XXL Nutrition

N-VA kiest voor kartel met CD&V, Dedecker stapt uit de partij

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
N-VA kiest voor kartel met CD&V, Dedecker stapt uit de partij

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een tevreden CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen.HLN UPDATE 09:35
De N-VA kiest voor het kartel met CD&V. De partijraad besliste zaterdag om samen met CD&V naar de federale verkiezingen te trekken en Jean-Marie Dedecker dan maar niet op een lijst te zetten, een voorwaarde die CD&V had gesteld. Dedecker zelf stapt uit eigen beweging uit de N-VA. Hij had eerder gezegd zeker aan de federale verkiezingen deel te nemen.

De Wever: "Historische beslissing"
Voor de partijraad zaterdag had het partijbestuur al vergaderd over de keuze tussen Dedecker en het kartel. De 22 bestuursleden waren er echter niet uit geraakt en beslisten dan maar om de, volgens voorzitter Bart De Wever, "historische" beslissing over te laten aan de leden van de partijraad. Die hakte de knoop net voor 18 uur door: 61 leden stemden voor het kartel, dertig raadsleden stemden tegen, tien mensen onthielden zich.

Dedecker stapt op
De partijtop wilde vragen dat Jean-Marie Dedecker bij de N-VA zou blijven, al zou hij dan in 2007 niet op een lijst kunnen staan. Dedecker is echter ontgoocheld en is uit eigen beweging opgestapt. Dedecker had eerder zaterdagmiddag de partijraad verlaten om de leden toe te laten vrij te debatteren. De senator kwam niet terug, maar liet in reacties achteraf duidelijk zijn ontgoocheling in N-VA blijken.

"Alleen niet voldoende sterk"
De keuze voor het kartel ligt volgens voorzitter Bart De Wever bij de wil van zijn partij om bij de onderhandelingen over de staatshervorming mee aan tafel te zitten en de agenda voldoende zwaar te maken. "Die staatshervorming is voor de toekomstige generaties van Vlaanderen van zo groot belang en we vrezen dat we alleen niet voldoende hierop zullen kunnen wegen", zegt De Wever.

Communautair eisenpakket
De partijtop van N-VA onderhandelde de jongste dagen met CD&V en dat resulteerde in een "globaal voorstel", over inhoud - een communautair eisenpakket - én verkiesbare plaatsen op de lijst. Dat moet de N-VA ook "de logistieke en politieke mogelijkheden bieden om ook als autonome partij aan politiek te doen", zei De Wever.

Gezichtsverlies voor N-VA
Met de hele kwestie lijdt de N-VA gezichtsverlies, beseft ook Bart De Wever. "Ik besef dat dit niet de meest glorieuze periode van de partij is", zegt hij. Hoewel de beslissing om Dedecker binnen te halen collectief door het partijbestuur is genomen, voelt De Wever zich verantwoordelijk. Toch stelt voorlopig niemand zijn positie in vraag, zei N-VA-minister Geert Bourgeois. De Wever wil de komende weken, tijdens een aantal provinciale rondes, aftasten wat de achterban hierover denkt.

Dedecker "zeer ontgoocheld in N-VA"

Dedecker, die pas vorige week tot de N-VA was toegetreden, is zeer ontgoocheld en verlaat op eigen initiatief de partij. Hij meent dat de partij gezwicht is door de postjes die de CD&V aan de N-VA aanbiedt.

De Wever zegt de ontgoocheling van Dedecker te kunnen begrijpen, "maar de keuze die we hadden, was zwart tegen wit, er was geen enkele marge", zegt hij. (belga)

De Wever gaat hier well behoorlijk op z'n bek. :D

Op naar VLOTT dan maar...

Jammer ik zou van CD&V ook naar NVA gaan stemmen zijn geweest nu . Mss me al die zever toch maar eens over denken of we niet beter TEGEN het Cordon stemmen .

Jammer ik zou van CD&V ook naar NVA gaan stemmen zijn geweest nu . Mss me al die zever toch maar eens over denken of we niet beter TEGEN het Cordon stemmen .

Nog in geen honderd jaar stem ik voor die onbekwame idioten van het VB.

Jammer dat Dedecker eruit ligt, maar was wel een beetje te verwachten.
Serieus gezichtsverlies voor de N-VA, nadat het partijbestuur eerst unaniem had gekozen Dedecker binnen te halen en ze hem een week later al niet meer willen hebben. Volgens mij is de enige partij die hier beter uit komt, het Belang.

Men heeft een fout gemaakt, so what. Het feit dat ze toch voor het kartel kiezen om mee een verschil te kunnen maken is veel belangrijker.
En ik zie niet in hoe het VB hiermee stemmen gaat winnen... Tenzij De Decker naar VLOTT zou gaan en die partij een kartel met VB zou vormen, wat ik niet direct zie gebeuren want dan zou De Decker wel direct naar het VB zijn gegaan.

Zo, ik ben tevreden met de keuze van NVA, het is jammer dat het zo is moeten lopen maar met die Dedecker valt toch niet normaal te werken, hij weet altijd wel sappige verhalen in de media te brengen, maar op zulke manier politiek voeren i gewoon niet haalbaar, in geen enkele partij. NVA kan nu weer een sterk front vormen samen met CD&V om paars eens hard aan te pakken.

Weet je wat erg belangrijk is om in Belgie iets te veranderen? Dat elke Vlaams Belang stemmer nu op NVA gaat stemmen, dan kan je ECHT iets veranderen aan het politieke landschap. Ik hoop dat veel Vlamingen dit snel gaan inzien.

dedecker zal wel z'n eigen partij oprichten

Er blijft weinig anders over he :) Hij wil zeker niet bij Vlaams Belang, en bij z'n maatje Hugo van VLOTT zal hij ook niet aansluiten aangezien die weer kartel vormen met VB die hij te extreem rechts vindt...

Een nieuwe partij oprichten is in België echter heel lastig, want je moet de kiesdrempel halen (5%).

Serieus gezichtsverlies voor de N-VA, nadat het partijbestuur eerst unaniem had gekozen Dedecker binnen te halen en ze hem een week later al niet meer willen hebben. Volgens mij is de enige partij die hier beter uit komt, het Belang.

Mss moet ge ook beter lezen , voor VB of tegen cordon stemmen is eigenlijk wel een verschil ! Alleen jammer dat hier in belgie het maar op 1manier kan !

Volgens mij zijn veel gematigde Vlamingen wel zo verstandig om te begrijpen dat het VB geen kans maakt door het cordon en ze dus hun stem deze keer beter besteden aan een NVA als ze nog wat willen zien verbeteren voor Vlaanderen.

Bart de Wever wilde de NVA tot een grote partij maken, wat je hem niet kwalijk kan nemen, het is eerder door het fel reageren van CD&V dat alles fout is gelopen.

Mss moet ge ook beter lezen , voor VB of tegen cordon stemmen is eigenlijk wel een verschil ! Alleen jammer dat hier in belgie het maar op 1manier kan !

Je spreekt je eigen tegen, jongeman.

Je zegt dat je tegen het cordon stemt en je zegt dat er maar 1 manier is om tegen het cordon te stemmen en dat dat stemmen voor het VB is. Dus heb ik vrij goed gelezen, lijkt mij.

Terug
Naar boven