AndroidHealthClinic

Mensen met een angststoornis. Hoe ga je er met om?

Mijn probleem is angst voor angst.
Kan het niet beter beschrijven.
Op bepaalde momenten,kan ik mijn gedachten op nix anders krijgen , en ben ik helentijd in mijn gedachten bezig dat mijn angst weer gaat opkomen.

---------- Toegevoegd om 18:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:58 ----------

En wat mij ook opvalt is dat ik er meer last van heb als het buiten donker is.

Klinkt als een paniekstoornis. Weet van m'n opleiding dat cognitieve gedragstherapie erg goed werkt en dat bij de meeste angststoornissen een paar sessies voldoende zijn om het probleem op te lossen. Soms valt dit ook onder je verzekering en zou het je dus mss niet eens iets kosten.

Klinkt als een paniekstoornis. Weet van m'n opleiding dat cognitieve gedragstherapie erg goed werkt en dat bij de meeste angststoornissen een paar sessies voldoende zijn om het probleem op te lossen. Soms valt dit ook onder je verzekering en zou het je dus mss niet eens iets kosten.
Idd heb zelf zo een therapie gevolg in maastricht omdat ik angsten had in trainen/bussen/winkels , en die zijn nu bijna weg. Het waren 3 sessies van 4-5 uur waar je de eerste 2 uur leert positief denken (soort briefje maken die je dan elke dag moet lezen) En de rest is gewoon in de praktijk. Verder krijg je ook huiswerk mee , het is als leren autorijden als je het niet oefent dan kan je het ook niet. Je moet het idd leren accepteren en je er over zetten. En vooral out of the box denken.
Verder moet je ook leren eerlijk zijn voor jezelf en je afvragen waarom je nu precies angstig bent. Meestal gaat het gewoon over onzekerheid in het algemeen. Daar valt wat aan te doen! ;)

Een trucje als je vb angst hebt in een winkel:
-Probeer producten die je voorbijkomt te onthouden zodat je je gedachten verzet. Je zal merken dat dit redelijk moeilijk is en dat het werkt.
-Als je aan een kassa staat ga dan niet naar 1 punt staren. Kijk want rond , probeer dingen te tellen / onthouden en knipper met je ogen zodat je niet gaat staren ;).
-let ook op je lichaamstaal , vb schouders naar achteren , duimpjes niet in de zakken , ...

Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Laatst bewerkt:
Ik zit denk ik in hetzelfde bootje...

Jarenlang gepest vroeger,

Ook al is er nu niks meer aan de hand en kan er niks meer fout gaan, ben ik toch bang voor goede aardige mensen. Bedoel je beseft bij het pesten je weet maar nooit wat een goed mens voor kwaadaardigs kan doen ( dit is er diep ingeboord in mijn hersens )

Het sporten helpt hier mij bij... beetje aardig zijn tegen onbekende mensen enzo... envoorderest lekker sporten

Helpt sporten da nie bij jou ?

Ik denk persoonlijk dat meditatie wel kan helpen bij zo iets, je hebt verschillende op youtube... hele goeie ook!

ik neem medicijnen en het is goed

Kratom werkt ook wel rustgevend, remt ook angsten etc.

Mijn probleem is angst voor angst.
Kan het niet beter beschrijven.
Op bepaalde momenten,kan ik mijn gedachten op nix anders krijgen , en ben ik helentijd in mijn gedachten bezig dat mijn angst weer gaat opkomen.

---------- Toegevoegd om 18:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:58 ----------

En wat mij ook opvalt is dat ik er meer last van heb als het buiten donker is.

Heb je al is geprobeerd te mediteren? Op die manier kun je rustiger worden waardoor je ook in voor jou stressvolle situaties rustig kunt blijven en op een gegeven moment de keuze hebt om in paniek te raken of niet.

Afleiding. Liefst iets waar je flink bij na moet denken, maar wel zo praktisch mogelijk.
Desnoods planningen maken, lijstjes, etc.

Dat 3 s in ademen en 3 s uitademen resulteert bij mij trouwens direct in hyperventilatie. Ademhaling is echt het laatste waar ik me mee bezig moet houden als ik angstig/gestressed/oid ben.

Terug
Naar boven