AndroidHealthClinic

KCAL (GEKOOKT) of (RAUW) meten

Bezoekers in dit topic

sefa61

Cool Novice
Lid geworden
9 feb 2011
Berichten
30
Waardering
4
Lengte
1m79
Massa
84kg
Vetpercentage
16%
Beste leden,

Mijn naam is Sef, over 5 dagen wordt ik 29 jaar oud, 178cm lang en weeg 82.1kg met een vetpercentage van ongeveer 18%.

Sinds mijn pubertijd train ik, en 1.5 jaar geleden ben ik gediagnoseerd met PDS, lactose-intolerantie, daarop heb ik nog eens ongelukje (schouderluxatie) gehad.

Het trainen langzamerhand in de soep gelopen.

1.9 jaar verder ben ik 99% van mijn schouder hersteld, en lichte PDS heb ik onder controle door bepaalde voeding te vermijden zoals: bonen, fruit met schil (zure dingen) melkproducten (duuh lactose) en extreem vettig eten, daarnaast heeft spanning en stress ook invloed op mijn darmflora.

Nou komt de vraag, ik ben van plan om alles weer op te pakken, mijn doel is lean bulken, in mijn omgevingen hoor ik al te vaak dat ik ben afgevallen en dat merk ik ook aan mijn gewicht t.o.v. vroeger. Ik kon ook meer tillen en nu heb ik zelfs moeite met 40 kilo squatten, en ja vroeger 120 kilo.

Mijn eetschema moet clean, lactosevrij en PDS-voeding vrij zijn. Dit lukt mij vast wel, maar moet ik mijn KCAL gekookt of rauw bereken?

Mijn huidige eetschema:

Ontbijt
5 eieren (omelet, met 1 eigeel, overige is wit) (334kcal)
1 eetlepel olijfolie (90kcal)
3 snee volkorenbrood (225kcal)
Ik at vroeger havermout, maar mijn buik accepteert dit niet meer omdat het verstopt waardoor het gist in mijn buik, en lectines in havermout.

Lunch
Pasta spelt gekookt 110gr (127kcal)
Tomatensaus 50gr (51kcal)
Groente 50gr (11)
Koolvis diepvries 200gr (160kcal)
Amandelen (30gr) 187kcal
1 appel geschild (51kcal)

Middageten
100gr basmatti gekookt (145kcal)
125 gr kipfilet of rood vlees, tonijn (gevarieerd) gebakken (200kcal)
1 stuk banaan (124kcal)

Avondeten
100gr basmatti gekookt (145kcal)
125 gr kipfilet (200kcal)

Voor slapen:
Niks, vroeger was het kwark maar ik mag het niet meer.

Totale kcal (ongeveer): 2050 kcal
 
Ik vind het zelf altijd makkelijker om ongekookt af te weten en te berekenen. Neem bijvoorbeeld 100 gram rijst, ongekookt geeft 100g=100g, calorieen aflezen van de verpakking. Ongekookt is het een stuk meer, kan 200g worden maar ook 300, terwijl de calorieen nog steeds hetzelfde zijn als je 100g ongekookte rijst.
 
Altijd droog wegen. In je eten gaat altijd vocht zitten, moet je weer googlen en rekenen enz verspilde moeite
 
Het gaat m niet om de vocht maar aantal KCAL, want pasta is normaal gesproken rond 453kcal per 100 gram. Als je het kookt blijft er lummelig 120kcal van over, dat geldt ook voor rijst.
 
Kcal ongekookt tellen
 
Het gaat m niet om de vocht maar aantal KCAL, want pasta is normaal gesproken rond 453kcal per 100 gram. Als je het kookt blijft er lummelig 120kcal van over, dat geldt ook voor rijst.
Je moet je pasta en rijst ongekookt wegen. Dus 100 gram pasta en rijst is gemiddeld 350 kcal. Als ik pasta kook wordt 100 gram ongekookt meestal 200 gram gekookt en bij rijst wordt 100 gram ongekookt meestal 300 gram gekookt. In dat geval is 200 gram gekookte pasta dus 350 kcal en 300 gram gekookte rijst ook 350 kcal.
 
