AndroidHealthClinic

Kinderen, een recht of een voorrecht?

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
We zitten nu dik met z'n 6 miljarden op deze planeet. Wordt het niet eens tijd om na te gaan denken over het krijgen van zoveel kinderen als je maar wilt? Als je er over nadenkt is het belachelijk dat iedereen die dat maar wil, zonder daar verantwoording voor hoeven af te leggen, of zonder het kind een toekomst te kunnen bieden zomaar kinderen kan krijgen. Voor de meeste HUISDIEREN moet je aan meer voorwaarden voldoen om ze te mogen houden.

Een kind krijgen en opvoeden is ongeveer de grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, maar het is ook ongeveer de meest vrijblijvende daad die er bestaat. Geen geld? Psychisch ziek? Agressief? Lichamelijk ziek? Geen probleem, het wordt zelfs aangemoedigd. De kinderbeschermingsinstellingen draaien overuren. De enige reden dat dit kan is dat je kinderen zomaar kan uitpoepen, zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Daarom is het kennelijk ook iemands eigen zaak om te beslissen om een kind op aarde te zetten, ook al is de kans groot dat het fout gaat.

Wordt het niet eens tijd dat mensen die een kind willen daarvoor hun best moeten doen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen? En hoe ver moet je daar in gaan dan? Ook al is het krijgen van kinderen op deze overvolle planeet misschien immoreel, het voorkomen dat een bepaalde vrouw kinderen kan krijgen is dat misschien ook wel. Het gaat erg ver om mensen zomaar te steriliseren natuurlijk. Moet je kinderen anders maar afpakken van mensen die ze niet kunnen onderhouden, of ze gewoon weigeren fatsoenlijk op te voeden?

Brand maar los.

Ga en vermenigvuldigd u...

Als iedereen nu eens stopt met 1 kid per stel hebben we over enkele eeuwen misschien terug wat ademruimte op deze aardkloot...

niet iedereen verdiend het kinderen te hebben, neen
maar hier is toch (bijna) niets tegen te doen
je kunt moeilijk zeggen die mensen mogen kinderen krijgen en die mensen niet, waar gaan we dan naar toe
of het moeten mensen zijn met een verleden waar uit blijkt dat ze niet in staat zijn om hun kinderen fantsoenlijk op te voeden, maar wat zijn dan de criteria? iedereen is immers vrij om kinderen te krijgen

Er zal een oplossing voor zijn, misschien een slimme(geboortebeperking) of een natuurlijke(epidemie), maar het houdt een keertje op.

En sommige randdebielen zouden sowieso geen kids mogen krijgen, het is gdvr geen speelgoed!

dus een volledige geboortestop of enkel diegenen die het kunnen betalen?

Misschien wel toepasselijk

Nederlands kinderleed zwaar onderschat
In Nederland zijn jaarlijks honderdduizenden kinderen slachtoffer van geestelijke of lichamelijke verwaarlozing en mishandeling of seksueelmisbruik. De omvang van deze problematiek wordt echter vaak onderschat. Zes op de tien Nederlanders hadden niet gedacht dat het probleem zo groot zou zijn. Dit blijkt uit een TNS NIPO onderzoek gehouden in opdracht van SIRE. SIRE startte onlangs de campagne ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’ om Nederlanders bewust te maken van het grote aantal kinderen dat in de knel zit of dreigt te komen. SIRE wil mensen de ogen openen, zodat mensen er met elkaar over gaan praten en bij zichzelf te rade gaan wat zij er zelf aan kunnen doen.
bron: sire.nl

Velen verdienen het idd niet om kinderen te hebben. Controle daarop moet daarom stukken beter worden. Om kinderen krijgen te verbieden met oog op overbevolking gaat me wat ver.
Knelpunten zouden wel kunnen komen te liggen in de energie- en voedsel voorzieningen, maar al met denk ik wel dat daar binnen afzienbare tijd een oplossing voor komt.

Kinderen krijgen moet juist gestimuleerd worden, mensen moeten nog meer ondersteuning krijgen in opvoeding, kinderopvang en schoolgeld.

De economie zal opbloeien, er komen meer werkende jongeren, die geld verdienen om o.a. de steeds hogere ziektekosten door de vergrijzing te kunnen bekostigen.

Kinderen krijgen moet juist gestimuleerd worden, mensen moeten nog meer ondersteuning krijgen in opvoeding, kinderopvang en schoolgeld.

De economie zal opbloeien, er komen meer werkende jongeren, die geld verdienen om o.a. de steeds hogere ziektekosten door de vergrijzing te kunnen bekostigen.

Voor nederland zou dat idd goed zijn, echter in azie en india is er een enorme bevolkingstoename - deze overbevolking in bepaalde gebieden zorgt voor armoede, verwaarlozing etc.

en wie gaat dan weer voor die kinderen werken als ze bejaard zijn? Nog meer kinderen?

straatje zonder eind... status quo of minder kids

Je spreekt over moreel, maar hoe moreel is het iemand het recht kinderen te krijgen te ontnemen?

