MuscleMeat

Ik ben er klaar mee

Zahariac

Cool Novice
Waardering
9
Lengte
1m78
Massa
73kg
Zal me even voorstellen. Ik ben Chris. 25 jaar. En ik ben er klaar mee.

Abonnement bij de sportschool opgezegd, gestopt met de medicatie, ik heb er geen zin meer in.

Dit bovenstaande heeft natuurlijk wat uitleg nodig. Ik heb RA (reumatoïde artritis) waarvoor ik jarenlang zware medicatie geslikt heb. Ook heb ik in het verleden wat aangekloot in de sportschool maar nooit iets serieus omdat ik elke keer weer geconfronteerd werd met het feit dat ik weer ergens last van kreeg.

Vanwege een kinderwens ben ik gestopt met de medicatie. En dat ging een tijdje goed. Tot deze winter....

Ik ben er klaar mee om weer extra medicatie te gaan innemen. En nog eens een sloot pijnstillers er bovenop. Ik ga het anders oplossen.

Ik heb het boek starting strenght gekocht. Ook heb ik een squatrack, bank en halterstang gekocht. Tezamen met 150 kg aan gewichten zodat we even voort kunnen.

Momenteel weeg ik 78 kg. Ben 178 cm lang en zal een vetpercentage van rond de 22% hebben (denk ik). Voedselschema moet ik nog even uitzoeken, maar ik wil toch eerst wat in het vetpercentage omlaag. Daarnaast zal mijn progressie niet zo snel zijn als de meeste, aangezien ik toch erg op de uitvoering van de oefeningen let i.p.v. het gewicht.

Ik zal zodra er iets van progressie te melden is weer van mij laten horen.

Succes gozer!

Dat je op uitvoering let, wilt nog niet zeggen dat je in gewicht niet omhoog kan. Dat klinkt meer als een excuus.

Starting strenght en los ijzer zijn in ieder geval stappen in de goede richting!

• Topic Starter Topic Starter
Succes gozer!

Dat je op uitvoering let, wilt nog niet zeggen dat je in gewicht niet omhoog kan. Dat klinkt meer als een excuus.

Starting strenght en los ijzer zijn in ieder geval stappen in de goede richting!

Dankjewel!

En ik bedoelde het niet zozeer als excuses. Maar ik lees soms van mensen dat ze hun DL met 100 kg beginnen. Dan doe ik het liever rustig aan en begin ik met 60/70 kg. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik omhoog ga! En ik ga ook zeker het schema volgen. Ik ben dus alleen absoluut niet van plan te gaan cheaten. Liever een training op hetzelfde gewicht met perfecte uitvoering dan mezelf in de problemen brengen.

Ik heb zelf ook RA en kan je van harte aanbevelen om je echt helemaal de pl**ris te trainen. Zo zwaar en zo vaak mogelijk.
Het heeft voor mij de aanvallen beperkt van elke paar weken, naar eens in de zoveel maanden. KT heeft echt wonderen verricht en natuurlijk is RA niet voor iedereen even heftig, maar ik geloof wel dat iedereen baat heeft bij KT.
Voeding doet ook een hoop trouwens; wellicht kan je daar nog wat mee. Bij mij helpt een hoge dosering vit D erg goed ( 5000 tot 10.000iu ) , het beperken van granen en het verhogen van vetten. Eigenlijk zoveel mogelijk anti-inflammatoire voeding.
Alle beetjes helpen :)

Ik heb zelf ook RA en kan je van harte aanbevelen om je echt helemaal de pl**ris te trainen. Zo zwaar en zo vaak mogelijk.
Het heeft voor mij de aanvallen beperkt van elke paar weken, naar eens in de zoveel maanden. KT heeft echt wonderen verricht en natuurlijk is RA niet voor iedereen even heftig, maar ik geloof wel dat iedereen baat heeft bij KT.
Voeding doet ook een hoop trouwens; wellicht kan je daar nog wat mee. Bij mij helpt een hoge dosering vit D erg goed ( 5000 tot 10.000iu ) , het beperken van granen en het verhogen van vetten. Eigenlijk zoveel mogelijk anti-inflammatoire voeding.
Alle beetjes helpen :)

Bedankt voor de reactie! Waar heb jij je info kunnen vinden over de voeding? Ik kan er namelijk tot nu toe niet zo gek veel over terugvinden voor RA patiënten. Ik weet namelijk van mezelf dat ik bepaalde noten etc. niet moet eten, terwijl dat wel onderdelen zijn van normale voedingsschema's.