Het gaat m niet om de vocht maar aantal KCAL, want pasta is normaal gesproken rond 453kcal per 100 gram. Als je het kookt blijft er lummelig 120kcal van over, dat geldt ook voor rijst.
Voedingswaarden verdwijnen niet wanneer je het kookt
Als je 100g gaat koken wordt het zwaarder door het vocht dus dat is minder nauwkeurig te tracken. Daarom beter droog wegen :o
 
Het gaat m niet om de vocht maar aantal KCAL, want pasta is normaal gesproken rond 453kcal per 100 gram. Als je het kookt blijft er lummelig 120kcal van over, dat geldt ook voor rijst.
Ik raad je eens aan om 100 gram pasta of rijst te koken en daarna te wegen.
 
Pasta/rijst weeg ik ongekookt (er komt vocht en gewicht bij)

Vlees weeg ik rauw (er gaat vocht en gewicht af)
 
Voedingswaarde zijn in principe altijd van het onbereide product. Tenzij anders aangegeven..
Als je pasta kookt is het gewicht na het koken ook variabel. Langer koken -> neemt meer vocht op -> zwaarder (maar niet meer calorieen, alleen meer water). Daarom altijd voor het bereiden wegen en kcals tellen.
 
Wauw helder en super interessant, ik zal mijn voeding voortaan ongekookt berekenen in kcal.

Zeer dankbaar voor jullie reactie!
 
ik weeg rijst enz ongekookt af maar vlees weeg ik gebakken af omdat ik in bulk mijn vlees bak.. maakt niet veel uit zolang je altijd hetzelfde doet
 
Vlees wegen na het bereiden lijkt mij erg onhandig.. Bak je het een paar minuten langer verdampt er meer vocht kloppen je waardes van geen kanten meer.
 
Vlees wegen na het bereiden lijkt mij erg onhandig.. Bak je het een paar minuten langer verdampt er meer vocht kloppen je waardes van geen kanten meer.
Kan je ook gaan nadenken dat er in het 1ne rauwe stuk meer water zit als het andere blijft hetzelfde nog nooit probs mee gehad en ben altijd al droog gekomen op deze manier
 
Kan je ook gaan nadenken dat er in het 1ne rauwe stuk meer water zit als het andere blijft hetzelfde nog nooit probs mee gehad en ben altijd al droog gekomen op deze manier
Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Ik zeg alleen dat het suboptimaal is omdat je afwijking groter is.
En wat zou het voordeel ervan zijn? Ik zie alleen maar nadelen..
 
Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Ik zeg alleen dat het suboptimaal is omdat je afwijking groter is.
En wat zou het voordeel ervan zijn? Ik zie alleen maar nadelen..
Dan is het rauw afwegen ook niet optimaal want de ene kip word volgespoten met water om het gewicht te verhogen de andere niet.. Voor mij is het voordeel tijdbesparing gewoon is niet echt aan voordelen verbonden .. gewoon de manier waarop ik het doe
 
Dan is het rauw afwegen ook niet optimaal want de ene kip word volgespoten met water om het gewicht te verhogen de andere niet.. Voor mij is het voordeel tijdbesparing gewoon is niet echt aan voordelen verbonden .. gewoon de manier waarop ik het doe
Welke tijd bespaar je of je voor of na het bereiden afweegt?
En als je consequent dezelfde vlees/vis/kip koopt is het toegevoegde water ook nagenoeg gelijk.
Je moet het zelf weten hoor. Ik geef alleen aan dat ik jouw manier niet de meest logische vindt. :)
 
Welke tijd bespaar je of je voor of na het bereiden afweegt?
En als je consequent dezelfde vlees/vis/kip koopt is het toegevoegde water ook nagenoeg gelijk.
Je moet het zelf weten hoor. Ik geef alleen aan dat ik jouw manier niet de meest logische vindt. :)
Ik bespaar tijd hiermee omdat ik men kip in pakken van 10kilo koop en ze niet hoef af te wegen in pakjes van 200gr rauw, nu verdeel ik die kip gewoon in 5 zonder af te wegen en in de vriezer ermee.. heb ik het nodig bak ik een pak af en weeg ik 150gr gebakken af.. het is inderdaad ongebruikelijk omdat weinig het doen
 
Ik bespaar tijd hiermee omdat ik men kip in pakken van 10kilo koop en ze niet hoef af te wegen in pakjes van 200gr rauw, nu verdeel ik die kip gewoon in 5 zonder af te wegen en in de vriezer ermee.. heb ik het nodig bak ik een pak af en weeg ik 150gr gebakken af.. het is inderdaad ongebruikelijk omdat weinig het doen
In feite heb je ook vooraf het gewicht bepaald, want je weet dat je 1 kilogram kip gaat bereiden. :dunno:

We zijn er uit! :thumbup:
 
  • Haha
Waarderingen: Saus
Back
Naar boven