AndroidHealthClinic

Mentaal volledig kalm, lichaam toch steeds onrustig

manderijn

Novice
Waardering
4
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
11%
Mannen, even een serieuze vraag hier ivm een lichamelijk probleem dat ik al lang heb.

Om 1 of andere reden is mijn lichaam van nature zeer zenuwachtig, dit terwijl ik in mijn hoofd eigenlijk ongelooflijk kalm en emotioneel stabiel ben. Een vb. ik heb een presentatie op de universiteit of iets dergelijks, in mijn hoofd ben ik er volledig klaar voor, mijn gigantisch ego ziet alles prima verlopen en uiteraard ben ik een heerser in zulke dingen. Mijn praten verloopt dan ook goed maar toch merk ik kort vooraf dat mijn lichaam werkelijk op barsten staat van zenuwen, hetgeen niet optimaal is uiteraard. Het lijkt dus dat mijn grote verwachtingen vertaald worden naar het lichaam. Een ander iets dat hiermee gelinkt is denk ik is een zeer agressief spijsverteringstelsel. Verder heb ik ook iets hogere testosteron. Ook kleine tiks heb ik al lang.

Maar dus mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, of het medisch te benoemen is, wat eraan te doen is? Alcohol helpt bv. maar is natuurlijk ook niet altijd ideaal. Mijn sportverslaving heeft hier ook mee te maken, na een harde training voel ik me bv helemaal kapot (en dat is geweldig), mijn zenuwstelsel lijkt plat te liggen dan en ook na voetbal voel ik me prima. Toch is dit allemaal symptoombestrijding en ik zou graag iets structureel aanpakken in mijn lichaam, mss dat ik een tekort of iets dergelijks van iets heb.

Als iemand info heeft, veel dank!

Allereest: Welkom!
Om 1 of andere reden is mijn lichaam van nature zeer zenuwachtig, dit terwijl ik in mijn hoofd eigenlijk ongelooflijk kalm en emotioneel stabiel ben.
Lichamelijk zenuwachtig? Trillende handen, overmatig zweten, nerveus gedragen?
Een ander iets dat hiermee gelinkt is denk ik is een zeer agressief spijsverteringstelsel.
Wat bedoel je hiermee?
Maar dus mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, of het medisch te benoemen is, wat eraan te doen is? Alcohol helpt bv. maar is natuurlijk ook niet altijd ideaal. Mijn sportverslaving heeft hier ook mee te maken, na een harde training voel ik me bv helemaal kapot (en dat is geweldig), mijn zenuwstelsel lijkt plat te liggen dan en ook na voetbal voel ik me prima.
Drank is niet de oplossing om hier vanaf te komen. Lichamelijk heeft dit gevolgen en ook geestelijk (begint met 1 biertje op een avond, daarna 2 en iedere dag van de week etc. etc. en op een gegeven moment kan je niet meer zonder).

kun je wat duidelijker zijn over de symthomen die je dan hebt?

Mogelijk het zelfde hier.
Zeer snelle verbranding.
Snelle en sterke reactie na het nemen van iets waar suiker in zit.
Beven/trillen op bepaalde momenten (vooral als ik honger ga krijgen) zoals in mijn handen

Pre workout boosters wellicht of caffeine ? Ik merk persoonlijk dat IK daar onrustig van word.

• Topic Starter Topic Starter
Wel symptomen van lichamelijke zenuwachtigheid:

-soort van tics, bv. ik span continu al mijn spieren op voor telkens een halve seconde, vroeger knipperde ik ook dubbel met men ogen

-onrustig worden, dus bv constant iets bewegen, niet kunnen stilzitten

-spijsvertering die eigenlijk niets fatsoenlijk verteerd (irritable bowel syndrome, oorzaken zijn niet echt gekend), ben niet zeker of dit gerelateerd is maar lijkt me van wel, denk bv aan stress dan ben je zowel zenuwachtig en dan verteer je dingen slecht dus er is toch een link tussen beide lichamelijke processen

Eigenlijk komt het daar op neer, allerlei lichamelijke vormen van stressuiting, maar niet de mentale toestand die daar bijpast, als ik het de dokter voorleg dan neemt die als diagnose ook stress, maar dat is uiteraard gewoon een term, een algemene noemer voor iets.

Wat helpt is dus bv. power training aangezien dan mijn zenuwstelsel platligt achteraf, evenals slapen en alcohol die hetzelfde effect bekomen. Maar ik vroeg me dus af of er geen oorzaken van een overactief zenuwstelsel bekend zijn of iets dergelijks.

Volgens mij helpt voor spierspanning, magnesium pillen. Tenminste dit heb ik 'ns op raad van de dokter een tijd genomen, alleen niet elke dag ingenomen waardoor ik niet kan vertellen of het werkt.

Volgens mij helpt voor spierspanning, magnesium pillen. Tenminste dit heb ik 'ns op raad van de dokter een tijd genomen, alleen niet elke dag ingenomen waardoor ik niet kan vertellen of het werkt.

Bedankt, ga ik zeker eens proberen dan!

The ****... ik heb echt EXACT hetzelfde als wat jij beschrijft. Ik doe vaak ademhalingsoefeningen om lichamelijk rustig te worden.

ik ben begonnen met magnesium, b-vit complex en glucosamine te nemen, ik laat weten of het iets uitmaakt, voorlopig nog niet al teveel (dag2)

@krakatoa: ademhalingsoefeningen zijn mss geen slecht idee, je moet er wel wat discipline voor hebben om het vol te houden tot het wat effect kan hebben denkik.

Mediteren kan daar dan in het verlengde van liggen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, we zullen zien...

Behalve yoga en ontspanningsoefeningen en de al genoemde ademhalingsoefeningen zou ik zo gauw even niets weten .... het grappige is dat ik weliswaar andere maar toch vergelijkbare symptomen heb. Ik heb altijd onrust, in zowel hoofd als lichaam, soms het gevoel dat de motor volgas draait met de koppeling ingetrapt, begin ik te transpireren of krijg ik hoofdpijn en ik heb al mijn hele leven dat mijn benen en voeten bijna altijd in beweging zijn, zowel dag als nacht. En toch, als ik me zelf weer helemaal gespannen voel, dan is mijn hartslag gewoon rond de 50-55 slagen per minuut en mijn bloeddruk maximaal 140-80 .... ik vraag me dan wel eens af wat er gebeurt als ik totaal ontspannen ben? ;)
Maar okee, back on topic...

Grtz,

Aad ~ Doix

Terug
Naar boven