AndroidHealthClinic

Iets anders proberen?

SquatIt

Advanced Bodybuilder
Waardering
11
Beste dbb-ers

Ik train al meer dan een jaar fullbody en sinds ik van een lange blessure hersteld ben, ga ik er al weer enkele weken flink tegenaan. Ik voel toch dat het wat veel wordt. De trainingen zijn enorm intensief en blessuregevoelig, meestal krijg ik in één training amper meer rond dan twee grote compounds, bijv: zware squat en overhead press, en dan ben ik er echt aan. Dan krijg ik er meestal enkel nog wat chins uit ofzo en is het gedaan. Ik zit eraan te denken om eens iets anders te doen. Een split ofzo, wat meer oefeningen per training, iets minder intensief. Ik wil wel nog de compounds behouden: squat, bench, overhead presses, dips, pull/chinups, die dingen. Maar dan iets minder geconcentreerd in één training. Wat denken jullie? Is het goed om als (relatief) gevorderde een simpele split te beginnen zoals bijvoorbeeld:

Ma - borst/triceps
Wo - rug/biceps (of omgekeerd met die bi/tri natuurlijk...)
Vr - benen/schouders

Of moet ik voor iets gaan dat meer mijn niveau van training benadert zoals een soort periodisatie. Ik heb dit ook in mn log gepost na weer een vrij moeizame training. Alvast bedankt voor de tips ;), ik lees zelf ook heel wat posts en artikels door maar ja... de bomen en het bos hé. En veel van wat je leest spreekt elkaar tegen.

als ik jou was deed ik borst + biceps en rug + triceps

als ik borst gedaan heb kan ik men triceps minder hard traine omdat deze in elkaars verlengde liggen bij wijze van spreke :-)... evenals rug en biceps
is maar een tip. benen en schouders is wel perfect te combineren uiteraard

borst/triceps is gaat dus niet
en benen /schouders wel????
grappig
als ik benen in een splitschema pak kan ik voor de rest niks meer...

---------- Toegevoegd om 20:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:56 ----------

maar goed dan wat ik wel zou doen en als je dan split, split dan goed:
borst/bic (bench)
benen (squat)
schou/tric (ohpress)
rug (row deadlift)

of

borst/tric
benen
schou
rug/bic

of zo'n split van 3XL

een aantal tips:

german Volume Training (misschien wat vroeg)
HST
5x5 stronglifts
split
doggcrapp (misschien wat vroeger)
eventueel wendler ofzo, als je wat kracht wil pakken
texas method
ub/lb
push-benen-pull split

voor je split schema, kijk even naar het mijne, staat in de post net onder de jouwe ;)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
critmonster, dat ziet er inderdaad een heel bruikbaar schema uit. Ik had gisteren even opgeschreven welke oefeningen ik dan erbij zou doen nemen als ik voor zo'n split zou gaan. Dat was ff denken, ik ken niet veel oefeningen meer buiten compounds :D. Maar zelfs dat lijstje kwam heel sterk overeen met de oefeningen in jouw split. Enkel shrugs, side raises en upright rows vind ik maar onzin :p en traps zit ik niet echt meer op te wachten. Ik denk dat ik maar eens zoiets ga proberen.

gose: ik zou sowieso geen aparte dag benen hebben, dan krijg ik die niet vol (ik kan sowieso benen niet heel veel belasting ivm blessure)

wat het borst + bi's of tri's dilemma betreft, dat ga ik gewoon allebei eens proberen

Terug
Naar boven