XXL Nutrition

Nieuwe pc... goede prijs/kwali?

Waarom is het ramgeheugen in de originele config weggegooid geld indien ik niet ga overclocken?
Installeren die mensen van azerty dat gedoe? Ik denk dat ik het zelf nog wel zal redden... maar zo zeker ben ik er ook niet van. De laatste pc die ik uit elkaar gehaald heb en in elkaar heb gestoken is er eentje van 1999 :s

het ramgeheugen in de orginele config wsa 800Mhz (=200) ramgeheugen. Doordat de FSB niet zo snel loopt (166) heeft het geen zin van dat duurder geheugen te nemen. Tenzij je gaat overclocken.
Azerty kan dat installeren maar moet niet.

Sorry j3330, was niet mijn bedoeling. Het leek nl dat je overtuigd was van je weetje, en daar viel ik wat over.
Overigens dacht ik precies hetzelfde toen ik het warmte argument neertikte van die HD. Al is het verschil tussen de HD en CPU dat de 1e wel redelijk tegen warmte kan (als het te warm wordt, valt ie gewoon uit, no harm done). Terwijl bij de 2e je toch het idee krijgt dat het minder goed is om dat ding zo warm te laten worden. Alhoewel dit door een onderzoek van google ook naar het rijk der fabelen wordt verwezen.

Anyway, overklokken is gaaf, voor je gevoel krijg je er een onderdeel voor terug wat soms wel 2 tot 4 keer zoveel waard is in de winkel :) (of soms geeneens verkrijgbaar, een 3.5 Ghz C2D bestaat bijv helemaal niet).
Overclocking, u should try it :D

heb ik beetje gedaan met mijn P4 (niet de northwood) maar was een gewone cooler dus heb ik gewoon de multiplier 1 verlaafd en de FSB naar omhoog gedaan. Zo bleef hij hier cooler. De computer zit op een kamer met een oude athlon en die geeft massas warmte...Nu is hij rond de 45° idle en 60° load...dat is genoeg. Zeker omdat ik nu meer op de laptop ben om te werken.

• Topic Starter Topic Starter
het ramgeheugen in de orginele config wsa 800Mhz (=200) ramgeheugen. Doordat de FSB niet zo snel loopt (166) heeft het geen zin van dat duurder geheugen te nemen. Tenzij je gaat overclocken.
Azerty kan dat installeren maar moet niet.

Dus eigenlijk is dat vrij ongebalanceerd wat die mannen hebben in elkaar gestoken?

Wat is een FSB? :D

Dus dan koop ik één lat ramgeheugen van 2GB, waar steek ik dan de extra euries in? In een betere processor of een betere GPU?

Als azerty alles installeert, hoeveel xtra betaal ik dan?

Waar kan je die pc's op azerty samenstellen? (ik vind het nergens... tis wel al laat)
Op hoeveel verzendkosten moet ik rekenen?

Je gaat naar een component en je drukt op het winkelwagentje *produkt toevoegen* en voila.
In mijn originele berekening staat onderaan de assemblage kosten (€ 48,99).
Altijd de boel laten assembleren, je weet nooit of er een onderdeel bij zit wat niet lekker werkt of gewoon kapot is. Dan zit je met garantie e.d.. Heb zelf ook veel ervaring met het assembleren van computers, maar als ik een pc bestel laat ik dat altijd doen.

Dus eigenlijk is dat vrij ongebalanceerd wat die mannen hebben in elkaar gestoken?
Wat is een FSB? :D
Dus dan koop ik één lat ramgeheugen van 2GB, waar steek ik dan de extra euries in? In een betere processor of een betere GPU?
Als azerty alles installeert, hoeveel xtra betaal ik dan?

Ja het is vrij dom om snel geheugen in een pc te stoppen als je daar niks mee doet, wat j3300 zegt.
Ik zou niet 1 lat ramgeheugen a 2 gig kopen, maar 2.

Loop maar gewoon het lijstje af wat ik eerder gaf en druk elke keer op het winkelwagentje, dan heb je een prima systeem :D

Je gaat naar een component en je drukt op het winkelwagentje *produkt toevoegen* en voila.
Altijd de boel laten assembleren, je weet nooit of er een onderdeel bij zit wat niet lekker werkt of gewoon kapot is. Dan zit je met garantie e.d.. Heb zelf ook veel ervaring met het assembleren van computers, maar als ik een pc bestel laat ik dat altijd doen.

