XXL Nutrition

Maak jij je zorgen om de kredietcrisis?

Peiling Peiling Denk jij dat er een economische ramp gaat gebeuren?

• Nee hoor, waait snel weer over

Stemmen: 42 33,6%
  • Misschien

Stemmen: 26 20,8%
  • Ik denk dat we een stevige dip gaan krijgen

Stemmen: 42 33,6%
  • We gaan failliet!

Stemmen: 15 12,0%

• Totaal stemmers
    125

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
Gezien de omvang die de kredietcrisis nu begint te krijgen lijkt me een extra topic erover wel gerechtvaardigd.

Er beginnen nu zelfs LANDEN te wankelen, IJsland dreigt failliet te gaan. Mensen halen hun geld daar nu massaal van de bank, maar zelfs dat helpt niet meer want door een gierende inflatie wordt het kontante geld onder je matras elke dag minder waard. Daarom proberen IJslanders nu dollars te kopen waardoor de munt nog verder onder druk komt te staan. Dit kan zich verder uitbreiden en wellicht volgen er meer landen.

Genoeg reden tot zorgen.

DNB op de bres voor Icesave-spaarders

TWEEDE UPDATE Minister Bos en De Nederlandsche Bank (DNB) hebben IJsland om opheldering gevraagd over de tegoeden van Nederlandse spaarders bij Icesave, de dochter van de door de overheid onder curatele gestelde Landsbanki.

Bij de circa 50.000-75.000 Nederlandse Icesave-spaarders is grote onrust uitgebroken nadat bekend werd dat de IJslandse overheid dinsdag de controle bij onder meer Landsbanki overnam. De onrust werd groter toen de website van Icesave lange tijd onbereikbaar was. Toen de site weer toegankelijk was, kregen mensen een leeg scherm te zien.

Landsbanki lanceerde Icesave afgelopen mei op de Nederlandse markt. Door de aantrekkelijke rente boven de 5 procent stapten tienduizenden spaarders over.
Garantie

De IJslandse bank garandeert de eerste 20.887 euro geheel, tegoeden daarboven worden tot 100.000 euro gegarandeerd door DNB.

Maandag beweerde Icesave nog dat er geen vuiltje aan de lucht was. ,,Ja, er zijn problemen in IJsland, maar niet bij ons moederbedrijf Landsbanki", stelde Ariën Stuyt, woordvoerder van Icesave Nederland. De Landsbanki zou ruim 8 miljard euro kasgeld hebben en de solvabiliteit was "hoger dan ING"
Geen commentaar

Stuyt deed zijn uitspraken nadat de IJslandse overheid maandag de handel in de zes grootste financiële instellingen van het land stillegde, inclusief Landsbanki. De Nederlandsche Bank weigerde toen nog commentaar over de dreigende crisis in IJsland en over Icesave. ,,Wij volgen de IJslandse situatie nauwlettend, zoals we de financiële ontwikkelingen overal goed in de gaten houden", sprak woordvoerder Tobias Oudejans toen.

Een dag later was de situatie totaal veranderd toen de IJslandse regering controle over de bancaire sector overnam. De economie van het poolland leunt zwaar op de banken. De kroon daalde gisteren eenderde in waarde en is inmiddels gekoppeld aan de euro. Inmiddels kunnen IJslanders nog maar beperkt geld van hun rekening halen.
Geld terug in drie maanden

Mocht Landsbanki omvallen dan krijgen Nederlandse spaarders binnen maximaal 3 maanden het gegarandeerde deel (maximaal 100.000 euro) van hun geld terug. Of het moeilijk is het door IJsland gegarandeerde deel terug te krijgen is onduidelijk. Icesave Nederland beweerde maandag van niet. "Een e-mail aan ons is voldoende", aldus Stuyt.
Tegoeden Britse Icesave-spaarder bevroren

Schrale troost is dat de circa 300.000 Britse spaarders het misschien nog slechter getroffen hebben. Hun tegoeden zijn voor 60 dagen bevroren. In Nederland hanteerde Icesave die clausule ook, maar de bepaling werd na publiciteit in de media uit de algemene voorwaarden geschrapt. De kans dat Nederlandse spaarders bij hun tegoeden kunnen, lijkt daarmee een fractie groter. Voorlopig is de Nederlandse spaarder in praktijk echter even ver van huis.

Ach wij hebben wouter bos!

Zo'n vaart loopt het allemaal niet. Het is een feit dat de Amerikanen ons goed liggen hebben met hun jarenlange ultra-liberale markt en deregulering maar het waait wel over (de komende 1-2 j). De burger moet vooral niet paniekerig gaan doen en overal geld gaan afhalen.

