XXL Nutrition

Mondhygiëne, hoe verzorgen jullie je gebit en tong?

Ik kreeg spontaan zin om m'n tanden te poetsen van de topic!

Meestal poets ik 2 keer per dag met een old-skool tandenborstel en Macleans tandpasta.

ik poets mijn tanden 3 keer per dag en overdag eet ik vaak kouwgom na de maaltijd. ik heb een k*t gebit. ik heb altijd licht gelige tanden hoevaak ik ook poets en heb bijna elk jaar wel een gaatje. ook wonen we boven de bakkerij van mijn ouders en door die zoete lucht altijd gaat je tanden ook achteruit. verder ben ik als klein kind met mijn mond vol op een stoeprand gevallen waardoor ik een overbeet van 1cm heb, wordt daar binnenkort aan geopereerd. mijn 2 ouders zijn 2 ecto's met een slecht gebid dus ik kan niemand aansprakelijk stellen:p

ook wonen we boven de bakkerij van mijn ouders en door die zoete lucht altijd gaat je tanden ook achteruit.

Daar heb je je aansprakelijke :p Al heeft het niets te maken met de zoete geur van taartjes. De lucht in een bakkerij bevat veel zetmeelstof, je ademd in en dit zet zich op je tanden waar het verwerkt word door zuurproducerende bacteriën.. hopla; gaatjes. Ièdere baker heeft dit, 't staat dan ook bekend als bakkerscariës

mijn pa en mijn ma hadden op hun 34ste ong. al een kunstgebid omdat ze zoveel gaatjes hadden. allebij vanaf hun 15e bij een bakker gewerkt.

Ik poets mijn tanden 's ochtends en 's avonds met een elektrische tandenborstel, daarnaast flos ik elke avond ook nog ff..
Scarred rock, is er nog wel een manier om je tanden wit te krijgen (op een goede manier)? Mijn tanden zijn namelijk niet echt mooi wit..

Waarom gebruik je niet ineens schuurpapier? die verwittende tandpasta's zijn stuk voor stuk slecht voor je tanden omdat ze microchristallen bevatten. Deze schuren de buitenste laag van je glazuur der af, waardoor het onderliggende, nog niet verkleurde glazuur zichtbaar word. Helaas is glazuur maar 2-3µm dik, en is het onderliggende dentine donkerder van kleur. zodra je dus genoeg gepoetst hebt om ongeveer half je glazuur weg te krijgen begint het gelige dentine door te schemeren en kan je poetsen wat je wil, verbleken zullen die tandjes niet meer.

Kom ik al als n wijsneus over of moet ik nog harder mijn best gaan doen?

BTW: sensodine is wel goed, tenminste als je niet een fluorloze variant gebruikt :p

Dus, hoe verzorg je je tanden dan optimaal ???

Scarred rock, is er nog wel een manier om je tanden wit te krijgen (op een goede manier)? Mijn tanden zijn namelijk niet echt mooi wit..
Wit houden is al zo moeilijk :p.
Het probleem zit er voornamelijk in dat het tandglazuur (het witte) slechts twee-drie micrometer dik is, en dat het hieronder gelegen dentine geliger van kleur is. Zodra het dentine begint door te schemeren, wat altijd en bij iedereen na verloop van tijd gebeurd door zuurinwerking, verliest de tand zijn superwitte kleur.
Een tweede reden van gele tanden is verkleuring van het glazuur zelf, door roken, koffie, rode wijn, cola, enfin, gelijk welke kleurstof. Ook amalgaamvullingen (die oude zilverkleurige) zorgen voor verkleuringen.
Derde reden: een avitale tand. een tand die ontzenuwd is heeft zowiezo een doffere kleur, niks aan te doen. ook een tand die nog niet ontzenuwd is kan dit hebben door n slag of weetikwat.

Remedie's: In de supermarkt zijn allerlei lapmiddeltjes beschikbaar, smeerseltjes, spoelingen, tandpasta's en weetikwatmeer.
tandpasta's: zijn over het algemeen zeer corrosief, slijpen de buitenste laag (verkleurd) glazuur weg waardoor het onderliggende wittere glazuur zichtbaar word. Zeer schadelijk en slecht werkzaam bij voldoende dik glazuur
smeerseltjes en spoelingen: vaak op basis van waterstofperoxide en gargantische hoeveelheden fluor of (witte) kleurstoffen. Deze zullen vaak een tijdelijk effect hebben doordat de structuur en samenstelleng van de buitenste glazuurlaag veranderd. helaas word deze hierdoor ook minder stevig en word sneller weggeërodeerd =>sneller doorschemerend dentine+makkelijker cariës

Wat kan de tandarts doen?
laserbehandeling: Deze lessen heb ik nog niet gehad, ik weet dat 't heel duur is, mar langdurig effect heeft. de schadelijke nevenwerkingen zou ik zo meteen niet weten, behalve risico op beschadigen door uitdroging tijdens de procedure.. enfin als je mee wilt weten hierover: google is uw vriend.

