Fitness Seller

Nieuw Schema - Aansluitend op mij?

OneShot

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
55kg
Vetpercentage
8%
Ik heb een paar vragen voor jullie en vroeg me af of jullie wat advies konden geven.

Ik train nu bijna 1 jaar. Waarvan ik de eerste 2 maanden heb zitten kloten op apparaten en daarna ben ik een full body schema gaan volgen. Dit schema heb ik 3 maanden gevolgd en ben daar goed op vooruit gegaan. Vervolgens heb ik een upper lower schema gevolgd voor ongeveer een half jaartje. Ook dit schema beviel mij wel en ik ben ongeveer 7kg aangekomen. Maar ik heb het gevoel dat ik nu toe ben aan wat anders. Beide schema's deed ik 3 dagen in de week.

Nu de zomervakantie aanbreekt kan ik minstens 4-5 naar de sportschool. Ik heb een schema in gedacht waarvan ik denk dat het goed aansluit op mij en mijn ervaring. Toch zou ik graag wat meningen willen horen en wat advies willen ontvangen.

Even wat info:

Leeftijd: 18 Jaar
Lengte: 170 cm
Gewicht: 55 kg

Oke de twee schema's die ik heb gezien en over heb gehoord zijn:

Day #1 – Upperbody (Strength Workout)
Lat Pulldowns – ……………………… 2 sets – 4-6 reps
Barbell Bent-Over Rows or DB rows - …………………… 2-3 sets – 3-5 reps
Incline Chest Press – ……………………… 2-3 sets – 3-5 reps
DB or Cable Flyes – ……………………... 2 sets – 6-8 reps
Machine Side Lateral Raises- ……………………... 3 sets – 8-10 reps
Face Pulls – ……………………… 2 sets – 8-10 reps
EZ Barbell Curls – ……………………… 2 sets – 4-6 reps
Rope Pushdowns – ……………………… 2 sets – 8-10 reps
DB Shrugs – ……………………… 2 sets – 6-8 reps

Day #2 – Lowerbody (Strength Workout)
Back or Front Squats – ……………………….. 2-3 sets – 3-5 reps
Leg Presses – ……………………….. 2 sets – 6-8 reps
Heavy Leg Extensions – ……………………….. 2 sets 4-8 reps
Lying Leg Curls – ……………………….. 2-3 sets – 6-8 reps
SLDL’s – 2 sets – ……………………….. 6-8 reps
Standing Calf-Raises – ……………………….. 2 sets – 6-8 reps
Calf-Raises In The Leg Press Machine …………………… 2 sets – 8-10 reps

First 2 days try and go 85-90% of your max.

Day #3 – Upperbody (Hypertrophy Workout) 8-10 reps
Chest DB of Barbell incline/flat 3 sets
Back Reverse grip pulldowns / bent over row / seated cable 3 sets
Shoulder Overhead / military / DB shoulder 3 sets
Bicep Barbell Curl niet EZ / Dumbbell curl 2 sets
Tricep Close grip bench / skullcrush / push down 2 sets
Rear delts Reversed flies 2 sets
Traps Shrugs 2 sets

Day #4 – Lowerbody (Hypertrophy Workout) 8-10 reps
Quads Squats 4 sets normal 2 sets ATG
Hamstrings STLD Dumbbell of stang 4 sets
Lying leg curls 3 sets
Kuiten Standing smith machine / Leg press 5 sets

Het andere schema staat op deze website:
[Link niet meer beschikbaar]

Beide schema's lijken op elkaar maar de één heeft een hogere intensiteit dan de andere.

Wat denken jullie van deze schema's met mijn ervaring en oude schema's in acht nemende?

Welke is het beste of hebben jullie misschien een ander geschikt schema of goede tip voor mij?

Alvast bedankt!

Niet lullig bedoeld maar gezien je bouw/gewicht zou ik buiten alles om gewoon full body aanraden en heeeeeeeel veel eten echt heel veel... Maar anders degene met de laagste intensiteit doen...

Sjoerdje ik zat een beetje met hetzelfde probleem, maar hoezo raad je het schema met een lagere intensiteit aan? Zorgt een hogere intensiteit die je niet aan kunt dan voor geen progressie? In principe zou het altijd het proberen waard zijn, toch? Zodat je een beetje je grenzen kan opstellen en kijken of dit teveel is of niet.
Heb trouwens een gewicht van 76kg, 1.84m en 11-12% bf. Train al een jaar ongeveer. Zou het voor mij iets zijn?

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor de reacties.

Ik ben zelf echter niet zo een voorstander van een full body schema aangezien ik graag hard train en dan wel een paar dagen spierpijn heb. Dus het liefst deel ik mijn schema wel in of spiergroepen in of upper/lower.
Ja wat de intensiteit betreft dat is juist waardoor ik twijfel.
Ik ben overigens wel van plan nog flink wat aantekomen in de komende maanden.

Dit schema ziet er goed uit hoor, na een jaar trainen is full body niet meer nodig imo.
Je zou eventueel een deadlift kunnen toevoegen. De verdeling van 3-5 en 8-10 reps heb ik ook een tijdje zo gedaan en beviel me goed :D

• Topic Starter Topic Starter
Dit schema ziet er goed uit hoor, na een jaar trainen is full body niet meer nodig imo.
Je zou eventueel een deadlift kunnen toevoegen. De verdeling van 3-5 en 8-10 reps heb ik ook een tijdje zo gedaan en beviel me goed :D

Ja ik zie zelf ook niet meer echt het nut van een full body schema. De verdeling van reps lijkt mij inderdaad het proberen waard. En de deadlift toevoegen zou inderdaad misschien kunnen! Thanks!

Terug
Naar boven