MuscleMeat

Linux Probleem

den_dimi

Competitive Bodybuilder
Waardering
46
Ik heb een laptop (HP Pavilion 6134eu) en het lukt me maar niet om Linux werkende te krijgen

ik heb reeds geprobeerd: Ubuntu, Ubuntu 64bit, Kubuntu, Fedora Core, Knoppix STD

de enige die werkte was Kubuntu (met succes geinstalleerd) maar na de installatie wilt hij ook niet opstarten (loading scherm en dan zwart scherm..)

Dit gebeurt er: ik steek de Live CD in men drive, boot de laptop kies dan "Start or Install", een heleboel tekst komt op men scherm (drivers laden ofzo..) en DAN system HALT

system specs:
AMD Turion 64 X2 TL-50 (1.6Ghz)
120 GB HD
1024MB Ram
WindowsXP Media Center

Iemand een verklaring?

probeer es met mandriva

• Topic Starter Topic Starter
waarom zou die versie wel werken dan?

Normaal zijn die windows pc's en laptops toch beveiligt tegen het instaleren van andere besturing software?
Heb je eerst windows eraf gegooid en daarna linuxgeinstald? Of heb je toen windows er nog op stond geinstald?
Bij een vriend van me werkte het ook alleen toen hij eerst windows verwijderde en daarna linux installeerde.

de enige die werkte was Kubuntu (met succes geinstalleerd) maar na de installatie wilt hij ook niet opstarten (loading scherm en dan zwart scherm..)

Dit gebeurt er: ik steek de Live CD in men drive, boot de laptop kies dan "Start or Install", een heleboel tekst komt op men scherm (drivers laden ofzo..) en DAN system HALT

QUOTE]

ik heb een laptop (geen HP) en linux draaiende.
Wat ik eens zou proberen is Damn Small Linux te laden, dit is een heel kleine versie van linux met bijna alleen standaard dingen.
Het is mij niet duidelijk in welke mate de installatie al gevorderd is.
Als ik het goed begrijp vind je laptop de cd wel maar loopt hij vast eens hij aan het laden is met bepaalde drivers. Kun je niet zien welke drivers?
Hoe heb je je partities opgedeeld?
Je zegt dat bij Kubuntu het wel gelukt om het te instaleren maar dat de pc na de installatie niet wou starten, hoe heb je dit opgelost?

root, swap en dergelijke drives allemaal goed geconfiged? Fstab e.d. in orde?
Bios in safe mode?

bios in safe mode :s:s rare bios heb jij :)
safe mode is hier niet nodig.
Fstab? Dat ben ik in de vele linuxversies die ik al heb geinstaleerd en goed werken niet tegengekomen.
Swap partitie is niet altijd verplicht, das eigenlijk afhankelijk van de distributie.
Root moet indd goed geconfigureerd zijn maar dat alleen als je het van je harde schijf wil laden. Dit zal dus geen probleem zijn bij een live-cd,zoals hier wel het geval is als ik het goed begrijp.

Kun je wel buiten de grafische schil inloggen? Om van daaruit de grafische schil op te starten. Weet niet precies meer hoe het werkt , is nogal een poosje geleden

noch grafisch noch text only..
4GB partitie (ext3) en 500MB swap, maar daar zit het probleem niet denk ik, aangezien hij al bij het opstarte hangt

ivm met de geinstalleerde kubuntu.. ik heb niets opgelost :D staat er nog maar na het laad-scherm enkel zwart

die windows-beveiliging om geen linux te kunne installe lijkt me vreemd, dit impliceert een soort van alleenrecht? zon inbreuk kan microsoft niet riskeren denk ik

Dat van windows beveiliging om geen linux te installeren is bullshit.

Ok dus je hebt al een dual boot setup waarbij je grub krijgt (of andere software voor dualboot, maw een scherm waar je kan kiezen tussen je windows installatie of linux installatie). En als je linux kiest hangt hij?

Een reinstal helpt ook niet eh?

Ik denk eerder dat je laptop te nieuw is en dat je drivers niet in de kernel zitten van ubuntu. Het zal waarschijnlijk wel opgelost zijn in een volgende release, want daar zit ook een nieuwer kernel in.

dat zou ook kunnen. Mijn laptop, gekocht 3 maand geleden, werkt prima met ubuntu versie 6.0.6 (de laatste bedoel ik :))

ik heb ook ubuntu 6.06 voor x86 EN 64BIT, dat lijkt me toch nieuw genoeg
doch geen van beide werkt, als ik de reinstall wil doen moet ik geluk hebben om zover weer te geraken ^^

mja, wacht een paar maand tot er een nieuwe versie uitkomt. Moeilijk te zeggen wat te doen aangezien we niet echt weten wat het probleem veroorzaakt.

LinuxQuestions.org, ga naar forum, dan distributions. per distributie kan je bijna alle antwoorden op je vragen vinden.

tnx zal daar eens verder zoeken

het kan ook te maken hebben met je scherm instellingen.............anyway: leg je vraag neer bij een linuxforum en ze weten raad!

suc6
;)

bios in safe mode :s:s rare bios heb jij :)
safe mode is hier niet nodig.
Fstab? Dat ben ik in de vele linuxversies die ik al heb geinstaleerd en goed werken niet tegengekomen.
Swap partitie is niet altijd verplicht, das eigenlijk afhankelijk van de distributie.
Root moet indd goed geconfigureerd zijn maar dat alleen als je het van je harde schijf wil laden. Dit zal dus geen probleem zijn bij een live-cd,zoals hier wel het geval is als ik het goed begrijp.

nou ja, default settings dan, geen getweak in de bios zeg maar.
Fstab is de file waarin alle automounts staan. (filesystemtable als ik het goed heb)

Ik vond zelf Ubuntu heel erg goed.

Maar heb je nu een dualboot systeem? Dan kan je grub of lilo ****ed up zijn. Nou ja, ik heb eigenlijk ook te weinig verstand van Linux :D

grub doet zen werk goed, hij crashte al voor er ook maar 1 linuxbestand was gecopieerd

de text only install deed evenmin zen job

Terug
Naar boven