Fitness Seller

koffie tijdens training

substance P

Elite Member
Waardering
151
Is het verstandig om koffie (uiteraard zonder suiker) voor en tijdens je training te drinken?
mij geeft het iig een opkikkertje omdat ik sowieso nooit caffeine drink, maar na de training kom ik wel in een erge dip terecht, kan dit mijn spier opbouw die na de training plaatsvind verstoren?

grts

Lijkt mij niet? aangezien er in heel veel PW shakes caffeine/taurine zit

Dit ligt meer aan je suiker .... na je training zou je in geen dipje mogen vallen

koffie bij god, daar zou ik zelfs nooit aandenken om tijdens training te drinken, zie je niet wat in sportdrankjes ? :)

Kwaad kan het niet. (of het veel goed zal doen betwijfel ik, neem dan een koffie VOOR je training).

Van koffie krijg je een droge bek:P

Na de training, als ik thuis kom en gedoucht heb, lust ik graag 2 kopjes koffie.
Kom ik weer helemaal bij.

hoe drink je btw koffie TIJDENS je training? gewoon in je flesje mee nemen?

Koffieautomaat in de sportschool:rolleyes:

Koffie heeft een positief effect op sportprestaties. Cafeïne draagt bij aan het fysieke vermogen en vergroot het uithoudingsvermogen. Bovendien heeft koffie geen nadelig effect op de vochtbalans, ook niet van sporters.

Meer over koffie en ... sport

Cafeïne heeft een positief effect op het uithoudingsvermogen. Zo blijkt uit onderzoek onder wedstrijdzwemmers (MacIntosh, 1995), wielrenners (Pasman, 1995) en tennisspeelsters (Ferrauti, 1997).

Sporters wordt vaak geadviseerd geen cafeïnehoudende dranken te gebruiken vanwege een mogelijk negatief effect op de vochthuishouding. Uit een analyse van wetenschappelijke publicaties over de afgelopen 30 jaar, van de fysiologische effecten van cafeïne op vochtbalans en prestatievermogen, blijkt dit advies onterecht. De vochtbalans van wedstrijdsporters en recreanten wordt niet beïnvloed door het drinken van cafeïnehoudende dranken. Cafeïneconsumptie veroorzaakt een verwaarloosbaar klein diuretisch effect, vergelijkbaar met water. Er is geen aantoonbaar bewijs dat dit van negatieve invloed is op het prestatievermogen (Armstrong, 2002). Recent onderzoek van Armstrong wijst tevens uit dat cafeïne niet als een diureticum werkt (Armstrong, 2005).

Al eerder is in onderzoek aangetoond dat het drinken van cafeïnehoudende dranken, voorafgaand aan het sporten, geen invloed heeft op de vochthuishouding bij duursporters. Na afloop, tijdens rust, was evenwel een licht diuretisch effect waarneembaar (Wemple, 1997). Een studie naar de effecten van cafeïne op het uithoudingsvermogen nam geen verschil waar in de hoeveelheid urine. Dit onderzoek vergeleek verschillende dranken met en zonder cafeïne, cafeïne capsules en placebo capsules (Graham, 1998).

Cafeïne stimuleert het vrijkomen van energie uit vetten die in het lichaam zijn opgeslagen (Kovacs, 2002). Bovendien verhoogt cafeïne de bloedspiegel van bepaalde hormonen (waaronder adrenaline) en doet het de spierspanning toenemen. Een ander effect dat de sportprestaties kan bevorderen, is de invloed van cafeïne op de ademhaling. Cafeïne stimuleert de ademhaling met als gevolg dat de capaciteit van het longvolume beter benut wordt (Bara, 2000). Wedstrijdsporters waken echter voor gebruik van te grote hoeveelheden cafeïne (Kovacs, 2002). Cafeïne kwam tot 2004 voor op de dopinglijst van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Maximaal toegestaan is 12 microgram cafeïne per milliliter urine; deze concentratie wordt bereikt door het drinken van ongeveer 8 koppen koffie kort voor de wedstrijd. Sporters die drankjes drinken met hogere cafeïneconcentraties lopen sneller het risico om boven de dopinggrens uit te komen (Kovacs, 2002).

Referenties:

1. Armstrong L.E. Caffeine, Body Fluid-Electrolyte Balance, and Exercise Performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism (2002); 12: 189-206.
2. Armstrong L.E. Fluid, electrolyte and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism (2005); 15 (3).
3. Bara A.L. et al. Caffeine for asthma. Cochrane Database Syst Rev (2000); 2: CD001112.
4. Ferrauti A. et al. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness (1997); 37: 258-66.
5. Graham T.E. et al. Journal of Applied Psychology (1998): 85: 883-89.
6. Kovacs, Martin, Brouns. International Journal of Sports Medicine (2002); 23: 231-36.
7. MacIntosh B.R., Wright B.M. Canadian Journal of Applied Physiology (1995); 20: 168-77.
8. Pasman W.J. et al. International Journal of Sports Medicine (1995); 16: 225-30.
9. Wemple R.D. et al. Caffeine vs caffeine-free sports drink: effects of urine production at rest and during prolonged exercise. International Journal of Sports Medicine (1997); 18: 40-46.

maar koffie en creatine gaat niet goed samen

meer info over koffie enzo: [Link niet meer beschikbaar]

deze zijn ook wel leuk:

Koffie vermindert spierpijn na sporten
12 mei 2006 in Koffie door Frank Ruiters
Als je graag tijdens de ochtenden koffie drinkt, doe je er verstandig aan om krachttraining of een fitnesssessie ook op de ochtend te plannen. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat mensen na een kop koffie vlak voor een training ervoor zorgt dat er naderhand minder spierpijn ontstaat. Men denkt dat dit effect het gevolg is van de ontspannende werking die koffie op spieren heeft.
Gematigd koffiegebruik is veilig voor het leeuwendeel van de mensen, maar sommigen ervaren onwenselijke bijwerkingen. Mensen die gevoelig zijn voor cafeïne en daar teveel van binnen krijgen, kunnen last krijgen van toenemende hartslag, rusteloosheid, misselijkheid en slaapstoornissen. Als je ’s avonds moeilijk de slaap kan vatten, kun je het beste ’s middags al geen koffie meer drinken. Ook zwangere vrouwen en mensen met hart- en vaatziekten zouden het beste het drinken van koffie kunnen vermijden.

Cafeïne bestrijdt spierpijn beter dan pijnstillers
12 januari 2007 in Koffie door Frank Ruiters
Negen niet zo sportieve vrouwen werd gevraagd om zwaar te trainen. Spierpijn was daarvan het logische gevolg. Een paar dagen daarna hadden de vrouwen nog steeds spierpijn, maar moesten ze nog eens een serie zware oefeningen uitvoeren. Ze kregen een uur voor de tweede training cafeïne òf een pijnstiller. Hadden ze een uur voor de nieuwe oefeningen cafeine binnengekregen, dan was hun spierpijn dertig tot vijftig procent geringer. Hoe zwaarder de tweede oefensessie, hoe groter het pijndempende effect van cafeïne.
Uit de resultaten van dit dubbelblind onderzoek blijkt dat cafeïne de spierpijn beter demt dan pijnstillende middelen zoals aspirine of ibuprofen.

Terug
Naar boven