Hoe zit het nou precies met de kosten van een lease auto ? Gaat hier geld van af van je brutoloon of betaalt de werkgever dit apart.
Lees allemaal verschillende zaken online.
Lees allemaal verschillende zaken online.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is los van brutoloon. Werkgever kan je leaseprijs betalen, indien je de auto meer dan alleen woon/werk gaat rijden (privé) dan gaat de overheid wel over de aankoopprijs van de auto (teruggerekend per maand) inkomensbelasting heffen.
Ik heb me hier nog nooit in verdiept eigenlijk maar stel de aankoopprijs is 10.000 euro en je betaalt 20% bijtelling. Hoe moet ik dat dan zien?
. Dat ligt aan welke belastingsschijf je zit.
Stel; 10.000 euro, je betaald 42% inkomstenbelasting. Dat betekend dat je dan 20% van 4.200 euro per jaar betaald, oftewel 840 euro per jaar.
Dus; nieuwprijs * belastingschijf in procent * percentage bijtelling.

Is los van brutoloon. Werkgever kan je leaseprijs betalen, indien je de auto meer dan alleen woon/werk gaat rijden (privé) dan gaat de overheid wel over de aankoopprijs van de auto (teruggerekend per maand) inkomensbelasting heffen.

Dat ligt aan welke belastingsschijf je zit.
Stel; 10.000 euro, je betaald 42% inkomstenbelasting. Dat betekend dat je dan 20% van 4.200 euro per jaar betaald, oftewel 840 euro per jaar.
Dus; nieuwprijs * belastingschijf in procent * percentage bijtelling.
Dus bij een auto van 25k betaal je al gauw 2k per jaar. pakweg 200 euro per maand ? wtf is het nut dan van zo lease auto ? kan ik net zo goed mijn eigen auto rijden. Teminste, voor iemand die prive niet veel kilometers maakt.
En hoe weten ze dan precies of je de auto prive gebruikt ?
En ik lees trouwens online dat sinds 2012 er een paar regels veranderen in verband met de 500 km prive. Dat nu iedereen bijteling betaalt ?![]()
En hoe weten ze dan precies of je de auto prive gebruikt ?
En ik lees trouwens online dat sinds 2012 er een paar regels veranderen in verband met de 500 km prive. Dat nu iedereen bijteling betaalt ?![]()
Dus bij een auto van 25k betaal je al gauw 2k per jaar. pakweg 200 euro per maand ? wtf is het nut dan van zo lease auto ? kan ik net zo goed mijn eigen auto rijden. Teminste, voor iemand die prive niet veel kilometers maakt.
Niet, maar je bent ontzettend de sjaak als je in groningen wordt gespot in je leasewagen en je bent woonachtend in maastricht terwijl je geen bijtelling betaald, wordt namelijk gezien als belastingfraude.
Ze doen namelijk steekproeven op kentekens met camera's en van de vrachtwagentjes met allemaal schotels en antennes erop. Ook om bijvoorbeeld personen met openstaande boetes of belastingschulden te pakken.

En dat de baas onderhoud en benzine kosten betaald is standaard of verschilt dat per functie/bedrijf?
Volgens mij is de 500km grens er nog steeds hoor, maar... daar zit je toch zo over heen.
En hoe de belastingdienst dit gaat controleren weet ik natuurlijk niet exact. Natuurlijk ook niet zo moeilijk, KM woon-werk verkeer verrekenen met de KM Stand van de auto (begin- en eindwaardes). Kijken hoeveel je er langs zit, en dan weet je 't. Het is natuurlijk niet zo dat ze elke auto gaan nakijken, maar volgens mij is je baas hier verantwoordelijk voor, dus dit gaat samen met zijn belastingzaken.
Want?
Jij vindt het betalen uit eigen zak van:
- De auto van €25.000
- De verzekering
- Wegenbelasting
- Benzinekosten (worden meestal vergoed door je baas)
Goedkoper dan €200,- per maand?
Sowieso gebeurt het niet zo snel dat je een A5 als lease auto krijgt die lekker de volle 25% moet bijtellen. Meestal krijg je wel een leuk, zuinig autootje, die 20% of misschien wel 14% mag gebruiken.
Daarnaast denk ik sowieso in het algemeen dat de meeste KM'ers gemaakt worden door woon/werk verkeer.
Gratis privégebruik voor auto van de zaak over
10 mei 2012 - Niet alleen de reiskostenvergoeding wordt belast, per 2013 verdwijnt ook voor leaseauto’s van de zaak de vrijstelling voor de bijtelling, als hiermee minder dan 500 privékilometers worden gereden. Dit betekent dat het niet langer uitmaakt hoeveel kilometers u of uw werknemer met de leaseauto van de zaak rijdt; er moet straks altijd rekening worden gehouden met een bijtelling. Deze maatregel is onderdeel van het onlangs bereikte begrotingsakkoord.
Het belasten van de reiskostenvergoeding zal mogelijk leiden tot hogere kosten voor u als werkgever en dat geldt ook voor het belasten van het privégebruik van de leaseauto bij minder dan 500 gereden privékilometers. U en uw werknemers zullen dus straks ook maximaal 25% bijtelling over de nieuwwaarde van de auto moeten gaan betalen, ongeacht of u meer of minder dan 500 kilometer privé rijdt. Dit zal uw werknemer en u gemiddeld zo’n € 3.000 op jaarbasis gaan kosten. Hiermee vervalt bovendien de stimulans om minder kilometers te maken.
Afschaffing voor bestelauto onbekend
Het is nog onduidelijk of de afschaffing van het onbelaste privégebruik naast voor nieuwe leasecontracten, ook voor bestaande contracten gaat gelden. Ook is nog niet bekend of de afschaffing voor bestelauto’s gaat gelden.
Als het je toch niks uitmaakt is het prima. En die extra belasting voor leaserijders gaat ook voor forenzen zonder bedrijfswagen gelden, nu is max 19 cent per kilometer belastingvrij, 2013 wordt het loon en dus onderhevig aan loonbelasting.
Dit.Goedkoper kun je niet rijden, dus pak die lease bak nu maar. Ik betaal ca. 200 netto per maand all in voor een auto van 30 mille met 20% bijtelling. En je auto wordt bovenop je salaris gestopt als inkomsten, echter bij een eigen woning wordt je woning er weer afgetrokken. Over het algemeen hoef je dus niet ineens in een hogere belastingschijf te vallen.
Dan rij ik liever prive in mijn eigen auto. Stuk minder dan 200 kwijt per maand.
En ja of ik nou in mijn peugot 206 rij of een random golfje ( die al snel 25k kosten ) maakt mij niks uit.
same crap
Goedkoper kun je niet rijden, dus pak die lease bak nu maar. Ik betaal ca. 200 netto per maand all in voor een auto van 30 mille met 20% bijtelling. En je auto wordt bovenop je salaris gestopt als inkomsten, echter bij een eigen woning wordt je woning er weer afgetrokken. Over het algemeen hoef je dus niet ineens in een hogere belastingschijf te vallen.