Bedankt voor de reactie! Waar heb jij je info kunnen vinden over de voeding? Ik kan er namelijk tot nu toe niet zo gek veel over terugvinden voor RA patiënten. Ik weet namelijk van mezelf dat ik bepaalde noten etc. niet moet eten, terwijl dat wel onderdelen zijn van normale voedingsschema's.

Ik heb gewoon mijn boerenverstand gebruikt en heb zelf de link gelegd tussen voeding/zaken die ontstekingen uitlokken. Al was mijn reumatoloog er zelf ook groot voorstander van toen ik het aanhaalde. Je moet vragen stellen!

Op nutritiondata.self.com (website) kun je precies per product zien wat de inflammatoire waarde is.
Zo ben ik zelf een beetje gaan proberen; wat werkte en wat niet.
Ik kan zelf noten prima hebben; maar eet dan ook alleen walnoten en amandelen. Brood en suiker is wel een aanjager, maar als ik het zeer beperkt gebruik dan kom ik er wel mee weg. Ik eet elke dag knoflook, groene groenten en rode paprika, gewoon als basis van mijn voeding.

De vit D suppletie deed het meeste- haal in godsnaam een flinke pot in huis en start meteen met 5000iu per dag; net als het verhogen van de vetten ( verzadigd ) en natuurlijk het belachelijk hard en zo zwaar mogelijk trainen. Dwz, 6 dagen per week zo zwaar mogelijk in de ijzers, veel compounds, veel volume. Eigenlijk op het niveau waarvan veel mensen zouden zeggen ' oh jeeee, overtraining ' ( wat nonsens is )

Niet bang zijn; je gaat vanzelf aanvoelen per oefening wat kan. Ik heb sommige oefeningen moeten schrappen omdat ze teveel pijn deden, maar dat is niet erg! dan pak je gewoon een alternatief. Als je maar het gewicht en het volume hoog houd. Bij mij komen de aanvallen het meest in schouders en polsen, dus ik heb flink wat aandacht in mijn schema voor schouders en polsen.

Succes man!

Hou voor jezelf een logje bij om je progressie te meten, en dan kunnen mensen je daar ook meteen info verschaffen :)

Succes, goede training doet wonderen!

Tot dit punt dacht ik dat ik in een zelfmoord-thread terecht was gekomen :eek:

iig; succes ermee!

Hahaha nee zo erg is het niet! Moest toch een beetje de spanning opbouwen :cool:

---------- Toegevoegd om 08:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:00 ----------

Succes man!

Hou voor jezelf een logje bij om je progressie te meten, en dan kunnen mensen je daar ook meteen info verschaffen :)

Ik heb al hele excellijsten gemaakt met welke gewichten ik elke training dien te gebruiken volgens SS.

Daarnaast heb ik ook een log aangemaakt om mezelf 1 keer in de week te wegen om te kijken of ik meer of minder moet gaan eten.

Heb nu als aanvulling op mijn dagelijkse voedsel al ervoor gezorgd dat ik een stuk mee eiwitten binnen krijg. Daarnaast moet ik nog even opzoek gaan welke onnodige suikers etc. ik eruit kan gooien.

Ik wil eerst wat in mijn vet omlaag voordat ik aan bulken ga denken. 15% is een mooi streven denk ik. Of loop ik dan al te hard van stapel?

En is de volgende berekening dan goed?

Momenteel weeg ik +/- 79 kg. Met schatting vet% van 21%. Is dus 17 kg aan vet.

Als ik dan naar 15% wil zal mijn gewicht dus uit moeten komen op 74 kg ongeveer? Of moet ik nog rekening houden met toename in gewicht door spierontwikkeling?

---------- Toegevoegd om 08:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:06 ----------

Succes, goede training doet wonderen!

Dankjewel! En ik hoop dat ik eindelijk door de cirkel kan breken van elke keer weer tegengehouden worden door pijn, daardoor niet meer trainen en daardoor weer slapper lichaam etc. etc.

Waar ik het nog het meeste voor doe is dat er een kleintje onderweg is :D. En ik laat het me niet gebeuren dat z'n vader nooit wat leuks met hem kan doen omdat zijn lichaam dat niet toe laat!:mad:

---------- Toegevoegd om 19:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:10 ----------

Vetpercentage is zelfs dik 22% blijkt uit een meting. Er is dus echt werk aan de winkel!

Succes!

Zal me even voorstellen. Ik ben Chris. 25 jaar. En ik ben er klaar mee.

Abonnement bij de sportschool opgezegd, gestopt met de medicatie, ik heb er geen zin meer in.

Dit bovenstaande heeft natuurlijk wat uitleg nodig. Ik heb RA (reumatoïde artritis) waarvoor ik jarenlang zware medicatie geslikt heb. Ook heb ik in het verleden wat aangekloot in de sportschool maar nooit iets serieus omdat ik elke keer weer geconfronteerd werd met het feit dat ik weer ergens last van kreeg.

Vanwege een kinderwens ben ik gestopt met de medicatie. En dat ging een tijdje goed. Tot deze winter....

Ik ben er klaar mee om weer extra medicatie te gaan innemen. En nog eens een sloot pijnstillers er bovenop. Ik ga het anders oplossen.

Ik heb het boek starting strenght gekocht. Ook heb ik een squatrack, bank en halterstang gekocht. Tezamen met 150 kg aan gewichten zodat we even voort kunnen.

Momenteel weeg ik 78 kg. Ben 178 cm lang en zal een vetpercentage van rond de 22% hebben (denk ik). Voedselschema moet ik nog even uitzoeken, maar ik wil toch eerst wat in het vetpercentage omlaag. Daarnaast zal mijn progressie niet zo snel zijn als de meeste, aangezien ik toch erg op de uitvoering van de oefeningen let i.p.v. het gewicht.

Ik zal zodra er iets van progressie te melden is weer van mij laten horen.

ik weet niet hoor maar artritis is/zijn ontstekingen in je aanhechtingen/gewrichten.
daarnaast keert je afweersysteem tegen je eigen lichaam.
kracht training (eigenlijk alle zware sporten) verslechterd dit juist omdat je aanhechtingen/gewrichten belast.
gezien je artritis hebt (dus onstekingen) + afweersysteem die niet deugt zal dit amper genezen.
sterker nog, je verslechtert het juist door de belasting elke week.
Er is geen herstel, dus ik waarschuw je dat de boel flink kan verergeren.

Het enigste verstandige wat je in mijn ogen gedaan hebt is stoppen met de medicatie. (meeste medicatie is meestal load of crapp)
maar daarmee ben je niet veel verder gekomen.
Wat ik je aanraad is om je eerst te verdiepen naar natuurlijke ontsteking remmers in bijvoorbeeld kruiden en voedingsmiddelen.
vermijd bijv ontstekking wekkende voeding en eet juist de ontsteking remmende voeding. (een streng dieet dus)
door dit allemaal te onderzoeken zal misschien maanden tot misschien wel jaren duren maarja je hebt niet zoveel keus als je op de gezonde tour wilt. maar het begin is er ;-)
Voel je dat je daarmee vooruitgang boekt en de pijn/klachten minder word, dan kun je bekijken of je terug kan sporten.
maar eerder zou ik niet beginnen met sporten omdat je herstel capaciteit 0,0 is en dus jezelf alleen maar dieper de grond in boort.
je zou misschien lichtjes cardio kunnen doen voor betere doorbloeding door de aanhechtingen maar dat is dan ook zo beetje alles vrees ik.
ik weet dan ook niet hoe ernstig je symptomen zijn.

succes.

Laatst bewerkt:
Ik ben dr ook helemaal klaar mee gvd.

/out

Ik ben zelf ook RA patiënt, mijn ervaringen:

- Duursporten is een NO GO (Cardio bvb ook max 30min hit, niet uren staan trappen)
- Krachtsport,GO HARD!!! Knallen als gek, kort en krachtig +-45min max een uurtje.
- Suplementatie zoals omega 3-6-9, chondroitine, glucosamine, etc is een MUST!!
- Neem ook op voldoende rust!
- Mijn voeding is heel strikt, maar als ik zondig merk ikzelf weinig verschil.
- Medicatie kan ikzelf NIET zonder heb het meermaals geprobeerd maar ik crash na 2 a 3 weken mega hard :(

Leer luisteren naar je lichaam! Ik voel opstoten meestal aankomen, dan pas ik de trainingen wel wat aan en probeer zo lang als uit te houden te blijven knallen.
Sinds ik aan krachttraining doe, en dus wel wat meer spieren aan mijn lijf heb plakken dan ervoor (Van 57Kg naar 88Kg) zijn de opstoten korter (dagje of 4-5) en minder frequent!!

Dus niets als voordelen en volgens mij maak je de juiste beslissing, enkel het medicatie- verhaal zou ik niet te snel overboord gooien...

Ik ben zelf ook RA patiënt, mijn ervaringen:

- Duursporten is een NO GO (Cardio bvb ook max 30min hit, niet uren staan trappen)
- Krachtsport,GO HARD!!! Knallen als gek, kort en krachtig +-45min max een uurtje.
- Suplementatie zoals omega 3-6-9, chondroitine, glucosamine, etc is een MUST!!
- Neem ook op voldoende rust!
- Mijn voeding is heel strikt, maar als ik zondig merk ikzelf weinig verschil.
- Medicatie kan ikzelf NIET zonder heb het meermaals geprobeerd maar ik crash na 2 a 3 weken mega hard :(

Leer luisteren naar je lichaam! Ik voel opstoten meestal aankomen, dan pas ik de trainingen wel wat aan en probeer zo lang als uit te houden te blijven knallen.
Sinds ik aan krachttraining doe, en dus wel wat meer spieren aan mijn lijf heb plakken dan ervoor (Van 57Kg naar 88Kg) zijn de opstoten korter (dagje of 4-5) en minder frequent!!

Dus niets als voordelen en volgens mij maak je de juiste beslissing, enkel het medicatie- verhaal zou ik niet te snel overboord gooien...

Bedankt voor dit motiverende bericht! Ik ga als eerst stoppen met alle pijnstillers en troep er omheen. Ik ben ook gestopt met de mtx vanwege een kinderwens. Ik ben bang dat ik daar inderdaad niet zonder kan. Na dik een jaar af ben ik weer ook weer helemaal terug bij af.

Welke medicatie gebruik jij?

---------- Toegevoegd 5 December 2013 om 07:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst 4 December 2013 om 22:01 ----------

Inmiddels bezig met een winkelmandje te vullen bij Body en Fit.

Heb nu:

Vitamine D
Omega 3 - 6 - 9
Glucosamine Chondroitine MSM

Mis ik nog iets?

Heel veel succes!
Ook ik heb een reumatische aandoening(minder heftig dan RA). Sinds ik aan krachttraining doe gaat het stukken beter.
Ik moet duursporten inderdaad ook vermijden en opletten met opbouwen van gewicht:).
Ik weet bijna zeker dat jij je ook beter gaat voelen, dus doen!!:)

Laatst bewerkt:
Heel veel succes!
Ook ik heb een reumatische aandoening(minder heftig dan RA). Sinds ik aan krachttraining doe gaat het stukken beter.
Ik moet duursporten inderdaad ook vermijden en opletten met opbouwen van gewicht:).
Ik weet bijna zeker dat jij je ook beter gaat voelen, dus doen!!:)

Ik kan niet wachten om er ook wat van te gaan voelen! In mijn gewrichten dan.....ik heb vandaag problemen met de trap op komen :p, ik hou echt van squatten!:D

ik ben ook klaar met dbb :eek:

Terug
Naar boven