Fitness Seller

leren gitaar spelen

vermeirio

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Waardering
113
Hoi aan allen,

Ik ga vanaf morgen beginnen met gitaar spelen. Gewoon akoestisch. Heeft er iemand tips waarmee ik het beste kan beginnen. Ik ben wel van plan om later lessen te nemen maar ik zou graag eerst zien wat ik zelf kan bereiken. Ik veronderstel dat ik het best eerst mijn akkoorden leer? Iemand goeie site's ook waar informatie te vinden is? Alle hulp is welkom.

alvast bedankt.

youtube

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet dat youtube inderdaad een grote hulp kan zijn. Maar ik heb niet altijd zin om achter mijn computer te kruipen :) En ik zie het eerlijk gezegd liever op papier staan. Ik heb nu wel al wat gevonden op internet waar ik wat mee ben.

schaf een cursus aan of een "gitaar spelen voor dummies" boek...

enne je doet er verstandig aan om zo'n apparaatje te kopen om de boel te stemmen:
guitar-and-bass-tuner-tone-generator-cherub-wst520gb-11135n.jpg

je gitaar stemmen op het gehoor is voor een leek niet te doen, met zo'n fluitje is al even k*t.

youtube, simpele akoordjes oefenen , vooral veel oefenenxD

Tabs leren lezen
Akkoorden
Je voet mee tikken op de maat(heb je later profijt van als je dat nu al gewoon aanleert)
En uiteindelijk, theorie/scales, maar daar hebben we allemaal een hekel aan. Maakt wel een enorm verschil wanneer je dit eenmaal onder de knie hebt.

En, kun je al wat spelen inmiddels?

Dit is echt een geweldige goedkope cursus op dvd om fingerstyle te leren spelen. Met deze cursus leer je spelen op een manier dat het heel wat klinkt in je eentje, check deze site maar eens, hier staan ook de resultaten van leerlingen op, het is echt een leuke cursus :) [Link niet meer beschikbaar]

Raad je echt aan om les te nemen, sowieso voor de basis. Als je het eenmaal verkeerd oppakt dan krijg je dat er bijna niet meer uit! Heb zelf ook half jaar op les gezeten, toen de basis er eenmaal in zat ging ik via internet verder. Tabs leren lezen is inderdaad een must!
Maar het aller belangrijkste blijft net als met alles waar je goed in wilt worden: Doen, doen en nog eens doen! Succes!

dus na twee maanden heb je het al opgegeven.....
speel nu zelf 4 jaar en kan mezelf nog niet echt goed noemen, kan een aardig riedeltje wegspelen, maar kom op hee.
gitaar spelen leer je niet van een op de andere dag en aan een nieuwe toets tielemans heeft de maatschappij anno 2012 geen behoefte meer...
het leuke is juist dat je steeds meer herkenning krijgt in het geheel. pentatonische ladders en akkoord ovegangen.ben zelf groot voorstander van blues... heerlijk om te jammen. jammer dat je zo een mooie hobby hebt opgegeven

• Topic Starter Topic Starter
dus na twee maanden heb je het al opgegeven.....
speel nu zelf 4 jaar en kan mezelf nog niet echt goed noemen, kan een aardig riedeltje wegspelen, maar kom op hee.
gitaar spelen leer je niet van een op de andere dag en aan een nieuwe toets tielemans heeft de maatschappij anno 2012 geen behoefte meer...
het leuke is juist dat je steeds meer herkenning krijgt in het geheel. pentatonische ladders en akkoord ovegangen.ben zelf groot voorstander van blues... heerlijk om te jammen. jammer dat je zo een mooie hobby hebt opgegeven

Wat een post man.
Ten eerste heb ik geen twee maanden gespeeld. Ik heb de keuze gehad tussen gitaar en mondharmonica en ik vind mondharmonica gewoon leuker. De dag nadat ik deze post heb geplaatst ben ik beide instrumenten gaan uittesten. hoewel ik eerst dacht dat het gitaar zou worden ben ik toch omgeslaan en ben ik mij in mondharmonica gaan verdiepen.

Ten tweede, wat maakt het nu uit waar de maatschappij wel of geen nood aan heeft. Ik speel gewoon voor mijn eigen plezier en ben al helemaal niet van plan om Tielemans zijn richting uit te gaan of eender wat. Ik ben zelf niet van plan om in een band te gaan.