Ik begrijp je standpunt goed, maar kijk bijvoorbeeld wat er in China gebeurt. Ook een geboortebeperking. Enorme hoeveelheden kinderen worden toch geboren ondanks de beperking, en die kinderen gaan dan naar een opvanghuis of worden ergens ten vondeling gelegd.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook mensonwaardig hoe sommige kinderen opgroeien te denken aan ouders, financiële problemen, psychische problemen. Maar uiteindelijk is dit gewoon veel te moeilijk om te controleren. Daarbij komt ook nog eens dat iedereen zijn kinderen op een andere manier opvoed. Wie bepaald wat goed is? Dat maakt het nog extra ingewikkeld het te bewijzen dat iemand een slechte ouder is.

Zo vallen er nog wel 1000 dingen te bedenken.

Je hebt een punt, maar het is imo gewoonweg té ingewikkeld.

Mjah ik later op zn minst zeker 3 kotertjes

checkout maar children of men ;)

Waarom draaien we het niet om?

Door de consumptie maatschappij, het kapitalisme systeem, en de toenemende druk om te functioneren in de maatschappij onstaan er beperkingen in het voortbrengen van het nageslacht. Normvervaging van de bovenste plank!

Dit is van de zotte als je er kritisch over nadenkt. Je eigen genen op zien bloeien, hoe kun je uberhaupt een vergelijking aanspannen met een BMW of materieel? ???

Ik heb nog nooit gehoord over het bewust minder snel kiezen voor economische/kapitaal groei, vermindering van werkdruk, zodat je je levensweg kunt vervolgen met geluk vanuit je oerinstinct.

We kijken telkens maar naar hoe we dat soort levenszaken er 'effe bij kunnen doen' in het huidige maatschapelijke systeem.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor intergratie, er is gewoon te weinig begrip voor het echte inburgeren, regels hier, buraeucratie daar, toets hier en daar, want we worden maar gedwongen op volle toeren door te draaien en inburgeringscontact 'doen we er effe bij'.

Als ik kinderen wil, omdat ik m'n genen wil doorgeven in een nieuw jasje, dat doe ik dat zonder rim ram of 'voorwaarden', 'tis geen hypotheek. M'n pistool met zaad is een creatie van de natuur, daar blijft de politiek met z'n fikken vanaf.

Echter ben ik het ermee eens dat aanstaande ouders vanuit hun zelf uit moeten nadenken waarom, hoe, en wanneer, vaak genoeg zie je idd dat de keuze gewoon ondoordacht is, met alle gevolgen van dien. Een kind dat dan veel ruimte opeist in de maatschappij en zelf weinig inbreng heeft leidt idd sneller tot een 'overschot' (blijft het een foute benaming vinden).

Maar er moet een nieuwe generatie bloeien als dragende kracht voor als wij oud zijn.

Zelda ik waardeer je mening vaak, maar hier heb je geen idee waar je t over hebt. Waar groeit de wereldbevolking? Vooral in de 3e wereldlanden, de "rijke" westerse bewoners nemen juist minder of erger nog, geen kinderen.
Hoe wil je dit oplossen? een leger naar Brazilie sturen en alle paupers laten castreren of steriliseren?
Dit lost zichzelf wel op, teveel varkens in een hok en de pest breekt uit.

• Topic Starter Topic Starter
Dus omdat ik over een lastig oplosbaar probleem praat weet ik niet waar ik het over heb? Lijkt me niet echt een goeie oplossing om alle lastige problemen maar dood te zwijgen. Het gaat trouwens niet alleen om overbevolking maar vooral ook over mensen die niet voor kinderen kunnen zorgen en ze toch krijgen.

Zelda ik waardeer je mening vaak, maar hier heb je geen idee waar je t over hebt. Waar groeit de wereldbevolking? Vooral in de 3e wereldlanden, de "rijke" westerse bewoners nemen juist minder of erger nog, geen kinderen.
Hoe wil je dit oplossen? een leger naar Brazilie sturen en alle paupers laten castreren of steriliseren?
Dit lost zichzelf wel op, teveel varkens in een hok en de pest breekt uit.

je gaat nogal scherp door de bocht. De TS wilde enkel een onderwerp bespreekbaar maken, oplossingen à la castratie vind ik enkel in jouw post terug.

Hoe definieer je wie wel of geen kinderen mogen nemen dan? Als dat alleen op welstandbasis zou zijn is dat wel erg beperkend. Een elite creeren lijkt leuk, maar geen enkel land kan drijven op alleen een beperkte elite. Nederland kent al een afvlakkende groei, nog minder groei en de rest kan doorwerken tot zijn 75ste.

Wereldwijd is het probleem meestal groei van de bevolking in de armere landen. Maar ja daar worden kinderen genomen voor de oudedagsvoorziening of om uberhaupt in het bestaan te kunnen voorzien. Zonder kinderen is er voor velen zonder pensioenvoorziening of goede inkomstenbron geen mogelijkheid tot bestaan meer. Triest, maar waar.

Terug
Naar boven