XXL Nutrition

Iaido

AnaboliC

Huge Freak
Elite Member
Waardering
3
http://www.geocities.com/nobaradojo/Iaiwat.htm

Iemand bekend met deze vechktkunst? Ben misschien van plan om dit te gaan doen. Ik heb weleens demonstraties gezien en het zag er niet zo intensief uit, dus als dit het geval is, wil ik deze zwaardvechtkunst wel beoefenen (wil niet dat het m'n bb-training in de weg zit)

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Ik ga van de week misschien een samurai zwaard laten maken (katana)

persoonlijk krijg je van veel van deze dingen Lange spieren terwijl powertraining korte spieren kweekt maar ziet er een leuke sport uit

Mwoh met 1x per week zal je niet echt zo'n probleem hebben.

Je moet trouwens wel wat geld hebben wil je zo'n zwaard laten maken want dat kost aardig wat... :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
lange spieren, korte spieren.. van krachttraining krijg je geen kortere spieren..

f*cking ecto zei:
lange spieren, korte spieren.. van krachttraining krijg je geen kortere spieren..

yep... van BB krijg je wel dikke en grote spieren, maar lang versus kort ?

Als ze dunner zijn dan lijken ze langer, maar een spier zit meestal op twee plaatsen vast aan je botten (genetisch bepaalde insertion points) dus de spier kan niet echt langer of korter worden.

Lenigheid heeft ook geen deuk met krachttraining te maken. Ook weer genetisch en veel rekken. Als je zo'n opgeblazen pro-BB'r ineens in een split ziet vallen geloof je echt niet meer dat hij stijf loopt van al die spieren.

Afgezien daarvan, Iaido is vooral ceremonieel zwaardvechten.. als je echt een workout wilt hebben kun je wellicht beter kendo (of kenjutsu) gaan doen. Dat echte zwaardvechten is niet veel aan... een of andere gepantserde krijgsheer komt met een 120 cm lang (of langer) scheermes op je af... 1 haal en je ligt in tweeen... weinig vechtsport... dan kun je duelleren met pistolen ook wel als vechtsport gaan beoefenen :D

In iaido is de tegenstander denkbeeldig en ligt de nadruk op concentratie en perfectie.

Iaido wordt beoefend in vastgelegde bewegingspatronen (kata).

Een kata begint altijd met het zwaard in de schede en aan het einde van de kata wordt het zwaard weer terug in de schede gebracht.

Voor, tijdens en na de kata is de beoefenaar in opperste concentratie. Men noemt dat ´zanshin´. Deze waakzaamheid is in een echt gevecht noodzakelijk om op alles voorbereid te kunnen zijn.

Maar mooi is het wel.

Ja, ook goed om de geest te trainen :). Ik wil niet al teveel energie aan de vechtkunst besteden, dus dat komt mooi uit. Ik ga van de week een paar scholen langs om te informeren :cool:

Ik heb eens een Iaido les bijgewoond.
Momenteel heb ik een oranje gordel Jiu Jitsu. Iaido is eigenlijk een onderdeel van Jiu Jitsu. De avond voor een stage Jiu Jitsu was er een demonstratie Iaido.
Ik vond het wel leuk , een keer spelen met een zwaard.
Het is niet iets dat ik vast zou trainen.
Iaido is vooral letten op details. Bijna iedere keer heb je wel ergens enkele details verkeerd.
Je mag verwachten dat je de eerste paar lessen enorm veel kritiek krijgt. Bij iedere kata zullen ze je op AL je fouten wijzen , hoe klein ze ook zijn. Thats the way they work.

Een zwaard laten maken? oh damnzzzz dan heb je een grote zak met geld nodig. Kan je denk ik beter een goed zwaard kopen. Kans is ook groot dat je in eerste instantie nog geen zwaard nodig hebt, maar traint met een boken, een houten zwaard.

Heb zelf eens een weeken lang seminar gehad met 7 verschillende MA sTen, Judo, Jiu-Jitsu, Karate, Aikido (Aiki-Jutsu), Kobudo, Iaido en Tai Chi. De les Iaido was zeer zeker wel interessant. Het is een kunst die vooral draait om " het trekken van het zwaard". Een kata bestaat maar uit een aantal stappen (bijvoorbeeld: 1.je zit. 2.Je trekt het zwaard terwijl je omhoog komt en dus op je rechtervoet, en linker knie leunt. 3. je staat op terwijl je een (denkbeeldige)slag afweert. 4. Je slaat. 5. je schud het bloed af (van het zwaard). 6. in een vloeiende beweging gaat het zwaard terug in de schede. )

Ziet er heel simpel uit, maar om het GOED te doen, is het moeilijk. Het gaat daarnaast vooral om het meditatieve aspect. Zoals gezegd, het is niet het zwaardvechten waar het om gaat, maar juist de eenvoud (en effectiviteit) van het trekken van het zwaard.

Ben je ondertussen al ergens langs gegaan? Laat ff weten hoe en wat.

Osu

Tim aka LOCO

nope, maat van me zit nu in Salou, over anderhalve week :)

Terug
Naar boven