Fitness Seller

niet geven, dan ook niet nemen

Peiling Peiling mag een niet donor een orgaan ontvangen?

• Ja, iedereen moet mogen ontvangen

Stemmen: 14 50,0%
  • Nee, alleen donoren mogen ontvangen

Stemmen: 10 35,7%
  • Geen mening

Stemmen: 4 14,3%

• Totaal stemmers
    28

kimi

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Dit topic komt uiteraard voort uit het topic mbt roken en longdonatie.
Daar heb ik het al aangegeven maar hier nogmaals: ik vind het dus een vreemde situatie dat iemand die geen donor is wel een orgaan kan ontvangen. Het lijkt mij een heel logische situatie dat je deelneemt of niet, en niet half.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Precies! Heb je een boel opgelost!

dan zou de donorregistratie wel een beetje beter vlotten :D

Maar toch zeg ik nee, mijn organen zijn voor een ieder die er baat bij heeft, ookal zegt degene dat hij zelf geen donor wil zijn.
Een dikke kans dat iemand met een donororgaan rondloopt uiteindelijk zelf ook donor is, omdat hij er de schoonheid van inziet. Het marginale deel dat wars is van beide argumenten, vind ik niet siginificant genoeg om als tegenargument mij over te halen om niet te kiezen voor een donorschap.
In feite wordt het dan zelfs een beetje vreemd om donor te worden, aangezien de kans bestaat dat jouw hart (oid) wél bij iemand terecht komt, die wellicht geen donor is. Terwijl je dat niet wilt! Als dooie heb je weinig in te brengen zeg maar :D (er is geen keuzelijst van mogelijke ontvangers).
(dit laatste argument is nogal afhankelijk van je kijk op de dood, dus zal voor veel mensen wss anders zijn)

Blijft dus de vraag, hoeveel mensen die wachten op een donororgaan zelf ook donor zijn. Mijn verwachting is dat dat er een aardig aantal zijn.

je heb altijd en overal leechers :D

verder niet zo'n slecht idee maar niet echt uitvoerbaar lijkt me...

Niet mee eens.. iedereen heeft het recht dat dokters alles doen om hun levens te redden.. verder ben ik wel voor dat iedereen automatisch donor is.. maar dat is een andere discussie.

• Topic Starter Topic Starter
Niet mee eens.. iedereen heeft het recht dat dokters alles doen om hun levens te redden.. verder ben ik wel voor dat iedereen automatisch donor is.. maar dat is een andere discussie.

goeie optie

kan ik dit nog aanpassen in de enquete?

ben het eigenlijk wel met de ts eens. stel je krijgt een long dat je dan (mochten je organen uiteraard in goede gezondheid zijn) iets teruggeeft, een nier of wat dan ook.

ben het eigenlijk wel met de ts eens. stel je krijgt een long dat je dan (mochten je organen uiteraard in goede gezondheid zijn) iets teruggeeft, een nier of wat dan ook.

onethisch imo. Schending van integriteit en zelfbeschikkingsrecht van de persoon. Het is geen 'overeenkomst', als je leven er tegenover staat. Dat heet chantage imo. Maar nogmaals ik vraag me af hoeveel mensen met donororganen (of er op wachten) geregistreerd zijn als donor. Denk dat het antwoord op deze vraag de discussie wat zinloos maakt. Maar goed, niets is het niet waard om over na te denken. :D

Wat maakt het uit of je je shit nu weggeeft als je dood bent ? Tenzij je een gelovige bent...:o

En wat maakt het uit dan dat je gelovig bent...?

ik denk dat het totaal niet uitmaakt of je nu donor, niet donor,blank,zwart,bodybuilder of niet bodybuilder bent :)
Als we hiermee een mensenleven kunnen redden vind ik dat we dit moeten doen.

Ze nemen wel aan als ze nodig hebben:rolleyes:

Eerlijk gezegd: Ik heb een nee ingevuld op me forumulier.

Het is denk ik al langer dan vandaag bekend dat de meeste gelovigen vuile hypocrieten zijn.

Ik ga ervan uit dat als het verboden is voor hen om te geven ook verboden is om aan te nemen.

Ik heb er voor gekozen geen donor te zijn, en ik ben overigens niet tegen het feit dat er gediscrimineerd wordt bij het verstrekken van donor-organen aan personen die zelf ook donor zijn.

Echter loopt het aan 2 kanten mank wat mij betreft. Ten eerste kan een ieder donor worden, dus ook mensen met een slechte gezondheid en zo kan er 'adverse selection' optreden.
Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat er geen belangenconflict is wanneer er een bepaald orgaan beschikbaar is, en zou je deze dan per definitie niet aan een niet-donor willen verstrekken? Dat vind ik natuurlijk onzin. Want met welke reden wordt iemand donor? Mag deze persoon straks ook nog verdere eisen stellen aan de persoon die zijn orgaan krijgt?

Ik ben wel donor.. en wat ze met mn oranen doen nadat ik dood ben kan m geen zak schelen.. Aan wie ze het geven dus ook niet.

Ik denk er serieus over om, mocht ik een testament opstellen, er in te zetten dat ik mijn organen wil afstaan, en als er meerdere gegadigden zijn, dan voorrang te geven aan iemand die hetzelfde voor mij had gedaan, die dus ook donor is. Ik mag immers zelf bepalen wat er met mijn lichaam gebeurt. En dat doe ik dan in de hoop dat mensen dit voorbeeld gaan volgen, dan pas wordt er denk ik echt wat gedaan aan het tekort aan organen.

Ik weet bevoorbeeld dat moslims niet een orgaan mogen afgeven. Ik weet te details wel niet.

Dan kunnen die moslims dus fluiten naar mijn organen. :D Maar goed, organen zat in veel moslimlanden, dankzij al die aanslagen komen ze daar vaak letterlijk uit de lucht vallen!

Persoonlijk vindt ik dat iedereen automatish donor moet zijn tenzij men dit anders aangeeft

Ik kan eerlijk gezegd geen reden vinden waarom iemand ervoor kiest om geen donor te zijn. Bang dat je het na je dood nog voelt ?

Verder help ik er graag iemand mee die het erg nodig heeft(wel of geen donor). En wie weet ziet diegene (en omgeving) daarna wel in hoe belangrijk het donorschap is.....

Ik kan eerlijk gezegd geen reden vinden waarom iemand ervoor kiest om geen donor te zijn. Bang dat je het na je dood nog voelt ?
Na lang twijfelen heb ik gekozen om géén donor te worden. De afweging staat overigens los van enige religieuze motieven.

Gevoelsmatig vind ik het onwenselijk om hetgene dat je natuurlijkerwijs eigen is af te staan en elders te laten implanteren. Dit behoef ik verder niet uitgebreid te beargumenteren omdat ik simpelweg niet in staat ben om dit helemaal sluitend te beredeneren. Ik wordt in mijn gevoel gesterkt door het gegeven dat het lichaam ook de neiging heeft om donor-organen af te stoten na enige tijd, maar ik bezit niet de nodige medische kennis om dit te verklaren. Bottom line is dat deze gevoelskwestie speelt waarbij ik sterk de neiging heb mijn lichaam dat ik met zorg onderhoudt intact te laten, ook nadien ik heengegaan ben. Evenals ik de wil heb om begraven te worden (liefst in een big ass graftombe) en zeker niet gecremeerd wil worden.

En alsjeblieft niet aankomen met hypothetische argumenten waarin ik een familielid kan redden, want voor deze retorica ben ik niet gevoelig.

Terug
Naar boven