Lessen moet je zin in hebben, kunt zonder ook heel ver komen (misschien met wat aanleg) zeker met internet en Youtube zijn lessen zowat overbodig voor nieuwelingen maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Je kunt alles zo vinden en opzoeken. Ook technisch, het af leren stellen van je gitaar enz. (heel belangrijk want daarmee leer je het instrument veel beter kennen en begrijpen)

Zelf speelde ik piano maar ging steeds meer alternatieve muziek luisteren en rond m'n 15e ook maar eens een gitaartje gehaald. Wist en kon daar helemaal niks op, maar iedere dag ff tien minuutjes pakken en maar wat proberen, en dan ontdek je steeds nieuwe dingen en dan gaat het toch hard.

Nu pak ik nog steeds een gitaar ff tien minuutjes tot een uur of wat per dag en ontdek ik nog steeds nieuwe dingen en gaat het toch nog steeds hard..

Moet er geen haast mee hebben, gewoon muziek willen maken en plezier hebben.
Beetje mineur en majeur akkoordjes spelen en jezelf begeleiden of wat dan ook kun je in een dag leren trouwens (voorbeelden in de popmuziek te over..) , zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Maar de weg weten op de nek en je allerlei technieken machtig worden ben je de rest van je leven mee bezig, maar dat is ook het mooie ervan.

Wat een post man.
Ten eerste heb ik geen twee maanden gespeeld. Ik heb de keuze gehad tussen gitaar en mondharmonica en ik vind mondharmonica gewoon leuker. De dag nadat ik deze post heb geplaatst ben ik beide instrumenten gaan uittesten. hoewel ik eerst dacht dat het gitaar zou worden ben ik toch omgeslaan en ben ik mij in mondharmonica gaan verdiepen.

Ten tweede, wat maakt het nu uit waar de maatschappij wel of geen nood aan heeft. Ik speel gewoon voor mijn eigen plezier en ben al helemaal niet van plan om Tielemans zijn richting uit te gaan of eender wat. Ik ben zelf niet van plan om in een band te gaan.

nee jou post is hoogwaardig kwalitatief te noemen.
take a chill pill man.

binnen het kader "begrijpend lezen" zat er enigszins geen aanval in hoor. vond het aparte keuze. mondharmonica of gitaar.

en die verwijzing naar het maatschappelijk belang was enkel als grappie jonguh.

veel succes met de harmonica lonesome wolf :o

OEFENEN OEFENEN EN NOG EENS OEFENEN
ik speel intussen 8 jaar , heb verscheidene bands gehad etc..
In een band leer je echt wat 'muziek maken' is, je leert op elkaar inspelen...
tik zoveel mogelijk mee met je voet of zet een metronoom op dan bespaart dat je een heleboel frustraties later :D
veel succes!

Wat een leipe discussie, dwarnie en vermeirio, zo uit het niets.

Maar dwarnie, waarom vind je dat een rare keuze? mondharmonica? je bent zelf een bluesman zeg je. Dat is toch hartstikke vet dan? Er zijn juist veel te veel gitaristen!

respect naar allen die muziek maken

Beste tip die je hiervoor kan geven is gewoon doen. Begin met simpele muziek die je zelf leuk vindt. Een instrument goed leren bespelen kost een boel tijd en energie. Als je vanaf dag 1 op les gaat heb je een grote kans dat een leraar je saaie shit laat spelen waardoor je alleen maar geirriteerd raakt. Motivatie is key.

Begin met het downloaden van Guitar pro 6 (of koop het als je een moralfag bent). Persoonlijk vind ik het het meest handige programma om tabs te interpreteren. Download muziek voor dat programma en probeer mee te spelen. Als je een technische basis hebt, zou ik naar een leraar stappen die je helpt met je improvisatie skills. Daarna klapt er opeens een deur open die je miljoenen mogelijkheden geeft en wordt muziek maken pas echt leuk...

Edit: oh ja, en zoals hierboven staat: Zoek mensen om mee te spelen.
Het feit dat zij iets van jou verwachten houdt je gedreven.

Edit2: oh ja, mensen hierboven hebben wel een punt dat als je dingen fout aanleert, je ze er ook weer lastig uitkrijgt. Persoonlijk vind ik het niet direct nodig als je een beetje logisch kan nadenken.
Wat mij heel erg heeft geholpen is het gebruik van een spiegel of webcam (of soms een uitstaande laptop met spiegelend beeld, k*t acers). Met gitaartechniek is het vaak zo dat als het er vloeiend en makkelijk uitziet, het vaak ook een goede techniek is. Vergelijk het bijvoorbeeld met je helden op youtube en haal je verbeterpunten daar uit. Wijdt daar 2 dagen oefenen aan per verbeterpunt en stukje bij beetje gaat het steeds beter.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven