MuscleMeat

Hulp voor energiebehoefte

kney

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
30
Lengte
1m73
Massa
76kg
Vetpercentage
9%
Hey,

Mijn moeder zou graag willen afvallen, maar zoals het bij veel mensen altijd is, ze heeft geen tijd om te trainen.
Ze kan wél iets aan haar eten veranderen. Maar als je niet traint, heb je dus geen activiteitsfactor in de berekeningen van je onderhoud zitten en zal het totaal aantal kcal wel wat lager liggen dan normaal.

Even een schets: zij is 165cm, 77kg en 46 jaar.
Als ik haar BMR dan bereken met haar stats:

447,593 + (77 X 9,247) + (165 X 3,098) - (46 X 4,33) = 1472kcal

Zij doet een bureaujob, dus dat betekent dan dat haar onderhoud op 1472kcal ligt??
Dat is wel héél weinig vind ik..

Nee hoor, kan prima. Maar zal van persoon tot persoon ook nog wel verschillen.
Gaat ze bijvoorbeeld met de auto of met de fiets naar het werk, het huishouden ernaast, het telt allemaal mee. Gewoon eens enkele weken 1500 kcal proberen en zien of ze daarmee op gewicht blijft, is de beste manier.

• Topic Starter Topic Starter
Ze gaat met de auto naar het werk.
Vervolgens doet ze wel veel werk in het huishouden.

Misschien opmerkingen bij volgend schema (buiten dat het teveel brood is):
Maar ja, momenteel eet ze enkel avondeten en 's morgens en 's middags zo'n shake van Herbalife.
's avonds is ze pas rond 19u thuis, daarom dat ze nog boterhammen kan eten om 17:00u

07:30 - 2 volkoren boterhammen + pindakaas - 224kcal
10:00 - 1 volkoren boterham + kalkoenfilet - 77kcal
12:30 - 4 volkoren boterhammen + pindakaas + kalkoenfilet - 378kcal
15:00 - 1 volkoren boterham + kalkoenfilet - 77kcal
17:00 - 2 volkoren boterhammen + pindakaas - 224kcal
19:00 - 200g aardappelen + 200g biefstuk - 400kcal
22:00 - 250g magere kwark - 128kcal
TOTAAL: 1507kcal - 107e - 175k - 42v

Laatst bewerkt:
Groenten voeg je daar nog aan toe? Geen boter op brood of om te bakken?

Het lijkt heel veel voor 1500 kcal, maar als ik het even nakijk, klopt het wel ongeveer.
Totalen zien er ook goed uit. Het lijkt me wel een beetje eenzijdige voeding, maar dat is dan inderdaad al een verbetering op wat ze nu doet :D

Ja groenten eet ze hoogstwaarschijnlijk ook wel, maar die gaan het aantal kcal niet echt de hoogte in jagen denk ik zo.
Inderdaad geen boter op brood, en boter om steak te bakken heb ik er wel niet bijgeteld..
Ja ik weet dat het éénzijdig is, maar kan je bepaalde dingen dan beter vervangen door iets anders?

Misschien het ontbijt yoghurt met havermout oid?

Lunch bammetje minder en beker melk + banaan erbij ofzo?

Zoals hierboven al wordt gezegd.. Als ze de ochtend nog thuis is kan ze misschien thuis ontbijten met havermout/kwark/yoghurt met muesli en wat fruit.
Voor of na de lunch misschien een idee om wat variatie te brengen; een keuze uit: handje noten/4 rijstwafels/schaaltje komkommer,tomaatjes,paprika,worteltjes etc/stuk fruit/bouillon met cracker oid..

Bij de lunch misschien wat rauwkost? Of misschien is het wel mogelijk op het werk een salade te eten.

Ik zou echt wat meer variatie in haar voeding aanbrengen. Zo blijft het eetpatroon ook aantrekkelijker om te volgen.

Waarom die keuze? Noten, rijstwafels of rauwkost komen nu niet erg overeen in voedingswaarden. Maakt het nogal.ingewikkeld voor iemand die zelf nog geen voedingsschema op kan stellen.

Dit is het uiteindelijk geworden qua schema:

07:30 - 2 volkoren boterhammen met pindakaas - 2 volkoren boterhammen met 1 schil light kaas
10:00 - 1 banaan / 250g platte kaas
13:00 - 2 volkoren boterhammen met pindakaas
15:00 - 2 volkoren boterhammen met 2 schillen kalkoenfilet
17:00 - handvol cashew-noten
19:00 - gewone avondmaaltijd (meestal aardappelen + magere stuk vlees)
21:30 - 250g platte kaas
TOTAAL: 1514kcal - 109e - 167k - 45v

Of is het beter om 4 boterhammen 's middags te eten en dan om 16u de noten te zetten?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven