MuscleMeat

Nieuw PC-systeem

neem idd 2xGTX460 , heb deze ook in sli

draai crysis op 1680x1050 16xQAA met 42fps :D en heb maar een Q6600 proc

dus ik zou als ik jou was lekker 2 superclocked 1gb versie nemen van EVGA

;)

Overigens voor de videokaart lijkt mij de HD6870 een goed alternatief. Trekt in sommige gevallen de 480 er uit en is een stuk goedkoper.

• Topic Starter Topic Starter
Overigens voor de videokaart lijkt mij de HD6870 een goed alternatief. Trekt in sommige gevallen de 480 er uit en is een stuk goedkoper.

Ok. Het is nu wel duidelijk dat ik in ieder geval niet voor de GTX480 ga. Ik twijfel dan tussen de HD6870 en de GTX470.

Ik zag dit plaatje op een website:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Maar die lijkt me niet helemaal eerlijk, aangezien de GTX480 op alle andere websites een hogere score haalt dan in dit plaatje.

Mijn keuze zal dus gaan tussen de GTX470 en de HD6870. De GTX470 is €259,- en de HD6870 is €239,-, dus dat ontloopt elkaar niet zo veel.

Nu lees ik op deze site dat de GTX470 beter presteert: http://www.maximumpc.com/article/news/radeon_hd_6870_and_geforce_gtx_470_fight_bang--buck_crown

Maar op deze site lees ik weer dat de HD6870 11,4% beter presteert: http://nl.hardware.info/reviews/1879/25/amd-radeon-hd-6870--6850-review-6870-vs-gtx-470

Altijd fijn, dat soort tegenstrijdige berichten. Maar ik heb het vermoeden dat bij de tweede site de HD6870 vooral beter presteert dankzij de scores van Just Cause 2, waar de HD6870 over 3 tests een betere gemiddelde score heeft van 47%, en dan loopt het natuurlijk snel op.

De kaarten zullen elkaar niet veel ontlopen. De GTX470 is beter te overclocken lees ik, maar dat interesseert mij niet zoveel. De HD6870 is weer veel stiller en koeler. Ik neig toch naar de HD6870. Ik heb nu ook een Ati kaart en die bevalt me eigenlijk uitstekend. Iemand anders nog meningen hierover?

Ik zou naar verbruik kijken, minder verbruik is minder warmte en de 6870 is toch wel vrij zuinig voor een kaart in dit segment. De 5870 verbruikt zelfs iets meer, de GTX470 veel meer (72 watt full load). Dat is echt aanzienlijk terwijl de verschillen bij de meeste games niet aanzienlijk zijn, die paar frames op 90 of 80 frames ga je niet missen. Moderne games zijn prima speelbaar op beide kaarten.

Opzich ook wel goed merk. Je kan ook kijken naar een modulaire voeding, alle kabels die je niet nodig hebt kan je dan weg halen. Dat scheelt heel wat aan kabels.

Daarnaast is RAID 0 beetje nutteloos, zal minimale prestatie winst hebben. Je kan ook 4x 500GB in Raid 6 zetten :D
Je moet kijken hoeveel ampere je videokaart trekt en hoeveel je voeding kan leveren(en wat de efficiëntie is van die voeding).

Ik zou naar verbruik kijken, minder verbruik is minder warmte en de 6870 is toch wel vrij zuinig voor een kaart in dit segment. De 5870 verbruikt zelfs iets meer, de GTX470 veel meer (72 watt full load). Dat is echt aanzienlijk terwijl de verschillen bij de meeste games niet aanzienlijk zijn, die paar frames op 90 of 80 frames ga je niet missen. Moderne games zijn prima speelbaar op beide kaarten.

