XXL Nutrition

Lease auto

En hoe de belastingdienst dit gaat controleren weet ik natuurlijk niet exact. Natuurlijk ook niet zo moeilijk, KM woon-werk verkeer verrekenen met de KM Stand van de auto (begin- en eindwaardes). Kijken hoeveel je er langs zit, en dan weet je 't. Het is natuurlijk niet zo dat ze elke auto gaan nakijken, maar volgens mij is je baas hier verantwoordelijk voor, dus dit gaat samen met zijn .

Als je zelf weet dat je onder de 500 km zit moet jedit zelf bijhouden!
De belastingdienst legt de bewijslast bij de belastingplichtige neer, dus je zou van elke rit een logboek moeten bijhouden over de hoeveelheid gereden km's.

Gekkenwerk dus in principe..

De belastingdienst legt de bewijslast bij de belastingplichtige neer, dus je zou van elke rit een logboek moeten bijhouden over de hoeveelheid gereden km's.

Valt best mee, gewoon elke dag opschrijven waar je heen ging als het niet het dagelijkse woon/werk is.. Zit gewoon een gps tracker in je auto dan dus alle ritten die niet tussen je huis en werk zitten moet je kunnen verklaren.

Dat weet ik, dat je dit zelf bij moet houden.
Maar hoeveel mensen kun je op hun woord geloven? Niet veel. Dus ik dacht meer in de controle vanuit de belastingdienst zelf.

Maar ik zie dat de 500km regeling eruit is/gaat? In mijn wetten bundel van 2012 staat het er wel nog steeds in... Maar goed, met die regeling mag je maximaal gemiddeld 1,4 km per dag rijden...

Dat weet ik, dat je dit zelf bij moet houden.
Maar hoeveel mensen kun je op hun woord geloven? Niet veel
. Dus ik dacht meer in de controle vanuit de belastingdienst zelf.

Maar ik zie dat de 500km regeling eruit is/gaat? In mijn wetten bundel van 2012 staat het er wel nog steeds in... Maar goed, met die regeling mag je maximaal gemiddeld 1,4 km per dag rijden...

Als het logboek niet klopt met het aantal km op de teller is de bewijslast dus al slecht waardoor je wss gewoon bijtelling moet betalen.

Bijhouden van km gaat niet nodig meer zijn. Als het goed is gaat het niet prive gebruik er compleet van af. Dus gewoon betalen. Wat heb je ook anders aan een lease auto.
En brandstof, belasting onderhoud en afschrijving zal voor elke prive auto boven de 200 euro zitten, en dan rijd je geen nieuwe.

• Topic Starter Topic Starter
Het gaat dus om een Toyota Aygo

poverty employer of peace:roflol:

Hier vraagt hij dan een bijdrage van 100 per maand. Volgens hem vervalt dan op een of andere manier de bijtelling. In ieder geval betaal ik dus 100 per maand netto aan die wagen. Beetje cheap basterd maarja, wel onbeperkt gebruiken prive dus daar ga ik dan ook flink gebruik van maken.

Hier vraagt hij dan een bijdrage van 100 per maand. Volgens hem vervalt dan op een of andere manier de bijtelling. In ieder geval betaal ik dus 100 per maand netto aan die wagen. Beetje cheap basterd maarja, wel onbeperkt gebruiken prive dus daar ga ik dan ook flink gebruik van maken.

100 euro per maand voor een aygo is best veel :roflol:

Inclusief verzekering en wegenbelasting? (als die er straks weer op komt?)

De eigen bijdrage wordt dan van de bijtelling afgetrokken.
14% bijtelling categorie, € 8k nieuwprijs
= € 93,33 per maand

Maar je zou natuurlijk beter af zijn met bijtelling, i.p.v. eigen bijdrage.

Krijg je benzinepas? En de kosten van de verzekering, wegenbelasting en het onderhoud zijn voor het leasemaatschappij/baas neem ik aan?
Je bent zo beter af dan met je eigen 206.

De eigen bijdrage wordt dan van de bijtelling afgetrokken.
14% bijtelling categorie, € 8k nieuwprijs
= € 93,33 per maand

Maar je zou natuurlijk beter af zijn met bijtelling, i.p.v. eigen bijdrage.

Krijg je benzinepas? En de kosten van de verzekering, wegenbelasting en het onderhoud zijn voor het leasemaatschappij/baas neem ik aan?
Je bent zo beter af dan met je eigen 206.

Ja alles is voor de baas en ik krijg een tankpas.

Daarom noem ik hem ook een cheap basterd aangezien de bijtelling minder zou zijn. Maar zo houd hij natuurlijk meer over.

Maar ik mag niet klagen, ik ben een starter en een baan vinden is niet bepaald makkelijk.

Aygo is wel leuk rop en rag autootje trouwens :roflol:

Voor lange afstanden is t alleen lelijk..

Aygo is wel leuk rop en rag autootje trouwens :roflol:

Voor lange afstanden is t alleen lelijk..

Ik hoef alleen in de regio Limburg te rijden waar ik ook zelf woon. Dus valt mee.

weekendje amsterdam met de aygo op kosten van de baas :eek:

not srs

semi srs

Ooh, dan is het wel lachen die bochtige weggetjes enzo :p

Beter dan een polo bluemotion ieder geval, nouja die is voor lange afstanden weer fijn..

De bijtelling zoals hierboven geplaatst klopt.

Vwb de kosten van een auto: wanneer je per jaar 10.000 km privé zou rijden in een benzine autootje en dit autootje rijdt 1 op 20 Laten we maar even van de Peugeot 206 uitgaan), verstook je 500 liter benzine. Dat is op dit moment al ruim € 900 aan brandstof. Dan moet je de auto verzekeren (€ 50 per maand?), belasting betalen (ca. € 20 per maand) en in onderhoud houden plus APK.
En je zult de auto willen vervangen, dus afschrijven. Zoals gezegd: je rijdt geen auto voor € 200 per maand, je kunt de auto nog niet eens stil laten staan voor dat bedrag.

Vwb de 500 km: Tot op heden mag iedere berijder van een leaseauto die minder dan 500 km privé rijdt (en woon werk verkeer telt niet als privé) ervoor kiezen de auto niet bij te tellen. Je vraagt dan een verklaring aan bij de fiscus en die lever je weer in bij de werkgever. De werkgever zal je ook een verklaring laten tekenen dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de juistheid van de aangeleverde gegevens. De fiscus zal je ook vragen een kilometeradministratie bij te houden. De eisen die daaraan gesteld zijn vind je op de site van de belastingdienst. Deze administratie kan gecontroleerd worden door de fiscus en wordt ook getoetst aan de hand van de tankpas (je moet kilometerstand invullen en uiteraard is de locatie bekend), foto's van boetes en evt. willekeurige controles die juist erop gericht zijn deze fraude te pakken. M.a.w. de fiscus heeft volop controle mogelijkheden.

In 2013 blijft de 500 km grens gehandhaafd. ECHTER: woon werk verkeer zal als privé gebruik worden aangemerkt. Dat heeft als gevolg dat iemand die met zijn leaseauto regelmatig naar een vaste werkplek rijdt, deze auto dus alsnog moet bijtellen, ook als dat voorheen niet zo was. Immers: 500 km per jaar is maar 10 km per week ofwel 2 km per dag (vakanties even niet meegerekend). Dan kun je beter gaan wandelen :) als je zo dicht bij woont.
Maar dat betekent ook dat iemand die NIET regelmatig op dezelfde werkplek komt met die auto, die bijtelling NIET krijgt (denk aan servicemonteurs die vanuit huis direct naar de klant rijden en 's avonds weer thuis komen, of vertegenwoordigers die niet naar de zaak gaan, maar daar bijv. maar 1 dag per week of per maand zijn). De eisen van de fiscus blijven wel hetzelfde (administratie etc.).

Er is hierboven een heel goed argument gebruikt in het voordeel van leasen: nooit meer verrassingen. Je weet wat de kosten zijn en kunt altijd tanken. En er is altijd vervanging wanneer er eens iets fout gaat (pech, schade etc.).

Tenslotte: wat zit er in de lease. In de meeste leaseregelingen zitten alle kosten voor het gebruik van de auto. Soms vraagt de werkgever een bijdrage voor privégebruik (tenzij je de auto niet privé gebruikt) die je dan weer van de bijtelling af mag trekken. Echter, dat is niet helemaal voordelig omdat je bijdrage van je netto loon wordt ingehouden en weer van de brutobijtelling af gaat.
En soms mag je duurder leasen dan een bepaalde norm en het is dan gebruikelijk dat de werkgever je voor het meerdere ook belast. Echter dat mag je dan weer NIET van de bijtelling afhalen (immers, dan betaalt de fiscus mee aan jouw duurdere auto en dat zijn ze niet van plan :D).

Terug
Naar boven