Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En waarom dan wel?
Is wel een oorlogscrimineel. Scorched earth tactics: Sherman's march to the sea.
er was weldegelijk een florence, maar dit verhaal is zo geromantiseerd. florence was 'gewoon' een zuster aan het front ttv de krimoorlog. het verhaal is wat opgeblazen om wille van de propaganda en emancipatie van vrouwen.
Wat een lastige vraag. Aangezien ik zeer geinteresseerd ben in de grote volksverhuizing (einde van het romeinse rijk/vroege middeleeuwen) ga ik voor Alarik I.
Ze was een zuster die via statistiek en methodiek een oeroud roeping/beroep van verzorging en verpleging van nonnen en andere helpers omvormde tot een echt vakgebied. Een vakgebied dat via theorie en systematiek vorm krijgt en een serieus vak is los van artsen. Als verpleegkundige in opleiding vind ik haar een belangrijk historisch figuur.
Waar vandaan zijn wij dan verhuisd? (bewoners van de lage landen)

Volgens een populaire legende sliep hij buiten in een regenton, maar tonnen zouden pas later uitgevonden zijn. Het zou echter wel een grote kruik, een Griekse amfora, geweest kunnen zijn. Aangezien hij leefde als een hond, kreeg hij uiteindelijk ook de bijnaam 'hond'. Zijn enige bezittingen waren een mantel, een kom om uit te eten en een nap om uit te drinken. Op klaarlichte dag zou hij op een marktplein met een lantaarn naar een "mens" gezocht hebben (waarmee hij een waarachtig oprecht persoon bedoelde). Nadat hij iemand een stuk brood zag gebruiken als bord en zijn handen als nap, ontdeed hij zich ook van zijn kom en zijn nap.
Bekend van Diogenes is ook dat hij vaker in de openbaarheid stond te masturberen. Toen anderen hem hierop aanspraken zou hij gezegd hebben: "Och, was het ook maar mogelijk je honger te stillen door over je maag te wrijven". Zelfbevrediging in het openbaar was volgens hem het toppunt van autarkie en wijsheid.
Volgens een door Plutarchus opgetekend verhaal was Alexander de Grote zeer genteresseerd in Diogenes. Hij maakte volgens dat verhaal een lange reis om hem te ontmoeten. Toen Alexander hem op een zonnige dag aantrof, vroeg hij aan hem wat hij wilde hebben. Hij kon alles krijgen. Diogenes zei toen half ontwijkend, waarschijnlijk beducht voor een twistgesprek met de licht ontvlambare veroveraar: "Als ik alles kan krijgen, wil je dan een stap opzij doen, want je staat voor de zon". Hierop zei Alexander: "Als ik Alexander niet was, zou ik Diogenes willen zijn". Diogenes zei daarop: "Als ik Diogenes niet was, zou ik ook Diogenes willen zijn".[1]
Over Diogenes zijn vele verhalen en anekdotes overgeleverd,[2] met name in teksten die via de islamitische geleerden het westen bereikten. Volgens een ervan stierf Diogenes door zijn adem in te houden. Veel van de anekdotes werden ook overgeleverd door Diogenes Lartius in zijn boek Leven en leer van beroemde filosofen.[
+1
albert einstein, vooral vanwege zijn houding naar nationalisme