Ook Yves Desmet aangepakt door prins Filip
Prins Filip heeft een nieuwe, zware uitschuiver gemaakt. De kroonprins liet op het einde van de nieuwjaarsreceptie in het koninklijk paleis twee journalisten bij zich roepen om hen de les te lezen. Premier Verhofstadt noemt het optreden van de prins «ongepast» en maakt zich zorgen over de houding van de kroonprins tegenover de pers. (...) Yves Desmet, hoofdredacteur van De Morgen, en Pol Van Den Driessche, politiek hoofdredacteur bij VTM, kregen de wind van voren omwille van de negatieve berichtgeving over Filips optreden tijdens de economische missie naar Zuid-Afrika. De kroonprins
dreigde ermee de journalisten persona non grata te laten verklaren aan het hof. «U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning», zei de prins aan een verbouwereerde Van Den Driessche. «
Uw negatieve berichten zullen mij niet verhinderen mijn missie te volbrengen», kreeg Desmet te horen. Prinses Mathilde stond intussen aan Filips jas te trekken om hem weg te halen, maar het hielp niet.
De prins schold de journalisten de huid vol. Premier Verhofstadt liet het paleis al weten niet gediend te zijn van dergelijk optreden. Het is ook niet voor het eerst dat hij de kroonprins moet terechtwijzen. Eerder gebeurde dat in het parlement, nadat prins Filip op reis in China had uitgehaald naar het Vlaams Belang. (...)
Blijkt dat prins Filip al van 's morgens nors rondliep in het paleis. Hij had gelezen over een nieuwe opiniepeiling van de krant 'Le Soir', waarin hij de tweede minst populaire royal blijkt en waarin zijn zus Astrid veel geschikter voor de troon wordt gevonden. (...)
Als het waar is dat de kroonprins als een donderwolk op de receptie is toegekomen wegens een slechte opiniepeiling en zijn zelfbeheersing niet kan bewaren, dan hebben we in dit land een serieus probleem. Als Filip van België koning van België moet worden, zal er rust rond hem moeten komen. Een koning moet voor zijn landgenoten een vertrouwensfiguur zijn, de vader van het vaderland. Hij mag in geen enkel geval een bron van controverse zijn. Als hij dat niet kan opbrengen, moet hij geen koning worden. Want dan zou de koning een bedreiging voor zichzelf worden.
Luc Van der Kelen in Het Laatste Nieuws, 25 januari 2007
gepubliceerd op donderdag 25 januari 2007 @ 02:10 CET
http://lvb.net/item/4156