XXL Nutrition

Kiezen bb vs cardio

het is erg simpel kerel, je moet hetgene doen wat je het liefst doet.

Als dat wielrennen is dan moet je daar gewoon voor gaan. Je kan er af en toe nog wat kt bijpakken als je daar zin in hebt. Doe je ze alletwee even graag dan kan je ze combineren. Maar dan zal je waarschijnlijk wel altijd ergens tussenin blijven hangen.

Waarmee ik bedoel dat je spiermassa je in het wielrennen wel wat zal gaan tegenhouden, wielrennen is een ecto-sport ( no offence, heb meer respect voor wielrenners dan voor bb'ers , mannen gaan echt dood op die fiets ) en massa gaat je vooral afremmen. Maar als je geen wedstrijden wil doen dan kan je ze best beiden goed combineren.

+1

idd, gewoon doen wat je graag doet.
zolang je er maar plezier aan hebt, dat is wat telt:)

He BB-ers,

Ik zit een beetje met een probleem, totaal niet motivatie gericht, maar wel een mindchoice voor mezelf. Allereerst stel ik me even voor.
Ben Jsport, 1.65 groot (klein), 61 kg zwaar & 15 jaar oud.
Ik ben zo'n halfjaar begonnen met bodybuilding, toen had ik toch een wat te hoog vp (rond de 18) en heb ik toch wel fijne gains gemaakt, for the record; ik ben nooit ecto geweest en ik kom makkelijk aan in spiermassa, de reden waarom ik nu zo weinig weeg leg ik zo uit.
Ben nu dus gedurende een halfjaar goed aan t trainen, gaat goed, voedingsschema etc etc, alleen toen ik steeds sterker werd en hogere gewichten (met een goede techniek volgens andere bbers) ging gebruiken, begon de gym owner te zeiken dat ik dit niet moet doen, is slecht voor je groei, je moet minimaal 18 zijn. Onzin natuurlijk, ik ben zelfs nog bij de huisarts geweest en heb gevraagd of ik krachttraining mag doen; jazeker, goed om te doen zei de huisarts!
Nu ben ik zo'n 2/3 maanden geleden begonnen met veel, veel cardio. Bijna elke dag 2 uur wielrennen, in t weekend een tocht van 6 uur, rennen, trainen voor een triathlon, 15 km rennen etc etc.
Door al deze cardio ben ik echt heel veel gewicht verloren en ook mede door deze gym owner ben ik toch redelijk gedemotiveerd voor het bb-en geworden en veel gemotiveerder voor het cardio gedeelte. Ik ben wel steeds door blijven trainen met gewichten en ik merk dat ik nogsteeds redelijk sterk ben ivm andere 15jarige (zelfs die ook trainen), alleen de massa is flink afgenomen, wel is mn vp nu rond de 14/15 gaan zitten.

Nu zit ik met een dilemma, doorgaan met wielrennen en ook bij een club, maar dan wel de kans lopen om als een Bradley Wiggins uit te gaan zien of naar een andere gym (zeker 15 km van mij vandaan) die wel heel goed is (Haefland) en dan puur knallen op bb en ook goed eetpatroon etc (goed eetpatroon heb ik altijd gehad).
Voor beide sporten heb ik genoeg motivatie, wat zal ik doen? Want combineren gaat niet lukken, of toch? Wat vinden jullie?

Thx!
Gr. Jsport

---------- Post toegevoegd Thu 23 Aug 2012 om 20:27 ----------

PS: Oja, ben nu nogsteeds geen dun typje ofso, maar was eerst nogal breed en nu niet meer flinke biceps etc, wel zijn mn benen veeel gespierder geworden, wat door 't fietsen logisch is.

ecto

Ik had het probleem ook..mijn gym is meer fitness gebouwd als het ware.. Ik kwam met een BB schema aan en ze transformeerde die met andere oefeningen maar dan veiliger.. dus van squat naar leg press etc.. ik werd eigenlijk beetje depri over de situatie en wist niet of ik naar andere gym moest gaan of homegym.. of maar het ding is ongeacht de gym eigenaar of wie dan ook zegt dat je het beter niet kan doen, je bepaalt zelf wel wat je wilt doen en als jij wilt bb-en in die gym dan moet je dat gewoon lekker doen!

Bij mij ging het eigenlijk als volgt, kreeg weer fullbody schema en ze zeiden ja we gaan je begeleiden en over een jaar ofso kan je zwaardere oefeningen en blablablaa.. dus dat zou beteken na een jaar pas squats, bench-press, deadlifts... Dus toen zei ik tegen die instructeur "Ik doe wat ik wil, als ik squats wil gaan doen of iets anders dan doe ik dat. Als jullie me er niet bij willen begeleiden, dan niet. Dat is geen probleem"

Sindsdien doen ze wat anders en reageren wat anders, maar what the **** zou jou het boeien voor wie kom je daar? jezelf..juist! wat boeit mij die instructeurs ze weten waarschijnlijk niet eens wat squats zijn waardoor ze je het niet willen leren.. ik zit hier op dbb genoeg kennis en ervaring film jezelf en je weet of je het goed doet!

Conclusie: Doe gewoon wat je wil! laat je niet ompraten door een of ander fitness instructeurtje of tegenhouden om bb te gaan doen!

Ik ben nu lekker bezig met stronglifts programma en lach al die instructeurs uit, als jij bb wilt doen zou je het zelfde moeten doen :)

• Topic Starter Topic Starter
Iedereen bedankt voor de reacties, de keus ligt inderdaad bij mij & ik ga het nu nog even combineren, omdat je sowieso als je iets van wielrennen wilt maken, het ook met krachttraining MOET combineren, maar natuurlijk heel anders als bb.

Dankje. Sarcasme

Beide wanneer mogelijk. Als je genoeg extra eet is een combi goed te doen tot op een bepaald niveau. Als je daarbovenuit wilt stijgen zul je een keuze moeten maken. Kans dat je daarboven komt is vrij klein, dus zou ik me nog weinig zorgen over maken.

Eerst bb en dan cardio

Wow jij zit met Juist hetzelfde probleem als mij,ik ben vroeger wielrenner geweest bij de jeugd(nieuwelingen,juniors)maar door aanhoudende blessure aan knie ben ik ermee gestopt ,maar van heel veel trainen tot niks doen dat was een ramp endus ben ik in de gym begonnen ,en had nooit gedacht dat het zo leuk was,in train ondertussen al 2,5jaar en al flink wat massa gepakt.

Maar dan ..
Op een dag vroeg een ex ploegmaat van me of ik mee een ritje ging rijden.
Dat ging vrij vlot,nergens last van ,maar ik vrees dat ik de koersmicrobe terug te pakken heb.
Maar ik vind bb ook zoo geweldig en ik was er de laatste tijd ook 100% voor aant gaan maar nu zit ik hier met mijn dilema of toespitsen op het bb en zo groot mogelijk worden! Of wielrenner worden en veel wedstrijden proberen te winnen maar zoals je zegt dan zie ik er over enkele maande mss uit als wiggins,
En combineren is echt moeilijk als je ambitie hebt om groot te worden in 1van deze 2 sporten.

Sportspecifieke krachttraining voor het wielrennen?

Terug
Naar boven