AndroidHealthClinic

Kiezen bb vs cardio

jsport

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Lengte
1m65
Massa
56kg
He BB-ers,

Ik zit een beetje met een probleem, totaal niet motivatie gericht, maar wel een mindchoice voor mezelf. Allereerst stel ik me even voor.
Ben Jsport, 1.65 groot (klein), 61 kg zwaar & 15 jaar oud.
Ik ben zo'n halfjaar begonnen met bodybuilding, toen had ik toch een wat te hoog vp (rond de 18) en heb ik toch wel fijne gains gemaakt, for the record; ik ben nooit ecto geweest en ik kom makkelijk aan in spiermassa, de reden waarom ik nu zo weinig weeg leg ik zo uit.
Ben nu dus gedurende een halfjaar goed aan t trainen, gaat goed, voedingsschema etc etc, alleen toen ik steeds sterker werd en hogere gewichten (met een goede techniek volgens andere bbers) ging gebruiken, begon de gym owner te zeiken dat ik dit niet moet doen, is slecht voor je groei, je moet minimaal 18 zijn. Onzin natuurlijk, ik ben zelfs nog bij de huisarts geweest en heb gevraagd of ik krachttraining mag doen; jazeker, goed om te doen zei de huisarts!
Nu ben ik zo'n 2/3 maanden geleden begonnen met veel, veel cardio. Bijna elke dag 2 uur wielrennen, in t weekend een tocht van 6 uur, rennen, trainen voor een triathlon, 15 km rennen etc etc.
Door al deze cardio ben ik echt heel veel gewicht verloren en ook mede door deze gym owner ben ik toch redelijk gedemotiveerd voor het bb-en geworden en veel gemotiveerder voor het cardio gedeelte. Ik ben wel steeds door blijven trainen met gewichten en ik merk dat ik nogsteeds redelijk sterk ben ivm andere 15jarige (zelfs die ook trainen), alleen de massa is flink afgenomen, wel is mn vp nu rond de 14/15 gaan zitten.

Nu zit ik met een dilemma, doorgaan met wielrennen en ook bij een club, maar dan wel de kans lopen om als een Bradley Wiggins uit te gaan zien of naar een andere gym (zeker 15 km van mij vandaan) die wel heel goed is (Haefland) en dan puur knallen op bb en ook goed eetpatroon etc (goed eetpatroon heb ik altijd gehad).
Voor beide sporten heb ik genoeg motivatie, wat zal ik doen? Want combineren gaat niet lukken, of toch? Wat vinden jullie?

Thx!
Gr. Jsport

---------- Post toegevoegd Thu 23 Aug 2012 om 20:27 ----------

PS: Oja, ben nu nogsteeds geen dun typje ofso, maar was eerst nogal breed en nu niet meer flinke biceps etc, wel zijn mn benen veeel gespierder geworden, wat door 't fietsen logisch is.

Het lijkt me nogal jammer om alleen naar een andere gym te gaan omdat die eigenaar ligt te zeiken, als je je op BB wil storten en naar die betere gym voor die reden zou gaan zou ik het snappen. 15KM verder? Kun je lekker fietsen toch. ;)

Nee.. Je moet doen waar je je prettig bij voelt en niet te veel aantrekken van een ander want je doet toch beide dingen voor jezelf. Als je gaat fietsen en je gaat dunner en dunner worden, ga je dat dood zonde vinden denk je? Combineren kan uiteraard maar nogmaals vraag jezelf af wat je uiteindelijk wil bereiken met de sporten. Als je alles eruit wil halen valt combineren zwaar lijkt me, echt beantwoorden voor je lukt dus niet echt.. =\

Hushovd is toch een beer?

Gewoon allebei doen. Ik doe ook vrij veel cardio. Misschien de duur van cardio wat temperen, maar zal moeilijk zijn bij een fietsclub.