Ja het is vrij dom om snel geheugen in een pc te stoppen als je daar niks mee doet, wat j3300 zegt.

Loop maar gewoon het lijstje af wat ik eerder gaf en druk elke keer op het winkelwagentje, dan heb je een prima systeem :D

Met jouw systeem heb ik nog een dikke 389euro over (weet wel niet wat de verzendkosten zijn...) Waarin steek ik dat dan, indien ik nog meer performance wil?

Met jouw systeem heb ik nog een dikke 389euro over (weet wel niet wat de verzendkosten zijn...) Waarin steek ik dat dan, indien ik nog meer performance wil?

MMmmmm nice.

OK, ik zou dan voor nog meer geheugen gaan, alleen moet je er dan nog wel windows XP/Vista 64 bits bij kopen (of downloaden).
Ik zie dat 800Mhz geheugen van GEiL (what's in a name) niet erg veel extra kost. En ik zie ook dat ik in 1e instantie 533 Mhz geheugen heb uitgezocht. Daarmee kun je nauwelijks overklokken. Dus nemen we 2x

G.E.I.L GB24GB6400C5QC , Black Dragon,4096MB, 800MHz, DDR2. a € 200,11

Dan heb je gewoon 8 gig geheugen! :eek: , dan kun je wel 2 lightwave sessies draaien + photoshop.

Dat kost je 200 + 30 = 230 euro extra. Nu nog 160 euro over. Ik zou dan toch echt voor een Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 RPM, 16 MB, SATA a 140 euro gaan als boot/OS/lightwave schijf. Die zijn echt snel.

Of je kunt natuurlijk een nieuwe Vista DVD kopen. Vaak kun je trouwens als student (als je dat nog bent) goedkoop aan Microsoft spullen komen. Hier in NL bij www.surfspot.nl bijv.

Vet systeempje wordt dit zeg :)

[edit]
Oeps, weer een foutje. Dat Geil geheugen is 4 x 1 gig per set, dus in totaal 8 x 1 gig terwijl je mobo maar 4 sloten heeft.
Dan neem je gewoon

2 x OCZ OCZ2VU6674GK, 4096 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

Dit is 2 gig per module, x 4 = 8 gig. Dat kost je 220 + (220-170) = 270 euro extra. Nu nog 120 euro over, even 2 tientjes erbij en alsnog de raptor erbij nemen :-)

Ik ben nog student.

Wat is een raptor?

Wat kost dat nu eigenlijk om naar leuven of antwerpen te verschepen? Als dat al inbegrepen is, kan ik die laatse 120 misschien nog in een betere GPU steken, of is dat raptor gedoe zoveel harder aan te raden?

Het is me opgevallen dat ik nog geen DVDspeler er in heb steken... ma ik veronderstel dat dit niet duur is. De kerels die mijn originele config hadden opgesteld spraken van een 40 euro voor dvdrw.

Nog een vraagje, ik heb thuis een 19 inch monitor (geen plasma/lcd scherm) kan ik dat nog op die dingen aansluiten?

Mijn geluidskaart is een sb live 1024 + 4.1 speakerset, is dat nog herbruikbaar?

Ik heb ook nog 40GB aan harde schijf op mijn huidige pc waarvan ik een beetje aan het hopen was om dat nog te kunnen gebruiken...

Ik kan overigens niet via surfspot aan vista raken, ik woon in belgië...

Ik ben nog student.

Wat is een raptor?

Wat kost dat nu eigenlijk om naar leuven of antwerpen te verschepen? Als dat al inbegrepen is, kan ik die laatse 120 misschien nog in een betere GPU steken, of is dat raptor gedoe zoveel harder aan te raden?

Het is me opgevallen dat ik nog geen DVDspeler er in heb steken... ma ik veronderstel dat dit niet duur is. De kerels die mijn originele config hadden opgesteld spraken van een 40 euro voor dvdrw.

Nog een vraagje, ik heb thuis een 19 inch monitor (geen plasma/lcd scherm) kan ik dat nog op die dingen aansluiten?

Mijn geluidskaart is een sb live 1024 + 4.1 speakerset, is dat nog herbruikbaar?