Ga eens kijken in de stad op zaterdag, het is nog nooit zo druk geweest.
Vorig jaar hebben we in onze winkel 25 % meer omzet gedraaid.
Iedereen heeft een dure telefoon snel internet en alles wat je maar wilt.
Als we maar slecht genoeg praten gaat t wel slecht, als we nu allemaal zeggen dat t goed gaat dan gaat t goed en dan gaat iedereen weer aandelen kopen in plaats van nu alles verkopen omdat er kredietcrisis geschreeuwd wordt.

mijn geld staat veilig (hoop ik :o) bij de rabo.

Het AD kopte vandaag ook dat de consumentenbestedingen nog niet lijken af te nemen ondanks de kredietcrisis.

nope make me niet druk...

Ik heb dus al mijn spaargeld bij IceSave!!!

Mijn vriendin vroeg nog vorige nog of ze het maar moest opnemen met die kredietcrisis enzo... Ik zo nee joh we zijn wel veilig hoor!

Hadden we het nou maar wel gedaan:P kan het nu goed gebruiken want we gaan bijna verhuizen..

maja dan maar ff wachten op onze centen!

ik heb ook mijn geld in ijsland geparkeerd.
gewoon even wachten en t komt wel goed.
als je in nederland met die rente had willen sparen had je t 00k voor 2/5 jaar vast moeten zetten.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb dus al mijn spaargeld bij IceSave!!!

Mijn vriendin vroeg nog vorige nog of ze het maar moest opnemen met die kredietcrisis enzo... Ik zo nee joh we zijn wel veilig hoor!

Hadden we het nou maar wel gedaan:P kan het nu goed gebruiken want we gaan bijna verhuizen..

maja dan maar ff wachten op onze centen!

In principe is je geld gegarandeerd, maar echt fijn is het niet natuurlijk. Sterkte man.

Ga eens kijken in de stad op zaterdag, het is nog nooit zo druk geweest.
Vorig jaar hebben we in onze winkel 25 % meer omzet gedraaid.
Iedereen heeft een dure telefoon snel internet en alles wat je maar wilt.
Als we maar slecht genoeg praten gaat t wel slecht, als we nu allemaal zeggen dat t goed gaat dan gaat t goed en dan gaat iedereen weer aandelen kopen in plaats van nu alles verkopen omdat er kredietcrisis geschreeuwd wordt.

De inflatie is hoger dan de rente op spaarboekjes. M.a.w. je wordt met de dag armer. Vandaar dat mensen redeneren "dan kunnen we maar beter aankopen doen", bvb een nieuwe wagen.

nee. Als ik een miljoen op me rekening had staan dan maakte ik me wel zorgen

Zo'n vaart loopt het allemaal niet. Het is een feit dat de Amerikanen ons goed liggen hebben met hun jarenlange ultra-liberale markt en deregulering maar het waait wel over (de komende 1-2 j). De burger moet vooral niet paniekerig gaan doen en overal geld gaan afhalen.

Idd, maarja of dat gebeurd. Hoe meer er vanuit de politiek gezegd wordt dat we niks moeten oppotten enzo hoe meer het juist gedaan wordt.

heb toch niet meer dan 20.000 euro, ik maak me geen zorgen.

Ik maak me ook niet zo'n zorgen.

Nee hoor:nope:, profiteer er volop van op dit moment, hoge rente op tegoeden en stap straks goedkoop weer in op de beurs;). Van mij mag dit nog ff duren want het is lekker euries tanken zo:D.

Maak me toch lichtjes zorgen. Niet zozeer de crisis, zoveel geld heb ik niet ;)

Wel wordt het weer duidelijk dat we allemaal zeer afhankelijk zijn van Amerika.

• Topic Starter Topic Starter
Dit artikel uit juli lees je nu wel even anders:

http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_21743.z24

De Rabobank had achteraf gewoon gelijk. Zij draaien nu mede op voor het faillissement van de concurrent die hun klanten afsnoepte met hoge rentes maar het niet waar kon maken. Die garantstelling wordt immers betaald door de rest van de banken in Nederland.

Ik denk niet dat we alles zomaar in de schoenen van de Amerikanen moeten schuiven. De kredietcrisis is idd bij hun begonnen en Europa volgt nu. Maar enkel omdat men hier ook onnodige risico's hebben genomen. Het is niet omdat Amerika iets doet, dat wij persé moeten volgen. Maar velen denken daar blijkbaar anders over...

Ik beleg niet, heb geen 1000-en euro's spaargeld.
Mijn werkgever draait als een tierelier, mijn salaris stijgt gewoon elk jaar (ook dit jaar), dus ik zie het allemaal wel.
Aankomende jaar zitten we ook al een heel eind vol en zelfs voor 2010 hebben we al het e.e.a. aan opdrachten liggen.

Ben mijn huisje aan het opknappen (want blijf de komende jaren daar zitten) dus geef ook wat geld uit, ga het echt niet oppotten.

Gewoon je ding doen.

Terug
Naar boven