Nee, maar als die dader verder geen enkele hinder ondervindt van zijn daden (buurtbewoners, politie, justitie) dan schiet het ook niet veel op. En als hij daardoor ook nog eens een beloning ondervindt in de vorm van gratis karatelessen dan denkt hij natuurlijk bij zichzelf dat hij kan doen wat hij wilt.
Op school heb je dit zelf ook meegemaakt, waarom is bij die ene leraar de hele klas braaf en stil terwijl ze bij die andere leraar kunnen doen en zeggen wat ze willen?
Omdat die leerlingen weten dat er consequenties volgen als ze lopen te kloten bij de strenge leraar. Bij die andere leraar gebeurt er niets als je zit te praten dus waarom zou je je inhouden en respect tonen? Het is niet nodig.
Aan de andere kant hebben de ouders hier ook een enorm aandeel in. Als ik en vele anderen niet steeds werden gecorrigeerd als ik bijv. de speelgoedauto van de buurjongen af pakte of de buurvrouw voor troela had uitgemaakt dan zou ik misschien ook wel ergens anders geëindigd zijn.
Bij mij kwam bijv. de buurvrouw netjes aan de deur zeggen dat ik haar voor troela had uitgemaakt waarop mijn moeder mij op mijn daden wees en eventueel strafte, en hierdoor wordt je langzaam maar zeker gevormd want je daden hebben geen leuke consequenties.
Als jij van alles kan doen zonder dat er consequenties aan vast zitten dan blijf je dat doen tot het een keer mis loopt. Maar het loopt nooit mis want je komt altijd weg met een te lichte of geen straf. Het is alleen maar opwegen of de volgende daad de 20 uur schoffelen waard is of niet. Lange straffen hebben geen zin maar als ik tegenwoordig zie wat voor straf je krijgt voor een bepaalde daad dan kan je langzamerhand vaststellen dat misdaad ook echt loont.