Fitness Seller

Nieuwe harde schijf!

Tractortje

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
840
Lengte
1m86
Massa
66kg
Vetpercentage
19%
Jaa, daar is Tractortje weer die z'n computer wil vernieuwen. Momenteel heb ik een (uit Apparaatbeheer/Google gehaald..) Maxtor 6Y120L0 120GB 7200RPM ATA133 2MB

Ik wil nu dus een nieuwe EXTRA HDD aanschaffen (Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, ATA133, 16MB)). Die kan ik er toch gewoon moeiteloos bijzetten?

Zijn er dan nog dingen waarop ik letten? Jumpertjes oid?
En wat is het verschil tussen ATA en SATA? Waarom zou ik de ene moeten prefereren boven ander?

Een hoop vragen, maar ik ben gewoon benieuwd :D

Alvast bedankt!
Tractortje

verschil is dat ATA volgens mij niet echt veel verkrijgbaar meer is...

Simpel uitgelegd is het verschil tussen SATA en ATA de snelheid. SATA schijven zijn sneller met gegevensdoorvoer en de bereiksnelheid ligt ook hoger.
Hier moet je wel een nieuwer moederbord voor hebben die SATA ondersteund.

Normaal gesproken, als je nog een IDE aansluiting over hebt, kun je die ATA schijf er idd zonder problemen bijsteken. Wel zijn er in het verleden grenzen geweest van de maximale schijfgrootte die een BIOS aankan, maar ik geloof niet dat jij daar last van zult hebben.

Je kunt beide schijven op Cable Select zetten / laten staan, of je moet er een als master en de ander als slave aansluiten (als ze beide op dezelfde kabel zitten).
Normaal gesproken heb je de mogelijkheid om 4 harddisks aan te sluiten, hiervoor heb je dan 2 IDE aansluitingen op je moederbord en heb je:
- primary master
- primary slave
- secondary master
- secondary slave

Slave en master settings zijn dus alleen van belang als je dezelfde kabel gebruikt, maar nieuwere systemen kunnen het ook makkelijk zelf regelen als de 2 harddisks op een kabel beide op cable select staan.

Als je 2 IDE aansluitingen hebt, sluit dan iedere harddisk op een eigen kabel aan, hierdoor heb je bij onderling kopieren een hogere snelheid aangezien het lezen en schrijven niet allebei door hetzelfde kabeltje hoeft te gaan.

Hoop dat het een beetje duidelijk is ;)

je kan ook een sata pci kaart kopen geloof ik en dan kun je daar harde schijf op aansluiten. Voordeel ook van sata is dat er geen sprake is van master of slave maar dat de computer dat automatisch doet.
Nuja neem gewoon een ATA schijf en dan zien dat je het jumpertje op slave zet van je nieuwe harde schijf.
Of je schijf op het moederbord gaat passen kan ik je niet garanderen aangezien je niets van moederbordtype enzo vermeld maar wss zal dat geen probleem zijn.

Die maxtor schijven, zijn die een beetje stil? kan je niet beter een seagate of samsung hd halen?

De DiamondMax 10 serie is redelijk stil weet ik uit eigen ervaring, er zijn echter stillere schijven inderdaad.

Schopt Wscorpion ...
hier is gewoon niet tegen te reageren !!! ;)

Volg de stappen die Wscorpion zegt en het moet goed komen !

:aanvulling (ne ne ne neneeee!!!) !!!!!
Cable select werkt in de nieuwere pc's juist vaak niet!!! cable select is dikke doffe ellende welke ze nooit uit hadden moeten vinden...

Neem de IDE kabel als volgt aangesloten :
Moederbord |---------------------------------|-----------|

Op de eerste vrije connector op de kabel........^Die dus !!! zet je de nieuwe schijf... jumper ingestelt op slave..

je andere harddisk komt aan het einde van de kabel:...........^DAAR!! en die stel je in op master :) Voila :)

Vervolgens kun je met Windows schijfbeheer (Deze computer -> rechtsklik -> beheren) het schijfbeheer openen.. Windows zal misschien komen met de Wizard initialiseren... volgende volgende volgende. .voltooien .. Klaar !

Nu moet je de harddisk daarna nog verder indelen in partities (dat heb je volgens mij al eens eerder gedaan en heb ik je uitgelegt in een ouder topic)

Laatst bewerkt:
Waarom 7200rpm 250gb als je nu 300gb per gb goedkoper is dan die van 250gb en je die al 10000rpm hebt?

Schopt Wscorpion ...
Cable select werkt in de nieuwere pc's juist vaak niet!!! cable select is dikke doffe ellende welke ze nooit uit hadden moeten vinden...

En daar loop ik dus achter, aangezien ik hier al een aantal jaar niet meer mee te maken heb gehad :o:D

wat voor een pc heb je? er bestaat een kans dat als je pc wat ouder is niet de (volledige) hdd herkent.

• Topic Starter Topic Starter
intel 3.0 ghz, 512 mb geheugen

type moederbord zal ik eens ff opzoeken voor je met me dronken kop

Volgens mij heb ik echt een pauper moederbord aangeschaft. Op de doos staat het volgende:

QDI P4I865 Series

En op de doos staat een sticker met het volgende:

P4I865PE Pro-6AL
- Based on Intel®865PE chipset
- Support Pentium®4 800mhz FSB processor
- Support dual channel DDR400 memory
- Support AGP 8x
- 6 Channel audio on board
- LAN on board
- Serial ATA on board

No problem in ieder geval om die disk bij te plaatsen tractortje ! dat gaat ie zat redden :)

Zorg voor dat je Windows XP servicepack II hebt draaien.. WinXP servicepack 1 herkent de schijven niet groter dan 137 GB ...

(Servicepack Niveau controleren Icoontje deze computer - Rechtsklik -> Eigenschappen .. ) op het tabblad algemeen staat boven aan je scherm naast het windows logo de beschrijving van je Windows versie met daarbij je servicepack niveau.

Ik heb inderdaad Service Pack 2. Top! Maar nog één vraag voor de zekerheid. Moet ik de SATA of ATA versie aanschaffen? Als ik jou zou moeten geloven, zou 'ie de SATA makkelijk aan moeten kunnen (= snellere schijf)

Ik heb inderdaad Service Pack 2. Top! Maar nog één vraag voor de zekerheid. Moet ik de SATA of ATA versie aanschaffen? Als ik jou zou moeten geloven, zou 'ie de SATA makkelijk aan moeten kunnen (= snellere schijf)

Bij SATA gaat het om de aansluiting, niet om de snelheid...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Dit is SATA.

Als je zo'n aansluiting op je mainboard hebt, dan kun je inderdaad beter SATA aanschaffen.
Als je van plan bent om binnen een korte tijd een ander mainboard te kopen, dan kun je misschien beter een SATA schijf halen met een converter, zodat je deze alvast kunt gebruiken, zij het met minder snelheid dan een echte SATA verbinding.

sata is in theorie wel sneller dan ATA.
Beter Sata nemen indd.

Ik ruik BIOS problemen ivm PATA & SATA combinatie ;)

Dit moet je dus wel even checken mocht het niet werken:
dat de combo van SATA & PATA aangeschakeld staat

SATA controllers zijn wel vaak ondergebracht onder een raid chip...
Als je die raid echter in een single array zet (modernere boarden hebben hier de JBOD functie voor) zal het zich gedragen als normale controller.

Volgens mij heb ik echt een pauper moederbord aangeschaft. Op de doos staat het volgende:

QDI P4I865 Series

En op de doos staat een sticker met het volgende:

P4I865PE Pro-6AL
- Based on Intel®865PE chipset
- Support Pentium®4 800mhz FSB processor
- Support dual channel DDR400 memory
- Support AGP 8x
- 6 Channel audio on board
- LAN on board
- Serial ATA on board

recent genoeg voor een 250 gb hdd, vergeet niet ff eerst je hdd te partitioneren en te formatteren, anders zie je geen hdd in windows

recent genoeg voor een 250 gb hdd, vergeet niet ff eerst je hdd te partitioneren en te formatteren, anders zie je geen hdd in windows

Huh? Jawel hoor. Tis geen primary wat hij erin gaat zetten hé...
En partitioneren kan je ook nog altijd nadien met Partition Magic bv

Terug
Naar boven