MuscleMeat

Net begonnen, maar straks? Voeding na bereiken gewenste fysiek?

FrankUNL

Cool Novice
Waardering
0
Ik had in het verleden al getraind en deed daarnaast aan sprinttraining voor athletiek.
Destijds trainde ik 6 dagen in de week. Qua voeding at ik op basis van mijn hongergevoel 3 maaltijden en nam ik 1 á 2 keer (meestel alleen 1 na de training) op een dag een (caseïne)eiwit shake met druivensuiker.
Zonder dat het toen een trainingsdoel was kwam ik 10-15 kilo aan hierdoor over een periode van 1 á 1,5 jaar. Mijn vetpercentage is altijd rond de 10% geweest (genetisch, semi-ecto?).
Het verbaasd mij dat ik indertijd zoveel aangekomen ben met een betrekkelijk lage eiwit/koolhydraat inname (?).

Nu, zo'n 7 jaar later, ben ik weer rond mijn oude (ongetrainde) gewicht. En mijn plan is in ieder geval weer zo'n 10 kilo terug te pakken (en daarna zien we wel verder).

Ik was weer gaan trainen net voor de jaarwisseling en nu heb ik sinds een week ook mijn voeding aangepast. Waarom niet eerder? Nou, pure onwetendheid.
Na het lezen van diverse sites en dit forum ben ik een stuk wijzer geworden en heb ik mijn maaltijden en timing van soort eiwit en koolhydraatbron aangepast op het trainen.

Ben meteen begonnen te eten op het gewenste niveau. En dat was de eerste dag niet echt een pretje. Het eten kwam me bijna letterlijk de spuigaten uit. Maar de tweede dag (mede daar mijn oude snelle verbranding?) kreeg ik binnen 3 uur weer trek en kon ik de volgende maaltijd weer naar binnen werken. Deze manier van werken, zoals ik deze manier van sporten wil noemen, heeft een grote impact op je levensstijl. Vandaar ook dat ik mij na een week afvraag, hoe lang ik dit vol zal houden.

Mede hierdoor de volgende vragen voor wanneer ik niet verder aan wil komen:

Wanneer ik blijf trainen, maar de training niet verder opbouw/verzwaar, moet ik dan vasthouden aan deze 6 maaltijden per dag?

Of kan ik dan ook 3 goede maaltijden met tussendoortjes eten? En dan gebasseerd op het schema voor "onderhoud", of is dit onderhoud enkel voor de echte bb bedoeld? En kan ik dus nog lager gaan zitten?

het hangt gewoon puur van je doelstelling af, wil je aankomen, dan zul je gewoon flink moeten eten maar bij het cutten kun je juist weer met honger rondlopen. Het is gewoon een spelletje met je lichaam, meten, wegen en afmeten en daarop telkens je dieet samenstellen. 3 goede maaltijden met alleen tussendoortjes is niet zo veel, afhankelijk van wat je een tussendoortje noemt, en het is ook weer afhankelijk welk gewicht je wil behouden, 80 houd je makkelijker vast dan 110..

• Topic Starter Topic Starter
Was begin van de week zo'n 72 kilo, ben nu 75+ door al dat extra eten in mijn systeem. At voorheen ook belachelijk weinig (blijkbaar). 's Ochtends bakje kwark met cruelsi (nu dus muesli) en nam toen 2x1 koekje tussendoor, 2 boterhammen tussen de middag en 's avonds een gemiddelde maaltijd.
Nu zit ik op zo'n 2500 kCal met moeite.
Ik denk nu tot 85 kilo te gaan, dus dan wordt het het vasthouden van die 85 kilo.

110 wordt het niet, denk ik. Waar ligt die grens, qua eindgewicht, tussen erg veel blijven eten (6 maaltijden) en eten wat Jan en alleman eet?

tja, je vraagt naar veel variabelen. het hangt ook deels van je lichaamsamenstelling en type af. aankomen is moeilijker dan vasthouden, dus wanneer je 85 bereikt moet je t ook kunnen vasthouden. wat bedoel je met eten wat jan en alleman eet..? Weinig eten bedoel je? Ik persoonlijk moet er niet aan denken te eten wat 'normale' mensen eten, ik heb dan razende honger de helft van de dag. het is dus ook gewenning, begin niet meteen als een gek te eten, maar bouw het langzaam op. als je eenmaal wat meer eet, wil je nooit meer zonder!

Nou, ik kan nu, na een week, al niet meer zonder. Ik heb tenminste enorme trek na zo'n 3 uur. En daar ben ik een beetje bang voor. Het vergt een enorme aanpassing van je levensstijl. Ik ben geen wedstrijd bb. Ik wil enkel even aankomen. De weg er naartoe ken ik zo'n beetje. Alleen vraag ik me inderdaad af of ik ooit weer "terug" kan. Ik weet niet af ik mezelf bereid zie, dit altijd te blijven doen. Misschien denk ik daar over een maandje anders over.

Laatst bewerkt:
ach, wat's the prob..? Ja, je staat om 20:00 s'avonds nog ff voor een tweede keer een gezinsmaaltijd klaar te maken om die vervolgens alleen op te eten, maar wat zou je anders doen in die tijd..? Ik maak bv mn eten klaar tijdens reclames als we tv zitten te kijken, dat s toch niet zo'n gemis van tijd? Alleen als je op visite gaat, en je hebt je bakje bij je, is het soms wat ongewoon, maar verder..? Daarnaast werkt het ook weer terug, je lichaam zal ook weer wennen aan minder eten zodra je 85 weegt. Maar 95 klinkt toch veel mooier..?

Nou, ik kan nu, na een week, al niet meer zonder. Ik heb tenminste enorme trek na zo'n 3 uur. En daar ben ik een beetje bang voor. Het vergt een enorme aanpassing van je levensstijl. Ik ben geen wedstrijd bb. Ik wil enkel even aankomen. De weg er naartoe ken ik zo'n beetje. Alleen vraag ik me inderdaad af of ik ooit weer "terug" kan. Ik weet niet af ik mezelf bereid zie, dit altijd te blijven doen. Misschien denk ik dar over een maandje anders over.

Tuurlijk kan je ooit weer terug. Als je minder intensief traint hebt je minder honger. Iedereen heeft zn obessieve eerste maanden, uiteindelijk relativeer je 't een beetje en kan er ook ontstaat er ook bepaalde mate. Uitzonderingen daar gelaten:).

Enigzins geruststellend. :)

Kan/zit je trouwens na een week al (zitten) op het stofwisselingsniveau dat hoort bij de het eetpatroon?

Laatst bewerkt:
Interessant topic, ik zit een beetje met dezelfde vragen, ben ook net "serieus" begonnen hiermee. :thumb:

Ok, dus ik kan beter uitgaan van de ervaringen van anderen en de daarmee behaalde resultaten (moet kijken naar cleane sporters uiteraard in mijn geval).

Terug
Naar boven