MuscleMeat

lage rug motoriek

slimpie

Novice
Waardering
0
Hey
Heeft iemand van jullie last ( of last gehad) van z'n lage onderrug, omdat de fijne motoriekspiertjes (tussen de wervels) te weinig getraind waren in verhouding tot de grove lange rugspieren?

Graag hoor ik jullie ervaringen en oplossingen!

Slimpie

als je natural trained . past je lichaam zich aan.. dus als jij een spier trained en een synnergist blijft achter dan compenseert je lichaam dat door die ook " beter " te maken.
Ik denk dus niet dat ze achterblijven. maar denk dat je een ander probleem hebt.. ga eens vragen bij een fysio

Tjah, een beangstigend aantaal van de belsgische en nederlandse bevolking heeft last van lage rugklachten. Van de redenen voor werkverlet staat lage rugpijn op nr. 1.

Enfin, je hebt dus de globale spieren die grote bewegingen uitvoeren van je wervelzuil. Een voorbeeldje is een stapel blokjes op elkaar, waar een spier het onderste en bovenste blokje naar elkaar toe trekt....

Dan heb je ook je lokale, stabiliserende spiertjes tussen de segmenten in. Deze spiertjes zijn veel kleiner en verbinden alle blokjes aan elkaar.

Er zijn vele oorzaken voor lage rugpijn, maar men ziet bijna altijd een verzwakking of inhibitie van die lokale spieren bij pijn of bij een probleem. Wat nu eerst komt is een beetje gissen...

bij lage rugklachten beginnen ze met prioprioceptieve oefeningen en met biofeedback oefeningen... Ze leren je die spiertjes vrijwillig aanspannen en gaan dan oefeningen aanleren. Daarna moet je die spiertjes ook kunnen aanspannen in ADL etc...

Enfin,het is ook voor ons een redelijk ingewikkeld onderwerp.

Ik had er eerst ook heel veel last van omdat ik ze ook achterliet met trainen, ik trainde alleen mn "bovenrug". Sinds ik serieus aan het deadliften ben heb ik nog zelden last van mn onderrug. :cool:

Net wat cargo zegt. Als je je onderrug niet traint, en je cheat een beetje met bb-curlen, dan heb je voordat je het weet een blessure te pakken in je onderrug.

• Topic Starter Topic Starter
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik hou jullie op de hoogte...

Champ zei:
als je natural trained . past je lichaam zich aan.. dus als jij een spier trained en een synnergist blijft achter dan compenseert je lichaam dat door die ook " beter " te maken.
Ik denk dus niet dat ze achterblijven. maar denk dat je een ander probleem hebt.. ga eens vragen bij een fysio

oh dat wist ik niet dus wanneer je bijvoorbeeld, kuiten traint, zal je lichaam automatisch zorgen dat de tibialis ook sterker wordt?

maurice86 zei:
oh dat wist ik niet dus wanneer je bijvoorbeeld, kuiten traint, zal je lichaam automatisch zorgen dat de tibialis ook sterker wordt?

Verder is belangrijk om te weten dat spieren vaak samenwerken. Je kan spieren dan classificeren op het al dan niet meewerken van een bepaalde beweging.

Agonist: De spier die de belangrijkste/meeste arbeid verricht voor een beweging
Antagonisten: Spieren met tegengestelde werking
Synergisten: Spieren met gelijkgerichte werking

Wanneer een agonist en een antagonist gelijktijdig en met dezelfde kracht contraheren geven ze een stabilisatie in het gewricht en zijn ze in dit opzichte synergisten.

http://www.google.nl/search?q=cache:iJZG4z1pLNQJ:www.zweminfo.nl/sportfys.htm+synergisten&hl=nl

&

De biceps zorgen voor het buigen van de arm. De biceps is niet de enige spiergroep die hiervoor zorgt. O.a. de brachio radialis helpt ook mee aan deze actie. De biceps en de brachio radialis zijn synergisten van elkaar. Synergisten zijn dus twee spieren die min of meer dezelfde werking hebben.

http://www.google.nl/search?q=cache...~klb082/spieren.php+synergisten+spieren&hl=nl

ok tnks ik dacht dat synergisten tegengesteld waren, mijn fout

Terug
Naar boven