Ik heb ook nog 40GB aan harde schijf op mijn huidige pc waarvan ik een beetje aan het hopen was om dat nog te kunnen gebruiken...

raptors zijn de snelste schijven die er voor de consument beschikbaar zijn.
Ze draaien zeer snel en hebben een zeer korte acces time.
Je kunt nog een zwaardere grafische kaart nemen ja maar als je niet gamed heb je daar echt niets aan en ga je meer hebben aan de harde schijf.

Een dvdspeler kost indd niets.

Die kaart zou je kunnen gebruiken als er drivers voor beschikbaar zijn...zoek het even op.

Die 19inch monitor kan je hierop aansluiten.

Die harde schijf zou je normaal wel kunnen aansluiten, zo niet kun je dat gwn overbrengen van de ene pc naar de andere toch?

Ik ben nog student.

Wat is een raptor?

Raptor is de snelste harde schijf uit het consumenten segment van Western Digital. Hij is een stuk sneller dan normale harde schijfjes en WD biedt daarnaast 3 of 5 jaar garantie op dat ding.

Verzenden naar Belgie staat niet op de site, mail ze anders even: Azerty Hardware

Ik denk dat je meer profijt hebt van een raptor dan een dikkere gpu. Dan moet je al een GTX nemen en die is min 160 euro duurder. Of speel je nog games?

27 euro voor een SATA nec

Ja dat kan, maar eerlijk gezegd zou ik als ik jou was een dikke 22 inch TFT erbij kopen bijv Azerty Hardware

en dan de 19 inch monitor misschien als 2e monitor?

Nee, speakers wel, geluidskaart is niet nodig onder vista/xp, zit al redelijk goed onboard geluid op.

Doe maar niet, die 40 gig zal niet 1 van de snelste zijn. Laat maar lekker in die pc zitten en verkoop dat ding (evt met de monitor).

Zelf zou ik voor 4 gig RAM gaan + mooie TFT en raptor, daar heb je denk ik meer plezier aan dan 8 gig + raptor.

Ik denk dat ik helemaal verkocht ben voor dat systeempje...
Wat is de betrouwbaarheid van Azerty, zijn hier nog veel mensen die daar gekocht hebben?

BTW heb hem pas nodig eind september... dus tegen dan kan ik hem misschien nog iets sterker of goedkoper in elkaar steken?

Raptor is de snelste harde schijf uit het consumenten segment van Western Digital. Hij is een stuk sneller dan normale harde schijfjes en WD biedt daarnaast 3 of 5 jaar garantie op dat ding.

Verzenden naar Belgie staat niet op de site, mail ze anders even: Azerty Hardware

Ik denk dat je meer profijt hebt van een raptor dan een dikkere gpu. Dan moet je al een GTX nemen en die is min 160 euro duurder. Of speel je nog games?

Ja dat kan, maar eerlijk gezegd zou ik als ik jou was een dikke 22 inch TFT erbij kopen bijv Azerty Hardware

Nee, speakers wel, geluidskaart is niet nodig onder vista/xp, zit al redelijk goed onboard geluid op.

Doe maar niet, die 40 gig zal niet 1 van de snelste zijn. Laat maar lekker in die pc zitten en verkoop dat ding (evt met de monitor).

Zelf zou ik voor 4 gig RAM gaan + mooie TFT en raptor, daar heb je denk ik meer plezier aan dan 8 gig + raptor.

Dan is mijn huidige pc behalve de speakers en de monitor voor de vuilbak. Ik vind zo een tft schermpje geen must, mijn monitor was toen heel deftig en ik vind hem nog steeds aangenaam (ok hij is heel groot). Strax mail ik die mannen van azerty eens. En ja ik speel nog games, maar lightwave performance staat boven gameperformance. Hopelijk mag ik later bij een gamedeveloper werken als 3d animator/modeler of concept artist. :)

wat heeft een geluidskaart met xp/vista te maken?
Miss is de onboard geluidchip wel beter ja maar dan is het nog niet zeker dat hij hem kan aansluiten...nuja dat maakt niets uit. Hij moet maar zien als hij de computer krijgt ofwel gaat het ofwel niet :)

Ik denk dat ik helemaal verkocht ben voor dat systeempje...
Wat is de betrouwbaarheid van Azerty, zijn hier nog veel mensen die daar gekocht hebben?