Veneeren: Makkelijk toepasbaar bij mensen die al redelijk wat glazuurvermindering hebben. met behulp van een composietcement word op het zichtbare deel van (vnl) snijtanden een schildje aangebracht. Kost ongeveer zoveel als een vulling, voorkomt verdere glazuurerosie en kan in vrijwel elke (realistische) kleur gelegd worden. Nadeel: kan eventueel loskomen, een realistische overlevingstijd van deze dingen is echter toch wel zo'n 7-10j

Dus, hoe verzorg je je tanden dan optimaal ???

Dè optimale tandverzorging bestaat niet hoor, of je zou intraveus moeten gaan eten en dan nog...
Maar iig minstens 2x/d poetsen met een half-harde borstel, bij voorkeur 's morgens en 's avonds, 45min na de maaltijd. flossen en tandenstokeren tussendoor mag gerust, ook (suikervrije) kauwgom is aan te raden, dit laatste echter niet langer dan gedurende 15min, kaakspieren zijn niet gemakt voor langdurige inspanning.
Het is belangrijk een fluorhoudende pasta te gebruiken. zelf gebruik ik parodontax, een minder conventionele paste op basis van zout. smaakt de eerste week gruwelijk, maar a twee weken wil je niks anders meer en deze komt eigenlijk uit alle studies als beste naar voren.
Tongschrapen is n plus: de tong fungeert als n soort reservoir, dus:
niet schrapen: in de gepoetste mond is nog steeds wat rotzooi achtergebleven, deze verspreid zich sneller.
schrapen voor het poetsen: tijdens het poetsen zet zich munt en fluor af op de tong, die hier ook na het poetsen een tijd aanwezig blijft...
Spoelingen: het effect hiervan is zeer afhankelijk van de spoeling die gebruikt word. Lysterine bijvoorbeeld vreet even hard aan je tanden als maagzuur, terwijl meridol een bufferende werking heeft. ik veronderstel dat wel duidelijk is welke de voorkeur verdiend?

Tot slot de regel die iedereen hier aan zijn/haar laars gaat lappen: beperk de stressmomenten. Na iedere maaltijd daalt de orale pH, het is dus zaak van dit te beperken en niet tussen de drie standaardmaaltijden (van de meeste mensen) te snacken. Het duurd ongeveer 1,5u voor de rustpH weer bereikt is. Bij iemand met 6+voedingsmomenten per dag heerst dus vrijwel constant een zure pH, maar laat dat niet aan je hart komen, dat gaat evengoed op voor mensen die tussendoor constant snacken. Kauwgom na de maaltijd verminderd de duur aanzienlijk.

Hier hou ik't voorlopig bij, als er nog vragen zijn...

Ik kan niks over veneeren op het internet vinden:scratch:

Ik poets mijn tong en tanden wel regelmatig op de dag.

Als het kan na iedere maaltijd. Ik flos ook iedere dag en gebruik mondwater voor het slapen gaan.

En koop iedere week een nieuwe tandenborstel. Ik heb een tandenborstel tik. Ik weiger langer dan 1 week te poetsen met zo'n ding.

Damn, dat is echt een tik :roflol:

Nou.. Ik denk dat je optimale verzorgen van je gebit bij de eskimo's moet gaan zoeken... Zij hebben een prima gebit en gebruiken geen tandpasta/tandenborstels.

Ik kan niks over veneeren op het internet vinden:scratch:
een veneer word ook wel eens n facing genoemd.. :rolleyes:
Nou.. Ik denk dat je optimale verzorgen van je gebit bij de eskimo's moet gaan zoeken... Zij hebben een prima gebit en gebruiken geen tandpasta/tandenborstels.
Waar heb je dat gelezen???
Ga jij maar lekker hele dagen walrushuiden kouwen dan ;) binnen 10j zijn je tanden dan afgesleten tot aan het tandvlees ;)

Damn dat facing is niet goedkoop zeg
mischien 800 euro voor je hele gebit
1 Facing composiet 250 €
is dat voor een tand dan? ik bedoel ze praten over 1 facing
Tandheelkunde

2 x tandenpoetsen
tongschraper
mondwater spoelen 1x
s'avonds flossen

Ik poets 's morgens met paradontax.
En 's avonds met gewone tandpasta.

Heel soms flossen (zou ik eigenlijk wat meer moeten doen)

Vond het al zo vreemd dat ik van die bruine tanden had........
Bleek dus al die jaren het verkeerde gaatje te pakken hebben gehad..

Terug
Naar boven