• Topic Starter Topic Starter
Het lijkt me nogal jammer om alleen naar een andere gym te gaan omdat die eigenaar ligt te zeiken, als je je op BB wil storten en naar die betere gym voor die reden zou gaan zou ik het snappen. 15KM verder? Kun je lekker fietsen toch. ;)

Nee.. Je moet doen waar je je prettig bij voelt en niet te veel aantrekken van een ander want je doet toch beide dingen voor jezelf. Als je gaat fietsen en je gaat dunner en dunner worden, ga je dat dood zonde vinden denk je? Combineren kan uiteraard maar nogmaals vraag jezelf af wat je uiteindelijk wil bereiken met de sporten. Als je alles eruit wil halen valt combineren zwaar lijkt me, echt beantwoorden voor je lukt dus niet echt.. =\

Ja, de sportschooleigenaar is echt wel aardig, alleen hij is gewoon tegen bb onder de 18, waarschijnlijk omdat hij zelf verkeerd getraind heeft, want hij was ook een bb en loopt nu heel scheef/pijnlijk.

Thx.

---------- Post toegevoegd Fri 24 Aug 2012 om 07:43 ----------

Hushovd is toch een beer?

Gewoon allebei doen. Ik doe ook vrij veel cardio. Misschien de duur van cardio wat temperen, maar zal moeilijk zijn bij een fietsclub.

Haha jazeker, maar hij is echt een uitzondering en het is ''raar' dat hij zelfs in de bergen de top wel redelijk bijhoud. Zelf ben ik klein en licht dus meer het type klimmer en mijn ideale fietsgewicht is 50 kg ???

Haha jazeker, maar hij is echt een uitzondering en het is ''raar' dat hij zelfs in de bergen de top wel redelijk bijhoud. Zelf ben ik klein en licht dus meer het type klimmer en mijn ideale fietsgewicht is 50 kg ???

Wees gewoon een atypische kleine krachtpatser op de fiets?

Of nog beter, laat je eens grondig checken op vo2max en dergelijke. Weet je meteen of je een kans maakt om het te 'maken' in de wielrennerij. Indien niet ga je gewoon bodybuilden en kan je nog blijven fietsen just for fun maar niet ten koste van je bb prestaties.

Ja, ik weet sowieso niet zeker of ik wel kans zou maken. Ik doe het nu pas 2 maanden en ben toch ''al'' 15. Sportcheck heb ik gehad, bv mn hart is er prima voor geschikt, alleen heb een lichte vorm van astma (lees: reden voor doping haha) dus dat is dan natuurlijk niet bevorderlijk.

Alleen ik ben sowieso bang dat ik niet écht breed kan worden door het vele cardio dan, omdat ik dan weer heel veel verbrand, wat nauwelijks bij te eten valt (2000 calorieeen verbrand ik op een zaterdagse 6 uur durende fietstocht).

Iemand nog een inbreng?

Doe gewoon wat je leuk vindt en volg je hart

Jaa, is heel moeilijk nu, haha. Beide gewoon heel leuk en ik heb nu nog een leeftijd waarbij is sowieso wielrennen op een redelijk (jeugd)niveau zou kunnen doen & bodybuilding met m'n motivatie en redelijk snelle spiergroei misschien ook wel..

Ga dan wielrennen. Is meer geld mee te verdienen.

Als je bij heafland sport kan trainen zou ik dat zeker doen als ik jou was :D

Ga dan wielrennen. Is meer geld mee te verdienen.

Haha, dat klopt zeker. Alleen een klote leven hé, wielrennen en rusten, wielrennen en rusten, veel ''erger'' dan een gemiddelde voetballer of tenisser.
Sowieso als ik het nog zou kunnen maken, omdat ik nu pas bij een wielerclub begin (kans is klein dus), zou ik de functie knecht krijgen, haha.:D Maarja, het is ook wel weer een lekker gevoel op de fiets, je moet er van houden als 't ware.

---------- Post toegevoegd Sun 26 Aug 2012 om 12:09 ----------

Als je bij heafland sport kan trainen zou ik dat zeker doen als ik jou was :D

Train je daar zelf? Goeie gym? Ook redelijke begeleiding, aangezien ik redelijk jong ben? ;)

Train er zelf niet, maar ben er wel mee bekend, trainen lading gewichtheffers en strongman daar

jsport in je 1e post heb je het over krachttraining, in je 2e post over bodybuilding.
Krachttraining is een onderdeel van bodybuilding. Tuurlijk zegt een arts dat (kracht)training gezond is om te doen, bodybuilding is dan weer een beetje vaag wat je bedoeld... bodybuilding op wat voor manier.

Als je niet goed weet waar je mee bezig bent bij zowel krachttraining als bodybuilding en je vaak erg ver gaat op bepaalde vlakken kan dat ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen... misschien pas over lange tijd, maar ook op korte termijn.

