XXL Nutrition

low bar squat -> last ellebogen

cain

Cool Novice
Waardering
0
hallo

ik ben pas begonnen met de stang wat lager op mijn schouders te leggen tijdens het squaten.
De techniek die ik toepast heb ik van de dvd starting strength

Tijdens het squatten heb ik nergens last van maar als ik dan de bar terug leg heb ik een lam, irriterend en pijnlijk gevoel in mijn ellebogen

hopelijk kunnen jullie mij tips geven om dit te voorkomen.

gr

pff dit heb ik nog nooit gehoord/meegemaakt :p
probeer je handen wijder (of dichterbij) op de stang te houden misschien?

• Topic Starter Topic Starter
ik vind het zelf ook erg vreemd en had ook niet verwacht dat ik dit probleem zou tegenkomen ???

ik heb al geprobeerd de armer dichterbij of verder uit elkaar te plaatsen
dichterbij is net zo erg en hoe verder uit elkaar hoe slecht dat de bar ligt. met de handen ver uit elkaar op de bar voelt het aan als de bar er ieder moment vanaf kan rollen.

het is net alsof ik mijn armen afknel tijdens de oefening.. ???

Het enige wat je handen moeten doen is de bar op zijn plek houden, je moet er geen/nauwelijks kracht op zetten, en er hoort geen spanning op de ellebogen/polsen. Toch maar eens je techniek evalueren en veel oefenen met lichte gewichten. Je schouderbladen goed naar achteren trekken en die spieren goed aanspannen helpt al een heleboel.

Probeer eens je duim achter de bar te leggen ipv "vastpakken". Dit hielp bij mij.

Je kunt proberen de stang zonder duimen vast te pakken zoals in het boek van starting strength staat uitgelegd. Of misschien zijn je schouders niet soepel genoeg, in dat geval kun je wat shoulder dislocations gaan doen om meer bewegingsvrijheid te krijgen in je schouders.

ik heb alle vingers incl de duim boven de bar
shoulder dislocations ben ik al een paar maanden 3 a 4 keer per week aant doen.

Ik heb altijd al hetzelfde probleem gehad Cain. Het komt door een krampachtige krachtuitoefening om de stang in positie te houden, die vergelijkbaar is met armpje drukken (je onderarmen worden naar achter geduwd door de stang en je probeert dit tegen te houden), maar door de statische uitvoering onder rek in een vreemde positie veroorzaakt waarschijnlijk de lichte overbelasting en afknelling. Het wordt erger als je je ellebogen niet ver genoeg naar achter houdt (vandaar de bovenstaande tip over de schouderbladen naar elkaar toe, gaan de ellebogen mee naar achter). Verder is het zaak zo min mogelijk met de handen de stang in bedwang te hoeven houden, d.m.v. juiste positie op de rug.

Ik heb het ondanks alles nog steeds een beetje hoor. Het is minder erg wanneer je de onderarmen even goed opwarmt/rekt, en de armen even goed uitzwaait tussen de series door.

Deze week met minder gewicht geprobeerd (30 kg..) en wat paljas zei tussen de setjes wat rekken en voor het trainen de schouders goed opwarmen d.m.v. shoulder dislocations.
Deze week heb ik er bijna geen last van gehad

nu probeer ik gewoon op te werken naar een hoger gewicht en hopen dat het goed gaat.

Wat ik ook heb gemerkt is dat het erger wordt als ik de polsen recht probeer te houden zoals in het boek van rippetoe wordt beschreven. Als ik dit doe probeer ik mijn armen in een positie te brengen waar deze niet in passen.

Ik heb nog altijd dit probleem.. :(

Iemand nog een suggestie hierover?

- mijn polsen zijn recht
- duimen over de bar
- ellebogen duw ik naar achter zoals rippetoe adviseert in zijn boek

De pijn wordt erger naarmate ik meer setjes maak.
Tijdens het squatten voel ik niks, de pijn komt pas na het squatten tussen de setjes door.

als ik hierna een setje doe benchen of pressen is het ook weer gelijk over en kan ik de training gewoon verder zetten.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven