XXL Nutrition

Instructeur zegt:

jortem

Cool Novice
Waardering
10
Lengte
1m84
Massa
89kg
Vetpercentage
11%
Gisteren borst getraind, nu kwam er een instructeur naar mij toe met een verhaal over hoe je oefeningen moet uitvoeren. Hij zei dat je bij ALLE oefeningen de herhaling maximaal moet uitvoeren. Hiermee bedoelt hij dat je bijv. bij flyes de dumbbells laat zakken tot je niet verder kan. Zo trainen alle instructeurs bij mijn gym.

Nu vraag ik mij af of dit wel waar is. Kan iemand mij helpen?

zo'n groot mogelijke range of motion is inderdaad wat de meesten je zullen aanraden. toch hoef je ook niet te gaan overdrijven. bij flyes is het het verstandigst om naar beneden te gaan totdat je je borst goed voelt oprekken en vervolgens weer omhoog.

• Topic Starter Topic Starter
En hoe zit het met blessures? Lijkt me dat je eerder blessures krijgt met de maximale ROM.

ROM is belangrijk, maar niet heilig

Bij sommige oefeningen is soms beter van niet zelfs om dat je dat over een dood punt heen gaat en de spierspanning er van af haalt. Maar het is echt heel verschillend per persoon en oefening.

Met gebruik van ROM kun je de nadruk op bepaalde spieren die aangesproken worden bij een oefening, veranderen. Maximale ROM zal wel vaak aanbevolen worden. Een niet-volledige ROM kan soms trouwens voor een verhoogde kans op blessures zorgen.

Je bent 1m84 @ 88kg met een vetpercentage dat binnen de perken is. Dus wat je doet werkt. Laat die onozele instructeurs zeveren, wsl zijn ze nog niet eens zo breed als jou.

Zelf doe/probeer ik bijna altijd de volledige ROM, maar denk dat het geen kwaad kan om een bepaalde periode af en toe minder aandacht te besteden aan de ROM.

Met gebruik van ROM kun je de nadruk op bepaalde spieren die aangesproken worden bij een oefening, veranderen. Maximale ROM zal wel vaak aanbevolen worden. Een niet-volledige ROM kan soms trouwens voor een verhoogde kans op blessures zorgen.

Verklaar je nader........... als je voor je eigen doen met normale gewichten traint en een niet volledige rom hanteert, welke verhoogde kansen zijn er dan?

• Topic Starter Topic Starter

Dit lijkt mij juist niet, uitleg?

Over het algemeen geldt wel dat een grotere ROM beter is

Vaak geld inderdaad wel hoe groter de ROM hoe beter, alleen altijd opassen dat je niet te ver gaat met oefeningen zoals flyes, dit zijn geweldige manieren om je schouders flink om zeep te helpen! Dus, probeer een zo groot mogelijke ROM aan te houden die niet onnatuurlijk aan voelt.

Dit lijkt mij juist niet, uitleg?

Verklaar je nader........... als je voor je eigen doen met normale gewichten traint en een niet volledige rom hanteert, welke verhoogde kansen zijn er dan?

Bijvoorbeeld bij squats boven parallel: men zakt niet diep genoeg waardoor de hamstrings niet goed meewerken. De hoge tonus op de quadriceps blijft en kan teveel worden waardoor de flexibiliteit in een korte periode snel afneemt. Trainen met niet-flexibele spieren verhoogt over het algemeen de kans op spierscheuring.

Daarnaast gaan mensen bij een niet-volledige ROM vaak hogere gewichten gebruiken, maar dat is hun eigen aandeel in het geheel.

Bijvoorbeeld bij squats boven parallel: men zakt niet diep genoeg waardoor de hamstrings niet goed meewerken. De hoge tonus op de quadriceps blijft en kan teveel worden waardoor de flexibiliteit in een korte periode snel afneemt. Trainen met niet-flexibele spieren verhoogt over het algemeen de kans op spierscheuring.

Daarnaast gaan mensen bij een niet-volledige ROM vaak hogere gewichten gebruiken, maar dat is hun eigen aandeel in het geheel.

Als ik rond de 300 kilo ga squaten blijf ik altijd heel iets boven parallel, als ik heel diep ga met dat gewicht krijg ik juist last van mijn knieen. Gewichten van rond de 200 ga ik wel weer iets beneden parallel. Ik denk dat het heel persoonlijk is waar je wel of geen blessures van krijgt. Zo kun je voor elke manier van trainen wel zeggen dat het blessure gevoelig is.

Als ik rond de 300 kilo ga squaten blijf ik altijd heel iets boven parallel, als ik heel diep ga met dat gewicht krijg ik juist last van mijn knieen. Gewichten van rond de 200 ga ik wel weer iets beneden parallel. Ik denk dat het heel persoonlijk is waar je wel of geen blessures van krijgt. Zo kun je voor elke manier van trainen wel zeggen dat het blessure gevoelig is.

Copy that.

Terug
Naar boven