Weet goed wat je wilt doen, en bedenk goed voordat je iets doet hoe je het wilt gaan doen... en dan vooral weten waarom je het zo wilt doen.

Wat je uiteindelijk wilt gaan doen kan jij alleen het beste bepalen, zet de bepaalde sporten eens op een rijtje, met bijbehorende voor- en nadelen... misschien zijn sommige dingen wel (juist goed) te combineren.

Ook hoef je natuurlijk niet heel je leven hetzelfde te blijven doen.

Kijk wel uit met bodybuilding, je bent nog maar 15 en nog niet (hormonaal uitgegroeid), let goed op je houding en voeding en blijf weg van vage supplementen en zeker van AAS.

Feit is wel dat als je vanaf je 15e serieus daarmee bezig gaat (ook op lage intensiteit), dat wanneer je uit bent gegroeid je zeer zeker goed resultaat zal hebben waar dan een hoop mensen alleen maar van kunnen dromen op die leeftijd, helemaal naturel.

Geld mogelijk ook voor andere sporten, al zijn daar sommige mensen al vanaf heel jong mee bezig, bij bodybuilding.

Succesvolle wielrenners kunnen niet de bouw hebben van bodybuilders, zal ook erg lastig gaan met het vele cardio trainen dat zij doen en de hoeveelheid voeding wat daaraan op gaat... zonder dat het spieropbouw goed kan bevorderen.

jsport in je 1e post heb je het over krachttraining, in je 2e post over bodybuilding.
Krachttraining is een onderdeel van bodybuilding. Tuurlijk zegt een arts dat (kracht)training gezond is om te doen, bodybuilding is dan weer een beetje vaag wat je bedoeld... bodybuilding op wat voor manier.

Als je niet goed weet waar je mee bezig bent bij zowel krachttraining als bodybuilding en je vaak erg ver gaat op bepaalde vlakken kan dat ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen... misschien pas over lange tijd, maar ook op korte termijn.

Weet goed wat je wilt doen, en bedenk goed voordat je iets doet hoe je het wilt gaan doen... en dan vooral weten waarom je het zo wilt doen.

Wat je uiteindelijk wilt gaan doen kan jij alleen het beste bepalen, zet de bepaalde sporten eens op een rijtje, met bijbehorende voor- en nadelen... misschien zijn sommige dingen wel (juist goed) te combineren.

Ook hoef je natuurlijk niet heel je leven hetzelfde te blijven doen.

Kijk wel uit met bodybuilding, je bent nog maar 15 en nog niet (hormonaal uitgegroeid), let goed op je houding en voeding en blijf weg van vage supplementen en zeker van AAS.

Feit is wel dat als je vanaf je 15e serieus daarmee bezig gaat (ook op lage intensiteit), dat wanneer je uit bent gegroeid je zeer zeker goed resultaat zal hebben waar dan een hoop mensen alleen maar van kunnen dromen op die leeftijd, helemaal naturel.

Geld mogelijk ook voor andere sporten, al zijn daar sommige mensen al vanaf heel jong mee bezig, bij bodybuilding.

Succesvolle wielrenners kunnen niet de bouw hebben van bodybuilders, zal ook erg lastig gaan met het vele cardio trainen dat zij doen en de hoeveelheid voeding wat daaraan op gaat... zonder dat het spieropbouw goed kan bevorderen.

Ik bedoel inderdaad krachttraining, dus fitness en dan in ieder geval richting het bb-en. En ik zal inderdaad wegblijven vd vage supplementen en AAS, zeker haha. Bedankt voor de reactie.
Toch moeilijk... uiteindelijk m'n eigen keus, maar geen enkel idee... haha

---------- Post toegevoegd Tue 28 Aug 2012 om 07:53 ----------

Oja, en wat betreft niet goed waar ik mee bezig ben; daarom zoek ik ook echt een gym met goede begeleiding.

Jsport,

leuk om te zien hoe je zo met sport bezig bent! Zelf heb ik ervaring met keuze maken tussen 2 sporten, voor mij was dat Basketball en Karate. Ik was in beide sporten goed en ook op hoog niveau bezig. Vervolgens kreeg ik de kans om in Amerika te spelen en moest ik het 1 laten vallen voor het ander. Met Karate was in 6x Nl kampioen, 2e op de WK, 1e EK en nog wat bekers. Voor mij was dit een lastige keuze omdat ik fanatiek bezig was met alle 2. Ik heb met beide coaches gesproken en gehad over mijn toekomst, en natuurlijk kwam er uit dat ik met basketball een betere kans had om daar goed geld in te verdienen, dus die keus heb ik toen ook genomen.