Dat viel mij inderdaad ook op, het verbruik van de HD6870 is veel lager. Ik neig wel erg sterk naar de HD6870 nu :)

Over die kast, is het verschil Big Tower vs Midi Tower echt heel groot qua airflow/performance? Met andere woorden, is het echt noodzakelijk? De Big Towers van Alternate zijn echt spuuglelijk, en de hoogte vormt een probleem op m'n bureau. Ik zit onder een schuin dak, en mijn huidige Midi Tower (47cm hoog) past daar mooi onder. De kast die ik heb uitgekozen is 42cm hoog, en past dus eigenlijk nog beter. Een Big Tower is al snel minimaal 10 cm hoger dan de kast die ik nu heb, wat er voor zorgt dat ik die kast zowat in het midden van m'n bureau moet zetten. Ik ben niet van plan om zelf veel te rommelen in de kast, dus of het lastig inbouwen is kan me niet zoveel schelen :D Ik maak me meer zorgen over de airflow. Zal dit in een Midi Tower te heet worden? Mijn pc staat 24/7 aan.

Laatst bewerkt:
Doorgaans volstaat 80x80 in en 80x80 out dus als er 2 fans van minimaal die afmetingen erin zitten zal het allemaal zo vaart niet lopen.

In een midi tower wordt je shit echt niet te heet. Af en toe 'n stofzuiger erdoorheen halen zet meer zoden aan de dijk dan 'n big tower. Ik draai hier ook gewoon 2 overgeclockte kaarten in SLI en 'n overgeclockte CPU, no problems, in een miditower van 4 tientjes.

Wanneer je overgaat naar een amd processor zoals de 1090T hou dan wel rekening dat je vaak minder betaald voor een moederbord. AMD borden zijn over het algemeen toch wel wat goedkoper dan die voor Intel. Ik draai bijvoorbeeld de 1090T op een asrock extreme 3 van 80 euro. Deze bevat zelf 6 sata 600 poorten en 3 usb 3.0 wat ook nog niet alle intel borden hebben. In plaats van een Nvidia kaart kijk ook eens naar de AMD kaarten in dat segment. Deze zijn vaak een stuk zuiniger en maken minder lawaai dan de GTX 480. Wat dachten jullie bijvoorbeeld van de nieuwe 6850 in Crossfire? Hier heb je overigens wel weer een AMD bord met FX voor nodig als je ze allebei op 16 lanes wil draaien.

Edit: nog niet gelezen dat je niet meer voor de gtx 480 ging. Kijk vooral even op tweakers.net en hardware.info voor reviews over de nieuwe 6000 series. Hier zijn genoeg benchmarks te vinden dat de 6870 gemiddeld een aantal procenten sneller is dan de gtx 470. De 6870 is ook zuiniger en minder luidruchtig.

Laatst bewerkt:
Wanneer je overgaat naar een amd processor zoals de 1090T hou dan wel rekening dat je vaak minder betaald voor een moederbord. AMD borden zijn over het algemeen toch wel wat goedkoper dan die voor Intel. Ik draai bijvoorbeeld de 1090T op een asrock extreme 3 van 80 euro. Deze bevat zelf 6 sata 600 poorten en 3 usb 3.0 wat ook nog niet alle intel borden hebben. In plaats van een Nvidia kaart kijk ook eens naar de AMD kaarten in dat segment. Deze zijn vaak een stuk zuiniger en maken minder lawaai dan de GTX 480. Wat dachten jullie bijvoorbeeld van de nieuwe 6850 in Crossfire? Hier heb je overigens wel weer een AMD bord met FX voor nodig als je ze allebei op 16 lanes wil draaien.

Edit: nog niet gelezen dat je niet meer voor de gtx 480 ging. Kijk vooral even op tweakers.net en hardware.info voor reviews over de nieuwe 6000 series. Hier zijn genoeg benchmarks te vinden dat de 6870 gemiddeld een aantal procenten sneller is dan de gtx 470. De 6870 is ook zuiniger en minder luidruchtig.

Ok, bedankt. Ik ga inderdaad voor de HD6870, lijkt me de beste optie.

Het moederbord wat ik heb gekozen heeft ook USB3 mogelijkheden, daar heb ik van tevoren naar gekeken. Dat vind ik toch altijd wel een lastige keuze, het moederbord. Ik heb goede ervaringen met Asus en ben eigenlijk daarom voor Asus gegaan, maar uit de cijfers van moederborden kan ik niet veel wijzer worden. Sommige moederborden hebben op papier dezelfde specificaties, maar soms is het prijsverschil dan €80-90. Ik vraag me altijd af waar dat dan in zit. Misschien overclockmogelijkheden?

