoonbehandeling in het ziekenhuis erg slank en helaas is daar niks meer van over.

Ik ben dus opzoek naar een goed voedings/trainingsschema om in elk geval mezelf weer strakker in mijn velletje te laten zitten

Wie kan me helpen? Ik heb de fullbody workout al uitgeprint. Naar mijn weten moet je toch juist veel cardio-en om vet te verliezen of zie ik dat helemaal verkeerd?

Dat zie je helemaal verkeerd. Dieet is het allerbelangrijkst, cardio is slechts de slagroom op de taart (bij wijze van spreken dan dus)

Hebben jullie een voorbeeld van een voedinsschema?

http://forum.dutchbodybuilding.com/zoeken/

een voedingsschema is iets persoonlijks. Zomaar iets van een ander kopiëren is een garantie voor een mislukking. Maar kijk eens rond en pas het aan.

Ik heb idd het excelsheet uit de ticky ook gedownload.
Enige wat ik even niet begrijp, welk kcal waarde moet ik aanhouden? Die achter cutten staat? Want dan moet ik volgens mijn schema 2395 kcal eten per dag, is dat niet wat veel als je wilt cutten?
( heb nooit meer dan 1300 kcal gegeten namelijk, schrik er beetje van)

---------- Post toegevoegd Tue 20 Nov 2012 om 11:13 ----------

@wazzup, ja het is inderdaad persoonlijk. Vind het erg lastig om samen te stellen tot op heden.. ben er nu mee bezig

---------- Post toegevoegd Tue 20 Nov 2012 om 11:14 ----------

ik weet mijn huidige vetpercentage niet, vandaar waarschijnlijk die hoeveelheid kcal....

1300 is erg weinig met jouw lengte

maar zou dan wel rustig opbouwen en niet in 1 keer naar 2400 springen

@dinkytoy, ja ik dus nu ook nu ik de schema's zo zie.

Nu lette ik nooit op de verdeling K/e/v. Volgens mij is het echt behoorlijk puzzelen om een goed passend voedingsschema te maken?

Als je op 1300 kcal niks afvalt, dan lijkt het mij niet echt verstandig om 2400 kcal te gaan eten...Wat voor hormoonbehandeling heb je gehad?

Ik heb 4 maanden clomid pillen geslikt, daarna 2 jaar lang puregon en pregnyl gepoten.
Dit was ivm hormoniale stoornis door afwijking aan mijn baarmoeder en de kinderwens die mijn ex-man en ik hadden.
Ik ben hier sinds februari dit jaar vanaf, en door scheiding geen puf om eerder te beginnen met cutten.
ik zwelde behoorlijk op maandelijks..
(mijn schoonzus heeft het ook gehad ivm IVF behandelingen en heeft hetzelfde gehad)

Laatst bewerkt:
eens je een basis schema hebt valt dat wel mee hoor

ik geeft trouwens de voorkeur een een verdeling naar de behoefte van je lichaam in plaats van procentueel

2- 2,5 gr Eiwitten per kg lich. gewicht
min 1 gr vet per kg lich gewicht
de rest van je cal behoefte opvullen met KH

Je lichaam is waarschijnlijk gewend aan het eten van 1300 kCal en je zult daardoor in starvation mode gegleden zijn. Het nadeel van starvation mode is spierverlies en is wat vet-gain als je weer wat meer gaat eten. De enige manier om eruit te komen is door meer te gaan eten. Zoals eerder gezegd kun je dit het beste langzaam opbouwen, iedere dag/week een beetje meer.

Oke, dus basis opbouwschema maken..

Waar kan ik mijn VP laten meten? Sportschool in elk geval niet. Heb ook geen weegschaal met vetmeter erop en ik geloof ook nooit dat die daadwerkelijk je VP meet.

Ik denk ook dat ik in de starvation mode heb geleefd, dat is dan wel een lange periode geweest.
Dus meer eten en erbij trainen. Wat adviseren jullie 2/3 keer in de week KT? Ik heb het basis full body workout training uitgeprint, zal dit voldoende zijn?
Moet ik niet cardio-en als warming-up of is alleen 2x in de week een HIT Training voldoende?

3 x per week ful body KT inderdaad

cardio, is in principe niet nodig, je kan na je KT wat HIIT doen als jij je daar prettig bij voelt, maar dan moet je eigenlijk ook weer meer eten om die cals bij te eten ;)

oke dus alleen KT is voldoende, nooit geweten ik stond altijd minimaal half uur op cardio apparaat... :o

maar dan moet je eigenlijk ook weer meer eten om die cals bij te eten ;)
Ze wil afvallen he.

Je moet gewoon meer verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Dus of je nu meer cardio doet (verbruikt) of minder eet (binnen krijgt) is allebei prima.

Krachttraining doe je niet om direct te verbranden, maar des te meer spieren je hebt, des te meer je lichaam in rust verbruikt. Dus dat is mooi meegenomen en scheelt je weer cardio of minder eten.
Bovendien gaat je lichaam er stukken strakker en mooier van uitzien, dan van alleen afvallen.

@abfar, dat is inderdaad mijn doel, afvallen en een strakker lichaam krijgen.
Hoe dan ook moet het op een gezonde manier... want crashdieeten werken niet weet ik uit ervaring.

@dinkytoy, ja ik dus nu ook nu ik de schema's zo zie.

Nu lette ik nooit op de verdeling K/e/v. Volgens mij is het echt behoorlijk puzzelen om een goed passend voedingsschema te maken?

Valt reuze mee. eet voldoende eiwit en zorg dat je voldoende calorieën binnen krijgt. KH en vet is niet zo heel belangrijk tenzij je een extreem op zoekt.

Ik zou eerst MINIMAAL 2 weken op onderhoud eten alvorens je richting een bepaald doel gaat (spier gainen of vet verlies). De komende weken moet je je niet focussen op gewichtsverlies of vetverlies, maar op het toewerken naar je onderhoud en het leren van de belangrijke oefeningen. Als je stabiel blijft met je gewicht/vetpercentage kun je toewerken naar een doel. Dat betekent cardio toevoegen, minder eten (20% onder onderhoud) of combinatie van beiden.

Full body zou ik 3 keer per week doen met minimaal een dag rust ertussen. HIIT kun je doen, maar je moet wel rekening houden met je herstel (vooral benen). Samen met een Fullbody schema (3x per week benen) is het lastig in te plannen. De enige reeele optie is HIIT na je KT, maar of je daar de energie nog voor hebt... Ik zou eerder kiezen voor steady cardio na de KT.

Ze wil afvallen he.

Je moet gewoon meer verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Dus of je nu meer cardio doet (verbruikt) of minder eet (binnen krijgt) is allebei prima.

nou moet ik zeggen dat ik het idee heb dat vrouwen zich sneller aanpassen op hun dieet (metabolische adaptatie) dan mannen en dat bij vrouwen cardio iets belangrijker is dan voor mannen. Ik zou het er zeker niet helemaal uit gooien.

Krachttraining doe je niet om direct te verbranden, maar des te meer spieren je hebt, des te meer je lichaam in rust verbruikt. Dus dat is mooi meegenomen

nope. Dat scheelt echt niks. dat is niet de reden om KT te doen. spierbehoud en "substraat utilisatie" (ofwel iets meer vet verbranden NA de krachttraining).

Plus dat een sterke vrouw er beter uitziet dan iemand die enkel een cardio-bunny is.

en scheelt je weer cardio of minder eten.
Bovendien gaat je lichaam er stukken strakker en mooier van uitzien, dan van alleen afvallen.

dat sowieso dus (vraag niet hoe het kan, geniet ervan)

Terug
Naar boven