AndroidHealthClinic

krak zei de paddestoel

el smurfo

Huge Freak
Waardering
481
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
11%
met een diepe zucht, allebei de beentjes, hopla in de lucht

Ik heb bij meerdere oefeningen wel last van krakende ... iets
Vooral als ik full squat dan kraken mijn benen langs alle kanten
op zich heb ik er geen last van maar ik begin me nu toch wel af te vragen of het nadelige gevolgen kan hebben. Vooral op lange termijn heb ik schrik dat ik steeds schade toebreng aan mijn lichaam. Ik weet niet wat er precies kraakt maar het is zo rond mijn gewrichten vermoed ik.
Zijn er mensen die hier ook last van hebben in grote mate en die mss weten hoe het veroorzaakt wordt en in welke mate het slecht is en/of ik iets kan doen om het te vermijden of alleszinds te verminderen?

dat is bij mij in mn linker knie

als ik er volledig door heen zak

Neem het zekere voor het onzekere en ga eens langs de sportarts (eventueel op aanbevelen van je huisarts). Makkelijkste manier om erachter te komen.

Mijn linkerknie kraakt ook altijd, hoeft zelfs niet bij oefeningen te zijn, ook bij gewone bewegingen... Verder kraken men vingers, tenen, en andere lichaamsdelen ook wel eens.

Veel mensen hebben dit en is IMO volledig normaal, zolang het geen pijn doet ofzo zou ik me niet echt zorgen maken...

Sinds ik glucosamine slik, kraak ik een heel stuk minder.

• Topic Starter Topic Starter
wat is dat met iedereen zijn linkerknie hier :')
bij mij is het in alletwee mijn knieen en ik denk zelfs ook bij mijn enkels enzo
naar de dokter ofzo ga ik niet als ik er niet echt moet zijn want dat kost me teveel geld :p
tnx voor de tip flowergirl
merkte je er direct iets van of pas na x aantal weken ofzo?

Overgenomen uit een topic op een ander forum:

Ik mag graag mijn vingers knakken. Waardoor ontstaat dat geluid? En is het echt zo slecht als wordt beweerd?

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen

damn toch niet zo goed dus want als ik squat kraakt het wel meerdere keren achter elkaar tijdens dezelfde beweging :s Hopen dat glucosamine wat doet dan :p

wat is dat met iedereen zijn linkerknie hier :')
bij mij is het in alletwee mijn knieen en ik denk zelfs ook bij mijn enkels enzo
naar de dokter ofzo ga ik niet als ik er niet echt moet zijn want dat kost me teveel geld :p
tnx voor de tip flowergirl
merkte je er direct iets van of pas na x aantal weken ofzo?

Dat weet ik niet meer... Maar volgens mij werkt het wel vrij snel. Als mijn glucosamine op is en ik het zodoende een paar dagen niet gebruik, krijg ik weer wat last van mijn gewrichten... en zodra ik dan weer ga slikken houdt het weer op.
Bij Tjok werkt het ook goed.

Hopen dat glucosamine wat doet dan :p
No offence uiteraard, maar je wilt geen geld uitgeven aan iemand die je kan vertellen wat het probleem is, maar wèl geld uitgeven aan een product waarvan je niet eens zeker weet of het een oplossing is voor je probleem? Ik zou toch liever wat meer zekerheid willen. Ik ben na m'n knieblessure iig erg tevreden over het advies van de sportarts (waarbij het bedrag door m'n verzekering werd vergoed).

No offence uiteraard, maar je wilt geen geld uitgeven aan iemand die je kan vertellen wat het probleem is, maar wèl geld uitgeven aan een product waarvan je niet eens zeker weet of het een oplossing is voor je probleem? Ik zou toch liever wat meer zekerheid willen. Ik ben na m'n knieblessure iig erg tevreden over het advies van de sportarts (waarbij het bedrag door m'n verzekering werd vergoed).

via het internet advies krijgen is goedkoper.
Wat kan een sportarts doen? Ja squat maar eens zodat ik het hoor.. idd je hebt gelijk..ik zal je glucosamine voorschrijven.. dat is dan 40 euro voor je bezoekje
euh... NOT!
Als ik echte klachten heb of helse pijnen dan ben je idd bijna verplicht om naar de dokter te gaan maar voor zoiets ga ik mijn geld niet uitgeven hoor :')

Euh ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar de zorg verzekeraar dekt al je huisarts bezoeken hoor..

Ik gebruik sinds 2 weken het product "Animal Flex", nadat ik op diverse fora goede verhalen er over heb gehoord. Ik merk zelf nu ook verbetering. Had voorheen veel last van mn schouder, dat is nu een stuk minder.

Ik heb ook last gehad van het kraken in mijn knie en ben daarmee naar de dokter geweest. Als het geen pijn doet is er niks aan de hand...

Ik had er toen ik net squatte last van, wat bij mij hielp is rustige reps maken en vooral goed opwarmen, gewoon eerst een paar setjes bw squats en dan langzaam zakken, net zo langzaam zakken zodat je geen knak hoort..

Het knakken is helemaal niet erg hoor. Het heeft inderdaad te maken met het hierboven genoemde artikel. Er zit een soort smeersel en als je dat niet genoeg hebt knakt/kraakt het. Maar zolang het geen pijn doet kan je er gewoon mee trainen zoals je zelf wil.

Even deze topic van onder het stof halen.
Ik ben er 19 en heb ontzettend veel lasrt van krakende gewrichten.
Mijn enkels kraken bijna bij elke stap (door de vele verstuikingen), knie kan soms ook vastzitten, tenen en vingers en als ik mijn nek wat ronddraai hoor ik vele tientallen kraakgeluidjes achter elkaar.
Maar de meeste last heb ik van mijn armen (ellebogen). Soms zit mijn linkerelleboog zo vast dat ik deze niet meer kan strekken, dan is er een soort weerstand die ik voel. En dan strek ik mijn arm heel snel zodat ik een enorm luide krak hoor en dat is het voorbij.

Bij het pompen kraakt mijn rechterelleboog iedere keer als ik door mijn armen ga. Ik voel dan zo precies die 'luchtbel' en dat geeft een heel raar, lastig gevoel als dat zo kraakt waardoor ik niet echt de neiging heb om nog verder te pompen.
Als ik die rechterarm gewoon strek voel ik het in mijn elleboog ook allemaal kraken.

Mensen die een oplossing hiervoor hebben?

Terug
Naar boven