Om een lang verhaal kort te maken, Mischien is het handig om met je wielren coach of een coach te praten in hoevere hij/zij denkt dat je het goed zal doen in de wielren sport. Natuurlijk zal dit nooit 100%^juist zijn want hoe harder jij traint hoe beter jij erin zal worden, dus het ligt altijd aan jouw hoever jij het zal brengen in welke sport dan ook. Uit eindelijk wil je geld verdienen en wie wilt dat niet doen door zijn hobby uit te oefenen. Wees eerlijk tegen je zelf, vraag mensen in je directe omgeving (ouders/broer/Familie leden) hoe zij denken over de 2 keuzes en vraag ze ook waarom ze voor het 1 zouden kiezen en niet voor het ander. Mensen die van je houden die zullen je een eerlijk antwoord geven. Luister daar goed na, en maak een keus.

Jsport,

leuk om te zien hoe je zo met sport bezig bent! Zelf heb ik ervaring met keuze maken tussen 2 sporten, voor mij was dat Basketball en Karate. Ik was in beide sporten goed en ook op hoog niveau bezig. Vervolgens kreeg ik de kans om in Amerika te spelen en moest ik het 1 laten vallen voor het ander. Met Karate was in 6x Nl kampioen, 2e op de WK, 1e EK en nog wat bekers. Voor mij was dit een lastige keuze omdat ik fanatiek bezig was met alle 2. Ik heb met beide coaches gesproken en gehad over mijn toekomst, en natuurlijk kwam er uit dat ik met basketball een betere kans had om daar goed geld in te verdienen, dus die keus heb ik toen ook genomen.

Om een lang verhaal kort te maken, Mischien is het handig om met je wielren coach of een coach te praten in hoevere hij/zij denkt dat je het goed zal doen in de wielren sport. Natuurlijk zal dit nooit 100%^juist zijn want hoe harder jij traint hoe beter jij erin zal worden, dus het ligt altijd aan jouw hoever jij het zal brengen in welke sport dan ook. Uit eindelijk wil je geld verdienen en wie wilt dat niet doen door zijn hobby uit te oefenen. Wees eerlijk tegen je zelf, vraag mensen in je directe omgeving (ouders/broer/Familie leden) hoe zij denken over de 2 keuzes en vraag ze ook waarom ze voor het 1 zouden kiezen en niet voor het ander. Mensen die van je houden die zullen je een eerlijk antwoord geven. Luister daar goed na, en maak een keus.

Bedankt voor de reactie. Ik zal inderdaad om me heen gaan vragen en evt coach etc.
Mag ik vragen of je 't uiteindelijk ook echt gemaakt hebt in het basketball?

Dat mag zeker,
Mijn droom is uitgekomen, Heb een kampioenschaps ring en ja ik heb een mooie tijd gehad :) Nu heb ik een eigen bedrijf met Personal trainingen en verschillende groeps lessen. De keuze die ik had gemaakt was de juiste, het belangerijkste wat ik er uit heb gehaald is de ervaring die ik heb opgedaan, dat is iets wat niemand je weg neemt!

Bedankt voor de reactie. Ik zal inderdaad om me heen gaan vragen en evt coach etc.
Mag ik vragen of je 't uiteindelijk ook echt gemaakt hebt in het basketball?

Het is erg simpel kerel, je moet hetgene doen wat je het liefst doet.

Als dat wielrennen is dan moet je daar gewoon voor gaan. Je kan er af en toe nog wat KT bijpakken als je daar zin in hebt. Doe je ze alletwee even graag dan kan je ze combineren. Maar dan zal je waarschijnlijk wel altijd ergens tussenin blijven hangen.

Waarmee ik bedoel dat je spiermassa je in het wielrennen wel wat zal gaan tegenhouden, wielrennen is een ecto-sport ( no offence, heb meer respect voor wielrenners dan voor BB'ers , mannen gaan echt dood op die fiets ) en massa gaat je vooral afremmen. Maar als je geen wedstrijden wil doen dan kan je ze best beiden goed combineren.

Terug
Naar boven