MuscleMeat

Nieuwe ram gekocht maar problemen!

motivation

Advanced Bodybuilder
Waardering
20
Lengte
1m51
Massa
85kg
Vetpercentage
15%
Zoals de titel het al zegt, Heb 2 nieuwe ram gekocht wat 4 gig is en 1066mhz.
De probleem is nu hij draait alleen maar op 400 mhz via bios gekeken staat 400 mhz op en via cpuz gekeken ook 400 mhz.
De ouwe zijn er niet op alleen de twee nieuwe

Specs (nieuw) :
Ram: GeiL 4 GB DDR2- 1066 Kit link: http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-1066

Me normale specs:
Zotac 460 GTX amp edition
Intel core 2 duo E6750
MSI G33M moederbord MS-7357

Ondersteund me moederbord nou geen 1066 mhz of wat?
Anders gooi ik men oude ram geheugens erbij van 800 mhz?

alvast bedankt.

- Supports FSB 800/1066/1333MHz.
- Supports dual channel, DDR2 667/800.

Heb je de FSB wel op 1066 gezet?

He jammer ik dacht dat het om een DOdge RAM ging :D

• Topic Starter Topic Starter
Begrijp er geen reet van gooi fsb ook omhoog maar nog steeds blijft het op 400 mhz ook mijn ouwe geheugen in gedouwd die blijven ook op 400 mhz wtf moet ik nu doen? niemand die me kan helpe?

even kijken naar de timings van het geheugen en even goed zetten in BIOS

Edit : als het goed is moeten de timings in de bios op 5 - 5 - 5 - 15 staan

ook gedaan kijk via het foto maar:(

ram.jpg

let je wel op dual channel moet je het aantal mhz wat hij aangeeft x2 doen he .. maar dan kom je alsnog op 800mhz zie ik ... denk trouwens niet dat je veel gaat merken van 800mhz ->>> 1066mhz

let je wel op dual channel moet je het aantal mhz wat hij aangeeft x2 doen he .. maar dan kom je alsnog op 800mhz zie ik ... denk trouwens niet dat je veel gaat merken van 800mhz ->>> 1066mhz

Ik heb ook mijn ouwe ram ingedouwd he die van 800 mhz!
Maakt me niets uit of het nou 800 of 1066 is ik run hem wel op 800 maar het lukt me gvd niet max waar ik op kan instellen is 500:S

Nu je het zegt, ik draai op DDR2 800 GEIL ook op 400Mhz met een Q6600. is dat niet altijd de helft ?

@ motivation dat klopt kerel max is 500mhz , is dual channel geheugen dus moet je 2x doen

je oude geheugen is waarschijnlijk geen dual channel , denk dat je moederbord dus beiden ondersteund

@ porterhouse jij hebt ook dual channel geheugen ;)

@ motivation dat klopt kerel max is 500mhz , is dual channel geheugen dus moet je 2x doen

je oude geheugen is waarschijnlijk geen dual channel , denk dat je moederbord dus beiden ondersteund

@ porterhouse jij hebt ook dual channel geheugen ;)

dus als het op 500 MHZ is draait hy op 1066? okee ik begrijp hem nu:P

---------- Post toegevoegd Mon 14 Nov 2011 om 22:27 ----------

wel een goeie porter!

Met de oude erbij word de snelheid toch ge-downclocked naar de laagste snelheid in jou geval 800.

DDR RAM (Double Data Rate) geheugen werkt namelijk met een dubbele transfer van gegevens.

De reële snelheid in MHz van het RAM geheugen is maar de helft, van wat de producenten aangeven in de merknaam! (marketing :D)

Zo draait DDR3 1600 RAM geheugen bijvoorbeeld aan 800 MHz, terwijl het meestal (toch wel wat misleidend) verkocht wordt als "DDR3 1600 MHz".

Ik heb ook mijn ouwe ram ingedouwd he die van 800 mhz!
Maakt me niets uit of het nou 800 of 1066 is ik run hem wel op 800 maar het lukt me gvd niet max waar ik op kan instellen is 500:S

Als je je geheugen/fsb rate op 'auto' hebt staan in de bios , zet je moederbord je geheugen op de snelst mogelijke verhouding maar ZONDER OVER de snelheid heen te gaan.

In de praktijk betekent dit dus dat je meestal iets aan snelheid inlevert, (zit je aan de veilige kant), TENZIJ je je cpu (FSB) overklokt om dezeprecies te matchen aan je max geheugen snelheid.

Wat je kunt proberen is de MEM/FSB ratio handmatig in te stellen. Als het goed is (bij de meeste fatsoenlijke moederborden dan toch) zie je dan ook gelijk in je bios je "target cpu speed" en "target memory speed"

In je plaatje staat echter dat je FSB/RAM verhouding 5:6 is, dit betekent dat je moederbord al een OVERSTAP heeft gekozen, en je geheugen harder laat lopen dan je FSB (omdat het moederbord ziet dat je geheugen sneller kan lopen dan de FSB)

Maar, je hebt maar een bepaald aantal verhoudingen tot je beschikking, dus de volgende stap kan bijvoorbeeld zijn : FSB/RAM 5:8 . Als je deze zou inschakelen zou je ram dus OVER zijn rated specs heenkomen en dit doet je moederbord dus niet automatisch

Ik zou als je er niet veel kaas van hebt gegeten lekker alle timings op auto laten staan.
Als het goed is zet je moederbord alles zo dicht mogelijk bij de snelste waarden, ZONDER eroverheen te gaan.

Wil je perse dichter in de buurt van wat je geheugen maximaal kan, zul je de FSB (en dus ook de CPU) moeten verhogen.

Maar, je kunt ook de multiplier eentje naar beneden zetten, en dan de FSB verhogen. Dan verhoog je wel de FSB, maar niet de CPU snelheid .
Nadeel daarvan is is dat je de FSB een flink stukje omhoog zal moeten schroeven om de oude CPU speed weer te matchen.
Het is dus gewoon puzzelen totdat je de best mogelijke verhouding hebt gevonden.

Sommetje voor cpu speed is : Multiplier (is een getal tussen 1 en 20 of zo afhakelijk van wat voor processor je hebt. x FSB

Dus : Multi x FSB = CPU SPEED

Je kunt multi en fsb allebei instellen, maar de multiplier kun je alleen naar beneden to instellen, niet naar boven die staat als het goed is al op de hoogste stand

Terug
Naar boven