Fitness Seller

Lage test waarde (niet kritisch laag)

GroteT

Dutch Bodybuilder
Waardering
46
Lengte
1m50
Massa
102kg
Vetpercentage
2%
Oi,

Ik heb uit nieuwsgierigheid maar eens men bloed laten controleren. Aan de telefoon zei de huisdokter dat alles nrml is, nu als ik het zo zelf bekijk is mijn test toch echt wel aan de lage kant..

Testosteron totaal:
276.9 (m23j 249-836)

SHBG

16.8 (m23j 16.5-55.9)

testosteron vrij ber:
7.54 (m23 5.71-17.85)

Zoals je ziet valt alles wel in in de waardes, maar ik vind zelf dat het toch allemaal nipt is en aan de lage kant.. Vooral bij SHBG!
Zijn er hier mensen die dezelfde problemen hebben met hun test waarden? Is er hier een oplossing voor?

Daarbij ik ben 23jaar, ik kan me inbeelden dat dit met ouder te worden niet bepaald zal stijgen..

Geen kuurverleden

Ondervind je klachten zoals (constante) vermoeidheid, slapeloosheid, koppijn en libidoproblemen? Indien niet, dan is er geen probleem toch?

met je waarden val je nog net binnen de grenzen, dus in principe is er geen probleem aangezien het nog steeds aanvaardbaar is (ook al is het laag).

Stel nu dat je onder de minimumgrens valt, weet iemand dan of er hier een oplossing voor mogelijk is?

met je waarden val je nog net binnen de grenzen, dus in principe is er geen probleem aangezien het nog steeds aanvaardbaar is (ook al is het laag).

Stel nu dat je onder de minimumgrens valt, weet iemand dan of er hier een oplossing voor mogelijk is?

trt.

• Topic Starter Topic Starter
Ondervind je klachten zoals (constante) vermoeidheid, slapeloosheid, koppijn en libidoproblemen? Indien niet, dan is er geen probleem toch?

Nope eigenlijk niet.. Of toch niet meer.

Die bloedproef is van 2 maand geleden, toen rookte ik nog en had ik wel last van vermoeidheid.
Nu ben ik ondertussen al maand gestopt en ik heb wel een pak meer energie.

Die bloedproef is ook afgenomen terwijl ik red maca nam, dat zou test verhogen.

Zal me wellicht wel druk maken over niets zeker :)

Laag voor je leeftijd (9,6 nmol/l), is reden genoeg voor verder onderzoek. Laat een tweede meting doen met wederom totaal testosteron, SHBG, LH, FSH, prolactine, TSH, fT4 en ferritine.

Heb je overige ziektebeelden die wellicht relevant zijn? Denk hierbij aan gyno, anosmia, diabetes..?

Dezelfde referentiewaarden gelden voor een man van 70. Ik ga hierbij liever af op de gegevens zoals uit de TELECOM studie van Simon et al. blijken, wat dat betreft wijkt TS circa -3 SD af van de norm.

Nope eigenlijk niet.. Of toch niet meer.

Die bloedproef is van 2 maand geleden, toen rookte ik nog en had ik wel last van vermoeidheid.
Nu ben ik ondertussen al maand gestopt en ik heb wel een pak meer energie.

Die bloedproef is ook afgenomen terwijl ik red maca nam, dat zou test verhogen.

Zal me wellicht wel druk maken over niets zeker :)

Is je bloedtest sochtends gebeurd?

Laag voor je leeftijd (9,6 nmol/l), is reden genoeg voor verder onderzoek. Laat een tweede meting doen met wederom totaal testosteron, SHBG, LH, FSH, prolactine, TSH, fT4 en ferritine.

Heb je overige ziektebeelden die wellicht relevant zijn? Denk hierbij aan gyno, anosmia, diabetes..?

Dezelfde referentiewaarden gelden voor een man van 70. Ik ga hierbij liever af op de gegevens zoals uit de TELECOM studie van Simon et al. blijken, wat dat betreft wijkt TS circa -3 SD af van de norm.

Vanwaar haal je die 9.6? Dat is toch niet mijn waarde? Zie startpost.
Ik heb puffy nipples, maar niet extreem. Andere ziektes heb ik gelukkig niet.

Bij die eerste meting deed men dokter al enorm moeilijk.. Hij zei dat hij me pas terug verwachtte in 5 jaar omdat dit doorgaans niet standaard procedure is om z'n zaken aan te vragen.

Is je bloedtest sochtends gebeurd?

Jup op nuchtere maag.

Dus ik moet me nu wel zorgen maken???

Moet ik me nu zorgen maken of niet????????

Als je van niets last hebt moet je je geen zorgen maken.

Je lichaam past zich ook aan door minder SHBG aan te maken, dus meer vrije test.

Je zou wat vitamine D kunnen nemen. In de winter vallen lage test waardes hierdoor meer voor (ook door ontbreken van fel licht).

Vanwaar haal je die 9.6? Dat is toch niet mijn waarde? Zie startpost.
Ik heb puffy nipples, maar niet extreem. Andere ziektes heb ik gelukkig niet.

Bij die eerste meting deed men dokter al enorm moeilijk.. Hij zei dat hij me pas terug verwachtte in 5 jaar omdat dit doorgaans niet standaard procedure is om z'n zaken aan te vragen.

Jup op nuchtere maag.

Dus ik moet me nu wel zorgen maken???

276 ng/dl = 9,6 nmol/l
De waarde in je startpost is in een andere eenheid uitgedrukt.
ng/dl x 0.0347 = nmol/l

Als je van niets last hebt moet je je geen zorgen maken.

Je lichaam past zich ook aan door minder SHBG aan te maken, dus meer vrije test.

Je zou wat vitamine D kunnen nemen. In de winter vallen lage test waardes hierdoor meer voor (ook door ontbreken van fel licht).

Zal ik doen! ty!

Terug
Naar boven