BTW heb hem pas nodig eind september... dus tegen dan kan ik hem misschien nog iets sterker of goedkoper in elkaar steken?

Heb mijn PC daar ook gekocht, ben wel tevreden. Check anders shopreview van tweakers: Tweakers.net - Pricewatch Shopreviews [ Azerty Hardware ]

Houd er rekening mee dat sommige componenten lastiger leverbaar zijn dan andere (staat aangegeven bij elk component). Dus dan zou je half sept moeten bestellen ofzo. Maar het zal ws wel schelen als je wacht. Meeste zaken worden dan goedkoper (misschien dat geheugen even duur of iets duurder wordt).

Dan is mijn huidige pc behalve de speakers en de monitor voor de vuilbak. Ik vind zo een tft schermpje geen must, mijn monitor was toen heel deftig en ik vind hem nog steeds aangenaam (ok hij is heel groot). Strax mail ik die mannen van azerty eens. En ja ik speel nog games, maar lightwave performance staat boven gameperformance. Hopelijk mag ik later bij een gamedeveloper werken als 3d animator/modeler of concept artist. :)

Dan kan ik alleen maar denken aan veel werkgeheugen + snelle HD. Is het niet fijn om met meerdere monitoren te werken? Texture bende met photoshop rechts, en links je lightwave?

wat heeft een geluidskaart met xp/vista te maken?
Miss is de onboard geluidchip wel beter ja maar dan is het nog niet zeker dat hij hem kan aansluiten...nuja dat maakt niets uit. Hij moet maar zien als hij de computer krijgt ofwel gaat het ofwel niet :)

Nou er zijn nl nogal wat problemen qua drivers voor de SB! serie onder vista. Creative heeft onlangs drivers uitgebracht, maar daar moet je voor betalen en die werken dus alleen voor de audigy.
Och onboard geluid is tegenwoordig prima, hij gaat 3d-en, geen muziekstudio beginnen. :)

ik heb mn pc besteld bij azerty en gister opgehaald, is helemaal top in elkaar gezet en werkt als een trein :)

Zou je niet beter een Antec Atlas adviseren? Die iets groter en heeft meteen een zwaardere voeding, aangezien Sid nogal zwaar aan het werk gaat, volgens mij.

Azerty is trouwens top!:D

Zou je niet beter een Antec Atlas adviseren? Die iets groter en heeft meteen een zwaardere voeding, aangezien Sid nogal zwaar aan het werk gaat, volgens mij.

Azerty is trouwens top!:D

Toevallig heeft een vriend van mij een vergelijkbaar systeem gekocht. Ook een Q6600, 4 gig geheugen, Nvidia 8800 met 640 meg.
Middels deze site:
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts
kun je ongeveer uitrekenen hoeveel stroom je config gaat trekken. Volgens mij was het rond de 320 watt continue maar dan heb je ook alles full load (dus cpu + videokaart).
500 watt in de sonata III zou dan voldoende moeten zijn. Volgens mij is dat ding ook wat stiller als die brute Atlas, althans dat maak ik op uit de specificaties..

Toevallig heeft een vriend van mij een vergelijkbaar systeem gekocht. Ook een Q6600, 4 gig geheugen, Nvidia 8800 met 640 meg.
Middels deze site:
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts
kun je ongeveer uitrekenen hoeveel stroom je config gaat trekken. Volgens mij was het rond de 320 watt continue maar dan heb je ook alles full load (dus cpu + videokaart).
500 watt in de sonata III zou dan voldoende moeten zijn. Volgens mij is dat ding ook wat stiller als die brute Atlas, althans dat maak ik op uit de specificaties..

Als hij niet zoveel powert nodig heeft, is het ook niet nodig idd. De Atlas is behoorlijk stil, hoor. Ik denk niet, dat de Sonata echt veel stiller is. Het enieg wat wel wat geluid produceert zijn de WD Raptors. Die hoor je af en toe tekeer gaan, maar niet storend.
Atlas is wel ietsje groter, zodat je wat meer luchtflow hebt.

ik heb de sonata 2 en die is al super stil, alleen als ik bezig ben hoor ik soms de hds ratelen verder niks.

Terug
Naar boven