De 1090T is een interessante processor en heb ik ook serieus naar gekeken, maar de i7-950 wordt vaak beter getest en werkt ook beter samen met 6GB triple channel geheugen. En op gebied van prijs ontloopt het elkaar niet zo veel.

rond welke prijsrange zit je met zo'n systeem als we dat mogen weten? heb namelijk ook dringend een nieuwe nodig :p

aha thx handig. ziet er goed uit, ik zou nog wel voor een blu-ray brander ipv dvd brander gaan maar is persoonlijk :)

Heb ik ook over nagedacht. Maar ten eerste heb ik geen Blu-ray speler in huis en zoals het er uit ziet komt die er voorlopig ook niet, en ik vind de lege Blu-ray schijfjes nogal prijzig. Ik dacht er zelf aan om nu voor een dvd-brander te gaan en bijvoorbeeld over 2 jaar een Blu-ray brander in te bouwen, als de prijzen wat schappelijker zijn.

je mist een SSD. Zou in zo'n systeem toch echt wel een SSD willen. Kan je pas echt snel apps en games openen en gebruiken

Deze komt bij Alternate op €1.179,86, inclusief BTW, exclusief assemblage.

Als het goed is moet deze link werken: http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-361857038

http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/77379

1028.50 excl. die case- en cpu-fan. De i7 heeft stock echt wel 'n degelijke cooler, en in die behuizing zit achter standaard 1 casefan en meer heb je er echt niet nodig. Heb ook voeding en mobo geswitched.

Scheelt je 151.36, rond maar af naar 150, je kan het overmaken naar m'n rekening. :)

Laatst bewerkt:
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/77379

1028.50 excl. die case- en cpu-fan. De i7 heeft stock echt wel 'n degelijke cooler, en in die behuizing zit achter standaard 1 casefan en meer heb je er echt niet nodig. Heb ook voeding en mobo geswitched.

Scheelt je 151.36, rond maar af naar 150, je kan het overmaken naar m'n rekening. :)

Ik lees op veel websites dat de standaard CPU-fan van de i7 nogal veel herrie maakt. De Zalman koeler lijkt me een stuk stiller, en dat vind ik wel fijn. Mijn huidige PC maakt echt een pokkeherrie, als je hem opstart lijkt het net alsof er een vliegtuig op gaat stijgen. Dat gaat echt irriteren. Alternate adviseert een extra case-fan bij deze processor en videokaart, dat lijkt me zelf ook wel handig.

Wat is overigens het voordeel van het Rampage moederbord tegenover het P6X58D-E moederbord? Het P6X58D-E moederbord is ATX en het Rampage moederbord micro-ATX, maar verder zie ik weinig verschil. Veel mensen gaan juist voor de P6X58D-E als uitblinker in de prijs/kwaliteit verhouding.

---------- Toegevoegd om 15:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:46 ----------

je mist een SSD. Zou in zo'n systeem toch echt wel een SSD willen. Kan je pas echt snel apps en games openen en gebruiken

SSD's vind ik nog vrij prijzig en met een RAID0 setup en triple channel geheugen zit dat voorlopig wel goed. Dingen als SSD's kan ik altijd over 2 jaar nog aanschaffen, het gaat me meer om de processor, videokaart etc.

Laatst bewerkt:
Oh, doe maar dat andere mobo er weer in, prijsverschil van 50 cent. Ik had iets heel anders in m'n hoofd aan prijsverschil... :o

Extra case-fan is echt overbodig, draai hier 2x gtx275 overgeclockt en 'n overgeclockte CPU, stockcooling met 'n gare casefan die volgens mij geeneens boven de 1000RPM komt omdat ie aanloopt. :D

En zoveel herrie maakt die i7 niet?? Je videokaart overstemt dat wel.

Laatst bewerkt:
Haha ok. Ik dacht dat de HD6870 nog redelijk stil was, zeker in vergelijking met de GTX serie van Nvidia. Maar die extra casefan kost me €25, daar kan ik ook niet wakker om liggen.

Is ie ook hoor, maar je CPU-fan is gewoon iets stiller.

Terug
Naar boven