XXL Nutrition

Nieuws Klagers geen nood. Grootste klagers tonen minste sociale betrokkenheid.

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Grootste klagers het minst betrokken

De burgers die het hardst klagen over de politiek, zijn zelf het minst maatschappelijk betrokken. Ze gaan minder vaak stemmen, doen minder vrijwilligerswerk en hebben minder sociale contacten dan de gemiddelde burger.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de ‘buitenstaanders’ van onderzoeksbureau Motivaction. Volgens de Maatschappelijke Barometer van Motivaction en tv-programma Netwerk is de tevredenheid over overheid en politiek het afgelopen jaar verder gedaald. Op een schaal van 1 tot 100 daalde de tevredenheid over de overheid van 46 in augustus 2007 naar 39 in 2008. In diezelfde periode daalde de tevredenheid over de politiek van 40 naar 36.
Volgens Motivaction bestaat 32 procent van de bevolking uit ‘buitenstaanders’, die de harde kern van de politieke onvrede vormen. De buitenstaanders zijn in belangrijke mate het product van de ontzuiling. Zij missen ‘de buffer van maatschappelijk vertrouwen’, die zo kenmerkend is voor de traditionele burgerij, gepersonifieerd in de CDA-stemmer die lid is van een kerk en aan vrijwilligerswerk doet.
Buitenstaanders missen de buffer van maatschappelijk vertrouwen.

De buitenstaanders zijn geen lid van kerken, partijen, vakbonden of andere organisaties. Ze hechten veel waarde aan familie en gezin, maar hebben moeite om zich te identificeren met een bredere buitenwereld. Ze scoren laag op waarden als empathie, tolerantie, gemeenschapszin of aandacht voor het milieu. Ze zijn hedonistisch en materialistisch ingesteld, hebben moeite met de complexiteit van de moderne samenleving en verlangen naar law and order.
‘Deze burgers kijken vooral naar de commerciële televisie. Dat beïnvloedt de manier waarop zij tegen politiek aan kijken. Zij stellen zich op als consumenten wier behoeften direct door de politiek bevredigd moeten worden’, zegt Martijn Lampert, onderzoeker bij Motivaction.

Samen met Netwerk maakte Motivaction een ‘begroting van het volk’. ‘Gemiddeld wilde het volk de begroting met 20 procent laten stijgen. Omdat de meeste mensen niet meer belasting willen betalen, zou daardoor de staatsschuld verder moeten stijgen’, zegt Lampert. ‘Veel burgers vragen de politiek dingen die zij nooit kan waarmaken. Politici zouden moeten zeggen: we moeten prioriteiten stellen, we kunnen niet zo maar alles oplossen. Daar zijn de huidige politici niet erg sterk in. Ze proberen vooral naar het volk te luisteren door te zeggen: komt u maar naar ons toe met uw problemen.’
Op hun beurt zijn politici gewend de klagende burgers als verwend te beschouwen. ‘Dat is ook niet terecht, want het gaat vaak om mensen die moeite hebben met de complexiteit van de samenleving’, zegt Lampert. Ze voelen zich bedreigd door globalisering en immigratie, ook omdat zij vaker in gemengde wijken wonen.

De wederkerigheid tussen burger en politiek is volkomen zoek, aldus Lampert. Veel burgers voelen zich niet vertegenwoordigd door de politiek, maar verwachten wel dat politici complexe maatschappelijke problemen razendsnel oplossen.
En politici zijn geneigd om burgers naar de mond te praten, waardoor de verwachtingen nog verder worden opgeschroefd. Lampert: ‘Dat kan alleen maar tot teleurstellingen leiden.’
http://www.motivaction.nl/153/d:583/Nieuws/Artikelen/Grootste-klagers-het-minst-betrokken/

Nu ben ik zelf ook amper sociaal betrokken en sociale contacten boeien me over het algemeen ook weinig maar goed ik klaag verder ook amper.

Het is alleen de vraag of de politiek in moet spelen op die onvrede die ingegeven lijkt door de waan van de dag. Nu is het negeren van signalen uit de samenleving verkeerd maar sommige groepen kan je het toch nooit naar de zin maken. Die onvrede is niet alleen gebaseerd op reeele gronden lijkt het en de gevraagde oplossingen zijn al helemaal niet reeel.

Wel een verklaring waarom populistische groeperingen in opkomst zijn. Die zijn er mee vertrouwd om hun achterban naar de mond te praten met als ultieme vertegenwoordiger Rita Verdonk. Die wil zelfs een vorm van directe democratie mogelijk maken.

Bron: de Volkskrant

;)

Hoe kunnen sociale contacten je nou niet boeien? Vind je jezelf zo leuk dat je niemand jouw aanwezigheid gunt?

Sarcastisch?

Zo ja wat is er mis met de Volkskrant? Vind het over het algemeen een van
de betere kranten.

I agree, al lees ik vaker NRC. Dit was net iets te toevallig in combinatie met de strekking van het bericht en de poster natuurlijk ;)

Eeuwige klagers zijn aproductief en dienen doodgezwegen te worden?!

• Topic Starter Topic Starter
De poster natuurlijk :roflol:

Vind de Volkskrant overigens een k*tkrant, er is zelfs een liedje over gemaakt :

De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een k*tkrant
De Volkskrant is een k*tkrant en een plaag voor het gezin
De Volkskrant wordt steeds dikker en d'r staat steeds minder in
Vroeger was 'ie katholiek, een pijler van bedrog
Nu is 'ie niet meer katholiek, maar toch maar toch maar toch
De Volkskrant is een k*tkrant, 't is mij niet gauw te dol
Maar als ik 'ns een krant lees, als ik 'ns een krant lees
Dan wil ik ook een krant en geen papieren drol
Waar de redaktie drijft op drank en zelfcensuur
Je krijgt de halve waarheid, maar wel twee keer zo duur
De Volkskrant is een k*tkrant, ik houd hem voor gezien
De Volkskrant heeft geen mening, de Volkskrant heeft er tien
De Volkskrant is een pokkeblad, een geitenwollen-sokkenblad
Een jouno-ego-kokke-blad, het lijkt wel een riool
De Volkskrant is een k*tkrant, geef mij maar Trouw

Vind alle kranten eigenlijk k*tkranten. Nieuws vind ik wel op internet en opinies zijn net als aarsgaten, iedereen heeft er wel 1.

True, nieuws lees je sneller op het internet. Echter, lees je liever de opinie van Arnoldfan (lees: wildersfan) of die van een hoogleraar?

Financieel Dagblad en Financial Times zijn als econoom ook heel aardig. :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
True, nieuws lees je sneller op het internet. Echter, lees je liever de opinie van Arnoldfan (lees: wildersfan) of die van een hoogleraar?

Financieel Dagblad en Financial Times zijn als econoom ook heel aardig. :thumbs:

Ik lees liever de opinie van EricR :D

zou Rita soms meelezen op dit forum?

;)

Rita is de minnaar van Arnoldfan.

Geil stelletje

offtopic: OMG IK WIL JUNKFOOD IK HEB HONGER :(

Terug
Naar boven