AndroidHealthClinic

mijn eerste keer cutten, doe ik het goed?

EPCfranky

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
95kg
hallo mede bb'ers,

de afgelopen drie jaar heb ik alleen maar gebulkt, ik ben van 65 naar 95 kilo gegaan bij een lengte van 1.86.
mijn vetpercentage is ongeveer 15%.

ik wil nu beginnen met cutten en heb hier een schema voor gemaakt en was benieuwd wat jullie er van vinden,
ik hoor heel graag jullie tips en op/aanmerkingen..:)
vooral wil ik ook weten of ik goed zit qua Kcal, moet dit nog meer omlaag?

9.00 uur: 30g whey
50g ultra fine oats
2 visolie capsules
1 multivit.

10.00 uur: 6 eieren + 25g notenmix

12.00 uur: 500g magere kwark
1 banaan
1 mandarijn

Preworkout (Assault)
TRAINEN
Post workout shake (30g whey + beetje kaneel)

15.00 uur: 60g zilvervliesrijst
200g kipfilet
2 visolie capsules

18.00 uur: 200g rundergehakt
100g broccoli

22.00 uur: 130g tonijn (1 blikje)
25g notenmix
halve tomaat
stuk komkommer
beetje sla

23.30 uur: 30g Caseine shake

MACRO'S TOTAAL:
eiwitten: 332
koolhydraten: 153
vetten: 95
Kcal: 2833

ik train hierbij 6x in de week in de sportschool volgens een drie daagse split, op mijn rustdag (zondag) een half uur rustig hardlopen

Hoe heb je je behoefte berekend?
Wat is je activiteitenfactor en heb je daar ook al 500kcal vanaf getrokken?

Tevens mag je wat lager met de eiwitten. 2,5g/kg-lbm is een goeie maatstaf.
95kg -15% = 80,75kg x 2,5 = ~202 gram eiwit

Je kan dan meer koolhydraten eten, het liefst uit rijst, je vetten kan je zo laten of ook iets verlagen.

• Topic Starter Topic Starter
Als ik mijn eiwitten verlaag naar 202g kan ik dan niet het best mijn koolhydraten zo laten om nog lager in kcal te zitten?

Je kan dan meer koolhydraten eten, het liefst uit rijst, je vetten kan je zo laten of ook iets verlagen.

Mwah, ik ben meer van het IIFYM principe.
Als je gewoon 2g eiwit/kg lichaamsgewicht en 1g vet/kg lichaamsgewicht aanhoudt, kan je zelf vrij invullen wat je nu precies voor restant macros wilt. Koolhydraten zijn belangrijk maar als je boven de 150g per dag zit dan maakt het niet bar veel uit in de cut. Ik zie weinig mis met zijn macroverdeling. Of hij nou 100g proteine minder eet en 100 carbs meer, of dat hij het zo houdt. ik denk niet dat hij verschil in vetverlies gaat merken. Behalve dan dat het qua dieet praktischer is om wat meer carbs te eten :D.

Ook omdat hij maar een heel rustig 3-daags split schema volgt, denk ik niet dat zijn glycogeen voorraden meer dan 150g carbs / dag nodig gaan hebben.

Net zoals dat ik van mening ben dat het niet echt uitmaakt wat je carb/protein/fat bronnen zijn, zolang het maar in je totaalplaatje past. Dit natuurlijk tot je laag in vet komt te staan (ca 10%), vanaf dat moment moet je wel strict bezig gaan zijn.

Is het niet beter om op niet trainingsdagen de kcal inname te verlagen want je activiteitenfactor ligt dan lager toch?

Mwah, ik ben meer van het IIFYM principe.
Als je gewoon 2g eiwit/kg lichaamsgewicht en 1g vet/kg lichaamsgewicht aanhoudt, kan je zelf vrij invullen wat je nu precies voor restant macros wilt. Koolhydraten zijn belangrijk maar als je boven de 150g per dag zit dan maakt het niet bar veel uit in de cut. Ik zie weinig mis met zijn macroverdeling. Of hij nou 100g proteine minder eet en 100 carbs meer, of dat hij het zo houdt. ik denk niet dat hij verschil in vetverlies gaat merken. Behalve dan dat het qua dieet praktischer is om wat meer carbs te eten :D.

Ook omdat hij maar een heel rustig 3-daags split schema volgt, denk ik niet dat zijn glycogeen voorraden meer dan 150g carbs / dag nodig gaan hebben.

Net zoals dat ik van mening ben dat het niet echt uitmaakt wat je carb/protein/fat bronnen zijn, zolang het maar in je totaalplaatje past. Dit natuurlijk tot je laag in vet komt te staan (ca 10%), vanaf dat moment moet je wel strict bezig gaan zijn.

Hij geeft aan 6x in de week met een driedaags splitschema. Ik zou dus niet te laag gaan zitten in de ei-witten maar 332 gram is aan de hoge kant (4.15gr/kg-lbm).

IIFYM is nog steeds rekening houden met je eiwitten en vetten, de rest vul je op met koolhydraten.
Het betekent niet je moet 2800 calorieën eten zie maar hoe je het invult.

---------- Toegevoegd om 13:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:16 ----------

Is het niet beter om op niet trainingsdagen de kcal inname te verlagen want je activiteitenfactor ligt dan lager toch?

Wat hij schrijft heeft hij niet echt niet-trainingsdagen.
6x in de week sporten en de rustdag een half uur hardlopen.
500cal onder onderhoud gaan eten is dan prima.

Hij geeft aan 6x in de week met een driedaags splitschema. Ik zou dus niet te laag gaan zitten in de ei-witten maar 332 gram is aan de hoge kant (4.15gr/kg-lbm).

IIFYM is nog steeds rekening houden met je eiwitten en vetten, de rest vul je op met koolhydraten.
Het betekent niet je moet 2800 calorieën eten zie maar hoe je het invult.

Ah, 6x in de week een 3 daags split, ik had die '6x in de week' niet gelezen.
Maar inderdaad koolhydraten zijn een 'opvul' macro, die geen absolute minimum heeft(binnen bepaalde perken natuurlijk). Dus als hij liever 50g eiwitten meer eet en 50g koolhydraten minder dan zal dat geen probleem opleveren bijvoorbeeld. 330g eiwit is wel veel hoor daar niet van.

Maar inderdaad 200g carbs zou wel een goede maatstaaf zijn voor een 6x/week schema.

Veelte veel eiwitten kerel.

Ik raad maximaal 2gr per lean bodyweight aan , en dat is eigenlijk wel al het limiet , natuurlijk kun je dit op veel eiwitten houden maar dat zul je extra voelen in je portemonnee voor geen reden.

Terug
Naar boven